کد خبر: 9075
تاریخ انتشار: 28 آذر 1397 - 12:39
بررسی چشم انداز صلح یمن
ادامه مذاکرات صلح یمن / تاکید هیئت ملی یمنی بر اتخاذ اقدامات جهت ایجاد اعتماد/ استقبال دبیر کل سازمان ملل از روند گفت و گوهای صلح

فراتاب - گروه خاورمیانه: ۳ سال پس از شروع دور تازه بحران و جنگ داخلی در یمن، تلاش ها برای برقراری صلح میان طرفین درگیر به نتیجه رسید و در نهایت دو طرف از روز پنجشنبه ۱۵ آذر در استکهلم پایتخت سوئد به گفت و گو نشستند. شایان ذکر است این نشست با مشارکت مستقیم مارتین گریفتیس نماینده سازمان ملل در امور یمن برگزار شده است.

اعتماد سازی، اولویت اول گفت و گوهای صلح

از سوی دیگر به نظر می رسد مهم ترین مساله در به ثمر رسیدن این گفت و گوها، اعتماد سازی بین دو طرف است. در همین زمینه خبرنگار شبکه العالم گفت: هیئت ملی یمنی در جلسات نشست بر اتخاذ اقدامات لازم جهت ایجاد اعتماد به عنوان اولویت اول تاکید دارند و منابع بین المللی نیز اعلام کردند که ایجاد اعتماد اولویت اصلی در نشست صلح خواهد بود. پس از آن پیشنهاد نظارت بین المللی بر بندر الحدیده مورد بررسی قرار گرفت و گریفتس نیز پیشتر تاکید کرده بود که درصورت موافقت طرف های یمنی سازمان ملل آمادگی نظارت بر بندر الحدیده را دارد. وی اعلام کرد: با مخالفت ائتلاف ضد یمن با برقراری آتش بس در زمان برگزاری مذاکرات به منظور فراهم شدن فضای مورد نیاز جهت ایجاد اعتماد و رسیدن به راهکاری سیاسی، این فضا کمی تغییر یافت.

 

زمینه سازی برای ایجاد چارچوب جلسات آینده

محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله با حضور در برنامه مع الحدث شبکه خبری العالم گفت که مذاکرات سوئد دو هدف را محقق می کند: هدف اول مربوط به روند سیاسی و ایجاد چارچوبی برای مذاکرات بعدی است چون امیدی به رسیدن به راه حل سیاسی در این مذاکرات نیست، هدف دوم مربوط به روند انسانی و اوضاع اقتصادی یمن و بازکردن تمام منافذ و گذرگاه های زمینی و دریایی و هوایی و همچنین مبادله اسراست که در مورد آن توافق صورت گرفته و در هفته های آینده اجرایی می شود.

 

تلاشها برای بهبود اوضاع تعز و حدیده

به نظر می رسد با گذشت چند روز از مذاکرات، طرفین به توافقاتی رسیده اند، با این حال گریفتیس در یک کنفرانس مطبوعاتی در خصوص روند حاکم بر مذاکرات هیئت های یمنی افزود: نقطه تمرکز مذاکرات کنونی در نشست سوئد درباره اوضاع جاری در شهر تعز و الحدیده است و امیدواریم به توافقی برای توقف حملات به این‌ دو منطقه برسیم. گریفتیس ضمن بیان اینکه ما به دست یابی به توافقی درباره تبادل اسرا نزدیک شده ایم، گفت: موضوع واگذاری الحدیده بسیار دشوار است و نقطه تمرکز این مذاکرات به شمار می رود.

 

توافق بر سر بازگشایی فرودگاه صنعا

خبرهای رسیده حاکی از این است که طرفهای شرکت کننده در مذاکرات صلح یمن روز چهارشنبه بر سر بازگشایی فرودگاه صنعا و ادامه صادرات نفت و گاز به توافق رسیدند. به گزارش یورونیوز به نقل از رویترز شورشیان حوثی و دولت یمن همچنان در حال مذاکره درباره پیشنهاد سازمان ملل در مورد بندر حدیده هستند.

 

امیدها برای آتش بس پایدار

در این راستا رابرت مک‌ایر، سفیر انگلیس در تهران که کشورش نقش مهمی در مذاکرات صلح میان گروه‌های یمنی دارد در صفحه توییتر خود با "مثبت" خواندن خبر توافق‌های اولیه میان یمنی‌ها ابراز امیدواری کرد که این توافق‌ها باعث آتش بس پایدار شود و بحران انسانی تمام شود. به گزارش ایسنا طرف‌های یمنی روز پنجشنبه در پایان نشست صلح خود در سوئد که تحت نظارت سازمان ملل برگزار شد، با توقف فوری درگیری‌ها در شهر ساحلی الحدیده و خارج کردن گروه‌های مسلح از این شهر توافق کردند. 

براساس این توافق که باید از روز جمعه اجرایی شود افراد مسلح باید ظرف 14 روز از این شهر و بندر آن عقب‌نشینی کنند. قرار است کمیته‌ای نیز برای استقرار مجدد نیروهای دو طرف در الحدیده با نظارت سازمان ملل تشکیل شود. همچنین قرار است تمامی درآمدهای بنادر الحدیده و الصلیف و رأس عیسی به بانک مرکزی یمن انتقال یابد تا از طریق شعبه موجود در الحدیده حقوق کارمندان پرداخت شود. تمامی طرف‌ها باید رفت و آمد غیرنظامیان و ورود کالاها به شهر الحدیده و بنادر الحدیده و الصلیف و رأس عیسی را تسهیل کنند و مانع ورود کمک‌های بشردوستانه نشوند.

براساس این توافق حضور سازمان ملل در شهر الحدیده و بنادر مذکور افزایش می‌یابد. مذاکرات صلح یمن که اولین گفتگوها طی دو سال اخیر محسوب می شود روز پنجشنبه ۲۲ آذر به پایان رسید و انتظار می رود دور آینده این گفت و گوها اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی برگزار شود. خاطر نشان می سازد ائتلاف نظامی به رهبری عربستان از سال ۲۰۱۵ علیه شورشیان حوثی وارد جنگ داخلی یمن شده است و تا کنون ۵ دور مذاکرات یمنی - یمنی طی این سالها در سوئیس و کویت برگزار شده است که بی نتیجه مانده اند.

 

گزارش از بهار آمری زاده

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار