دانشجویان علوم سیاسی، از رویای دیپلمات شدن تا واقعیت بیکاری! | فراتاب
کد خبر: 9062
تاریخ انتشار: 19 آذر 1397 - 17:56
بررسی رشته علوم سیاسی در دانشگاههای ایران:

 فراتاب - گروه سیاسی: اگر از روی علاقه و برای کسب بصیرت و دانایی رشته ی علوم سیاسی را برای ادامه ی تحصیل انتخاب کرده اید قطعا انتخاب صحیحی داشته اید اما اگر در جستجوی یافتن راحت و سریع یک شغل هستید علوم سیاسی انتخاب خوبی برای شما نیست. زیرا بر طبق آماری که در دست است بیش از 90 درصد فارغ التحصیلان این رشته برای یافتن شغل دچار مشکل هستند!

 بازار کار رشته ی علوم سیاسی در ایران

علوم سیاسی یکی از رشته های مطرح علوم انسانی است که علاقمندان خاص خود را دارد. علوم سیاسی یعنی بررسی تئوری ها و اندیشه های سیاسی و حکومتی مختلف و اثر هریک از آنها بر بخش های مختلف جامعه. متاسفانه امروزه بازار کار علوم سیاسی در وضعیت خوبی قرار ندارد و کسب شغل در این رشته مستلزم تلاش و پژوهش و ... بسیاری می باشد.

آشنایی با رشته ­ی علوم سیاسی

علوم سیاسی یک رشته ­ی دانشگاهی است که جز رشته ­های علوم انسانی محسوب می­ گردد. اگر بخواهیم تعریفی آکادمیک از رشته­ ی علوم سیاسی ارائه داد باید گفت علوم سیاسی یعنی بررسی تئوری­ ها و اندیشه ­های سیاسی و حکومتی مختلف و کارایی و اثر هریک از آنها بر بخش ­های مختلف جامعه.

ارسطو فیلسوف یونانی علوم سیاسی را علم مطالعه ­ی حکومت می ­داند که بسیار به تعریفی که امروزه برای این علم ارائه می­ شود نزدیک است. به عنوان مثال حمید عنایت این رشته را این گونه تعریف می­ کند: «بررسی و نقد پدیده ­های مربوط به حکومت و قدرت به شیوه ­ای منظم و تحلیلی.»

یک علاقمند به تحصیل در رشته ­ی علوم سیاسی باید پس از فارغ التحصیلی یک سیاست شناس باشد و نه یک سیاستمدار. وی باید بتواند با تشخیص ارتباط بین مناسبات مختلف سیاسی و مسائل روز جامعه و دنیا راهکارهای مناسبی برای برخورد با مسائل و مشکلات سیاسی ارائه دهد به نحوی که وحدت و جمعیت جامعه حفظ شود.

رمز موفقیت در رشته­ی علوم سیاسی و تبدیل شدن به یک کارشناس خبره­ ی این رشته مستلزم تلاش و مطالعه­ ی بسیار در زمینه ­های مختلفی مانند تاریخ، فلسفه، جامعه شناسی و ... است. یک کارشناس علوم سیاسی باید از قدرت درک و شناخت بالایی برخوردار بوده و در تمامی اظهار نظرات خود صداقت و منطق را در اولویت قرار دهد. همچنین باید قدرت تشخیص و توانایی فکری بالا و نیز خلاقیت داشته باشد و از روابط عمومی خوبی برخوردار باشد تا با برقراری ارتباط با مردم جامعه ­اش بتواند به نیازها و طرز فکر و خواسته ­های آنها مخصوصا در مورد مسائل سیاسی پی ببرد.

اگر علاقمند به ادامه ­ی تحصیل در رشته علوم سیاسی هستید باید بدانید که این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای پنج گرایش علوم سیاسی، روابط بین الملل، مطالعات منطقه ­ای، دیپلماسی و سازمان­های بین المللی و اندیشه­ ی سیاسی در اسلام می­باشد.

هدف رشته ­ی علوم سیاسی چیست؟

امروزه دنیا همچون یک دهکده­ ی بزرگ است و سرنوشت تمامی کشورها به نوعی بهم پیچیده و مرتبط است و هیچ کشوری نمی­تواند بی توجه به آنچه در سایر کشورها می­گذرد به حیات خویش ادامه دهد. به علاوه هر حکومتی دارای یک چهارچوب سیاسی متمایز در راستای تأمین منافع جامعه ­اش می­ باشد. هدف از تدریس رشته­ی علوم سیاسی تربیت افرادی است که بتوانند با پیش بینی، کشف و یا ایجاد ارتباط درست بین مسائل سیاسی روز جامعه و جهان بهترین راهکار را برای حل مسائل سیاسی ارائه دهند. یک کارشناس خبره­ ی علوم سیاسی می­تواند با جهت گیری صحیح و ارائه ­ی نظرات سنجیده و اصولی به جایگاه ویژه ­ای در میان مردم دست یابد بدون آنکه سمت سیاسی داشته باشد! به عنوان مثالی بر این ادعا می­توان به دکتر صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران اشاره نمود.

پیشینه ­ی رشته ­ی علوم سیاسی در ایران

اولین موسسه­ ی دانشگاهی برای تدریس علم سیاست با نام مدرسه ­ی علوم سیاسی در دوره ­ی مظفرالدین شاه قاجار و به کوشش و همت میرزاحسن خان مشیرالملک و میرزانصرالله خان مشیرالدوله در سال 1278 خورشیدی  تاسیس گردید. ریاست این مدرسه را میرزاحسن خان مشیر الملک برعهده داشت.

