کد خبر: 9072
تاریخ انتشار: 24 آذر 1397 - 13:12
اسدالله افشار
اعتراضات جلیقه زردها به طور کامل روند سیاست ورزی در فرانسه را تحت الشعاع خود قرار داده و تغییرات زیادی به وجود خواهد آورد.

فراتاب - گروه بین الملل: شنبه 26 آبان‌ماه سال جاری ( 17نوامبر 2018) آغاز تظاهرات‌های اعتراضی در فرانسه است.  این اعترضات در چهارمین هفته خود،  ابعاد وسیعی داشته و دامنه آن تا برخی از کشورهای اروپایی چون هلند، بلژیک و... نیز رسیده است.  مردم فرانسه، دولت مکرون را در سیاست‌های اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی ناموفق و ناتوان دیده و در خصوص گرانی ها از جمله گرانی سوخت و افزایش مالیات ها و البته بی‌عدالتی‌های اقتصادی و نابرابری های اجتماعی، دولت ایشان را ناکارآمد دانسته و معترض بوده و به همین خاطر، نارضایتی خود را با تظاهرات گسترده ابراز داشته اند. این اعتراضات خود جوش و بدون سازماندهی تشکیلاتی بوده و از همه طبقات در آن حضور دارند و پیش‌بینی می‌شود که این‌گونه اعتراضات مدنی در آینده هم ادامه ‌یابد و دنیا شاهد خشونت‌هایی در این زمینه باشد.  

دراین خصوص نکات فراوان بسیاری وجود دارد که به برخی از آن ها در ذیل اشاراتی خواهیم داشت:

1- بیش از هرچیز لازم است مشخص شود ریشه اعتراض مدنی مردم  فرانسه چیست و از کجا این اعتراضات شکل گرفته است؟  قطعا  خوانندگان محترم با پی گیری اخبار تاکنون دریافته اند که؛ دولت فرانسه قصد دارد از ابتدای سال آینده میلادی مالیات بر هر لیتر گازوئیل را ۵/ ۶ و هر لیتر بنزین ۹/ ۲ سنت افزایش دهد. جلیقه‌زردها که عمدتا جزو طبقه متوسط فرانسه هستند، در ابتدا به افزایش قیمت‌ بنزین، گازوئیل و مالیات بر آن اعتراض داشتند. اما این خواسته ها بعد از 4 هفته تغییر یافته و مطالبات معترضان ابعاد وسیعی به خود گرفته است. معترضان مطالبات خود را به موارد ذیل تعمیم داده اند و تحقق آن ها را از اولویت های خود قلمداد کرده اند:     

- اعتراض به کاهش قدرت خرید، درآمد پایین ( معترض به وضعیت معیشتی )؛

 -اعتراض به لیبرال شدن سیاست‌های اقتصادی دولت؛

- تغییر قانون کار با دستور هیأت دولت و بدون رأی مجلس نمایندگان؛

- حذف مالیات بر دارایی و کاهش کمک‌های نقدی برای اجاره‌بهای خانه‌های اجتماعی؛

- اعتراض به سخت‌تر شدن شرایط پذیرش و پولی شدن دانشگاه‌های دولتی

2- از نگاه تحلیل گران دنیای سیاست، اعتراض مدنی مردم فرانسه که به پدیده جلیقه زردها خوانده شده و از آن به «جنبش فرودستان» تعبیرگشته است؛ رخداد و پدیده ای کم سابقه می باشد.  البته فرانسه در سال2005  نیز شاهد اعتراض مدنی مهاجران فرانسوی‌تباربوده است.            

3-خواسته‌های امروز مردم فرانسه، خواسته های مردم در سراسر کشورهای اروپایی است. دیگر هیچ مردمی در سراسر دنیا بی‌عدالتی‌های اقتصادی و نابرابری های اجتماعی را تحمل نکرده و نمی کنند و حاضرند تا برقراری عدالت و رهایی از تبعیضات؛ در مقابل تمامیت خواهان و زیاده خواهان بایستند.  

4- در خیابان‌ها و میادین سراسر فرانسه تجمعات مردمی برگزار می شود. در میان معترضان طبقه‌های مختلف کارمند، بازنشسته، کارگر، کشاورز و حتی بیکار حضور دارند که در زندگی به استفاده از خودرو وابسته هستند و به همین دلیل برخی روزنامه‌ها به آن‌ها «طبقه دیزل» اطلاق می کنند. مردم خواسته‌های اقتصادی و اجتماعی خود را از کاخ الیزه طلب می کنند.