در مدرسه­ ی علوم سیاسی دروسی مانند ادبیات و زبان فارسی، زبان فرانسه، تاریخ ایران و جهان، جغرافیا، حقوق بین الملل و حقوق سیاسی تدریس می­شد و دانش آموختگان این مدرسه پس از فارغ التحصیلی در سفارتخانه­ ها و کنسولگری­ های خارج از کشور و یا در وزارت خارجه مشغول به کار می­شدند و بعضا مقام­های مهم سیاسی نیز به آنها اعطا می­گردید.

در سال 1313 یعنی زمانی که دانشگاه تهران بنا گردید با ادغام مدرسه ­ی علوم سیاسی و حقوق و تجارت دانشکده ­ی علوم سیاسی و اقتصاد پایه گذاری گردید که بعدها دانشکده­ی اقتصاد تفکیک گردید و از آن زمان تا کنون نیز دانشکده­ ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به صورت فعال به کار خود ادامه می­دهد. البته در حال حاضر این رشته در بسیاری از دانشگاه ­های کشور نیز تدریس می­شود.

به طور کلی از نظر تکاملی رشته علوم سیاسی به چهار دوره ­ی زمانی تفکیک می­گردد که عبارتند از:

  • تاسیس مدرسه علوم سیاسی تا زمان تاسیس دانشگاه تهران
  • از تاسیس دانشکده ­ی علوم سیاسی دانشگاه تهران تا دهه ­ی چهل و پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد
  • از دهه ­ی چهل شمسی تا پیروزی انقلاب اسلامی و تعطیلی دانشگاه­ها در انقلاب فرهنگی
  • از انقلاب فرهنگی تا کنون

 

بازار کار رشته­ی علوم سیاسی

متاسفانه بازار کار علوم سیاسی بنا بر اذعان کارشناسان این رشته در وضعیت بحرانی قرار دارد و بنابر گفته­ ی دکتر زیبا کلام رشته ­های علوم انسانی خریدار چندانی ندارند. اگر از روی علاقه و برای کسب بصیرت و دانایی رشته ­ی علوم سیاسی را برای ادامه ­ی تحصیل انتخاب کرده­اید قطعا انتخاب صحیحی داشته اید اما اگر در جستجوی یافتن راحت و سریع یک شغل هستید علوم سیاسی انتخاب خوبی برای شما نیست. زیرا بر طبق آماری که در دست است بیش از 90 درصد فارغ التحصیلان این رشته برای یافتن شغل دچار مشکل هستند!

اگر علوم سیاسی رشته­ ی تحصیلی مورد علاقه ­ی شماست بعلاوه به آینده­ی شغلی آن نیز نظر دارید گام اول انتخاب یک دانشگاه مناسب است. برخلاف بسیاری از رشته­های فنی مهم است که شما در این رشته فارغ التحصیل کدام دانشگاه هستید. قطعا اگر در شهرهای بزرگ مانند تهران و دانشگاهی مانند دانشگاه تهران پذیرفته شوید امکان همکاری با اساتید برجسته ­ی این رشته برای شما فراهم می­گردد و پس از فارغ التحصیلی شانس بدست آوردن شغل برای شما بیشتر خواهد بود و چه بسا در صورت اثبات توانایی­ هایتان سازمان­های بسیاری طالب شما باشند.

برخی از زمینه­ های شغلی که یک تحصیلکرده­ی رشته­ ی علوم سیاسی می­تواند در آنها فعالیت داشته باشد عبارتند از:

تدریس: یک فارغ التحصیل رشته­ی علوم سیاسی می­تواند در دانشگاه و یا آموزش و پرورش مشغول به کار شود. البته داشتن قدرت بیان و دانش بالا شرط اساسی تدریس است

کار در دانشگاه: فارغ التحصیل رشته­ ی علوم سیاسی می­تواند به عنوان کارشناس آموزشی این رشته در دانشگاه استخدام شود.

روابط عمومی: هر نهاد و سازمانی دارای یک بخش روابط عمومی می­ باشد. اگر روابط عمومی بخواهد که وظیفه­ی خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهد باید حداقل یک کارشناس علوم سیاسی را به خدمت بگیرد.

صدا و سیما و رسانه ها: یکی از نهاد هایی که یک فارغ التحصیل پر تلاش و موفق علوم سیاسی می­تواند مشغول به کار شود صدا و سیما است.

نهادهای بین الملل و وزارت خانه­ ها: سازمان ­ها و وزارت خانه ­های بسیاری وجود دارد که می­ توانند از رشته ­ی علوم سیاسی استفاده کنند. مانند وزارت امور خارجه، وزارت کشور، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص نظام و ... .

نتیجه گیری

بر اساس آنچه گفته شد علوم سیاسی یکی از رشته­ های مطرح علوم انسانی و آگاهی بخش می ­باشد که متاسفانه بازار کاری مناسبی ندارد. کسب شغل در این رشته مستلزم پذیرفته شدن در یک دانشگاه مطرح و کار و تلاش و پژوهش بسیاری می­باشد و برای افراد راحت طلب انتخاب مناسبی نیست.

گزارش از علیرضا گیتی گهر دانشجوی رشته ی علوم سیاسی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
reyhan
| |
2019-09-26 23:44:14
خیییییییلی خوشبینانه????????????
آخرین اخبار