5- این اعتراضات گسترده اجتماعی؛ حاکی از نگرانی عمیق طبقه متوسط جامعه از بی عدالتی نهادینه شده در کشور فرانسه است. براساس نظرسنجی‌های انجام شده؛ نزدیک به ۷۷ درصد شهروندان فرانسوی از این جنبش اجتماعی که به تدریج  می رود به چالشی سیاسی برای دولت «امانوئل مکرون» تبدیل شود حمایت می کنند. حدود یک ماه است که دولت فرانسه در آتش  خشم معترضان گرفتارآمده وتنها راه رهایی اش، اصلاح ساختار اقتصادی و برقراری عدالت اجتماعی در چارچوب وعده های داده شده در قانون اساسی فرانسه است.

6- رییس جمهور فرانسه خوبست به جای دخالت در امور کشورهای دنیا، به فکرکشور خود باشد و به جای نسخه نوشتن برای کشورهای دیگر، کشور خود را دریابد و به امور مردمان کشورش بپردازد تا بتواند پاسخگو مطالبات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی جامعه بحران زده فرانسه باشد. مکرون اگر بیدارنشود، مردمش او را بیدارخواهند نمود که در آن صورت این بیداری برایش سخت گران تمام خواهد شد.

7- این اعتراضات مدنی برای فرانسه که کشوری توریستی بشمار می آید خسارات فراوانی داشته است. روزنامه «گاردین» در این زمینه عنوان داشته است؛ تاکنون هزینه‌های پاکسازی و صدمات به خیابان‌های پاریس به بیش از ۱٫۳ میلیون پوند رسیده است و چند صد کارگر به پاکسازی معابر مشغول هستند. همین نگرانی‌ها باعث شد که رییس جمهور فرانسه اعلام کند صحنه‌های درگیری میان معترضان و پلیس باعث هراس و فرار خارجی‌ها از سفر به این کشور می شود. به نوشته«گاردین» این روزنامه انگلیسی ۲۰۰ کارگر اضافی مسئول پاکسازی زیباترین خیابان جهان یعنی شانزه لیزه شده‌اند زیرا برخی از ساختمان‌ها تخریب شده و شیشه‌های بسیاری از مغازه‌ها در هم شکسته شده است.

8- اگرچه اعترضات گسترده مردم فرانسه موجب عقب نشینی 6ماهه وتعلیق مالیات افزوده برسوخت ازسوی دولت مکرون گردید و باعث تغییر لحن مکرون در مواجه با معترضان شد و حتی وعده وعیده هایی به آنان از سوی رییس جمهور نیز داده شد؛ اما معترضان آن را برای رسیدن به خواسته هایشان کافی ندانسته و همچنان در جای جای فرانسه با تظاهرات پیوسته خود در سطح شهرها، خواستار رسیدن به مطالبات مدنی خود در چاچوب قانون اساسی هستند. البته برخی تحلیل گران اعتقاد دارند ادامه این اعتراضات چه بسا منتج به انحلال پارلمان یا استعفای مکرون ( بعید به نظر می رسد) و یا تغییر برخی از وزرای دولت خصوصا وزیر کشورگردد ( این احتمال قوی تر است).           

9- وقایع روی داده در فرانسه نه اولین آن خواهد بود و نه آخرین آن؛ اما حوادث یک ماه اخیر در فرانسه و برخی کشورهای اروپایی حکایت از آن دارد که مردم اروپا و جهان بیدار شده اند و مطالبات آنان از جنس عدالتخواهی است. برقراری عدالت اجتماعی محوری ترین خواسته مشروح مردمان جهان از حاکمان خود است. تحقق این امر یعنی  تأمین دموکراسی، پایبندی به حقوق بشر، تعهد به آزادی. اروپا امروز در معرض قضاوت تاریخ قرار دارد و اکنون باید به همان نسخه ای که با دخالت در امور کشورها برای مردمان و حاکمان آن ها می نوشتند و با فشار سیاسی و ابزار تحریم، خواستار اجرای بی قید وشرطش بودند؛ امروز خودشان گرفتار آمده اند و باید به همان نسخه های شفابخش خود عمل نمایند!

در یک کلام باید گفت این نهضت بیداری و مطالبه خواهی مردمان جهان علیه سیاستمداران، زمامداران، قدرتمندان و حاکمان مستبد، خودرأی،  غیر مشروع، خون ریز، در همه جای دنیا از آسیا گرفته تا آمریکا، اروپا، آفریقا و اقیانوسیه تا تحقق مطالبات  ادامه خواهد داشت.

 

اسدالله افشار، نویسنده و پژوهشگر

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار