سوئد؛ زیر و بم های روشن و تاریک مهاجرت! | فراتاب
کد خبر: 9061
تاریخ انتشار: 19 آذر 1397 - 17:05
از سرزمین وایکینگ ها (2)

 فراتاب گروه فراسفر: مهاجرانی که به اروپا می روند به چند دسته کلی از قبیل پناهندگان سیاسی و اجتماعی، مهاجران کاری و سرمایه گذاری، مهاجران ازدواج و تحصیلی تقسیم می شوند. مهاجران سیاسی و اجتماعی افرادی هستند که در کشور خود در معرض انواع تهدیدها از جمله شکنجه، اعدام و یا زندان های طولانی به خاطر تفکراتشان و یا مذهب و نژاد و جنسیت هستند که معمولا در صورتی که بعد از پروسه طولانی هم اگر پذیرش شوند، به آنها اقامت موقت داده می شود. مهاجران کاری افرادی هستند که بنا بر نیاز کشور مقصد و تخصصی که دارند و در صورت تایید و تمدید اقامت کاری توسط کارفرما، پرداخت مالیات و تایید قرارداد توسط اداره کار بعد از چهار سال، اقامت دائم دریافت می کنند و مهاجران سرمایه گزاری هم کسانی هستند که با سرمایه ای که دارند در کشور مقصد اشتغالزایی ایجاد کنند و بجز ایجاد اشتغال برای خود، باید برای دیگران هم اشتغال ایجاد نمایند و بتوانند حقوق قانونی و مالیات خود و کارمندانش را پرداخت نمایند. درخواست مهاجرت های کاری و ازدواج و تحصیلی باید از داخل سفارت در کشور مبدا انجام گیرد که معمولا حدود یک سال طول می کشد. افرادی که از طریق مهاجرت ازدواج اقدام به مهاجرت می کنند بجز اینکه ازدواج و باهم زندگی کردن آنها باید اثبات شود، بعد از دو سال اقامت دائم می گیرند و اگر قبل از دو سال دچار طلاق و جدایی شوند، آن شخص باید به کشور خودش برگردد و اقامتش باطل می شود. همچنین به افرادی که از طریق تحصیلی مهاجرت می کنند بجز اینکه برای پذیرش باید توان مالی پرداخت شهریه های سنگین و همچنین نمره 6 مدرک زبان انگلیسی آیلتس را داشته باشند، در صورت پذیرش به آنها اقامت موقت تعلق می گیرد و بعد از اتمام تحصیلات باید به کشور مبدا خودشان برگردند.

بزرگترین مشکل پناهندگان

یکی از بزرگترین مشکلات مهاجرت، بلاتکلیفی و استرس قبولی یا عدم پذیرش می باشد، با توجه به مهاجرت های زیاد مردم از آسیا و بخصوص خاورمیانه به اروپا، امروزه پروسه بررسی پرونده های پناهندگی تا حدود سه سال به طول می انجامد و با توجه به آمار بالای عدم قبولی، مشخص نیست بعد از سه سال چه سرنوشتی در انتظار درخواست کنندگان خواهد بود. البته در این مدت انتظار، به اکثر پناه جویان حقوق ماهیانه ای که بتوانند حداقل های خوراک و پوشاک خود را تامین نمایند تعلق می گیرد و برای زندگی آنها کمپ هایی تهیه شده است، محل زندگی و شهر استقرار پناه جو هم با انتخاب اداره مهاجرت است، همچنین به پناهجویانی که نتوانند هویت خود را مشخص کنند، اختیار کارکردن نمی دهند و تا زمان تعیین تکلیفی یا قبولی حق کارکردن ندارند.

کمک های بشر دوستانه

برخلاف انتظاری که مردم آسیا از مردم اروپا دارند، مردم اروپا بسیار مهربان هستند و برخی از مردم به افراد بی بضاعت کمک می کنند و حتی آنها را دعوت به منازل خود و مانند اعضای خانواده پناهجو می تواند با آنها زندگی کند. با اینکه پناهجویان تا زمان قبولی حق رفتن به مدارس را ندارند ولی مراکز خصوصی ای وجود دارد که به پناه جویان آموزش زبان آن کشور را می دهد و ضمن آن خوراکی های رایگانی به آنها می دهند. این مراکز ضمن آموزش زبان، پناهجویان را با قوانین کشور و محیط جدید آشنا می کنند، به پناهجویان در نوشتن مکاتبات و درخواستها کمک های لازم را می کنند. پناهجو وقتی وارد محیط جدید می شود، همه چیز فرق می کند، حق تقدم ها را می بیند، احترام به حقوق دیگران را می بیند، اجرای حقوق اولیه ای را می بیند که حتی تصور آن هم برایش سخت بوده است، پناهجو به محیطی عاری از هرگونه خشونت و دعوایی آمده است، محیطی که در آن نه تنها قانون از زنان و کودکان حمایت می کند، بلکه حتی دیگر حق خشونت علیه کودکان خود را هم ندارند، سوئدی ها همه زباله ها را در منزل خود تفکیک می کنند، بطوری که اگر فقط یک لامپ یا باطری داشته باشند آن را جداگانه حمل می کنند و آن را در محل های مخصوص خودشان قرار می دهند و ... همه این تقاوتها را باید به پناهجو آموخت و بتوان او را برای شروع زندگی نو و بدور از خشونت و محرومیت و ممنوعیت آماده کرد.

کارکردن در سوئد

کارکردن به دو نوع کار سفید و کار سیاه تقسیم می شود، کار سیاه یعنی کاری که بابت آن مالیات پرداخت نمی کنی و در حقیقت غیرقانونی است، و کار سفید کاری است که بابت آن مالیات به دولت پرداخت می کنی و قانونی است، اگر از یک سوئدی بخواهی که برای هم کار کنید و آن کار، کار سیاه باشد تا مالیات پرداخت نشود و پول به جیب خودشان برود، فورا مخالفت خواهد کرد و خواهد گفت، با عدم پرداخت مالیات به دولت ضرر می رسد و حتما باید مالیات پرداخت شود. سوئدی ها کشور خود را دوست دارند و اکثریت آنها می خواهند مالیات بیشتری به دولت پرداخت نمایند و دولت امکانات رفاهی را بیشتر و بیشتر کند.

کودکان در سوئد

در سوئد همه کودکان از حقوق مساوی برخوردارند، کودکان پناهندگان زیر 18 سال از تمامی امکانات آموزشی رایگان و حقوق کودکان سوئدی برخوردارند، بجز اینکه همه مدارس رایگان هستند، حتی در مدارس به دانش آموزان نهار رایگان داده می شود و کوکان از حقوق ماهیانه هم برخوردارند، در طول تحصیل با سفرهای علمی، دانش آموزان را با حرفه های مختلف آشنا می کنند، آنها را به شهرهای بزرگ و کشورهای مختلف می برند.

ابراز عقیده

در سوئد هیچ کس به خاطر ابراز عقیده محدود نمی شود، آزادی کامل بیان و عقیده وجود دارد و به همه تفکرات فرصت بیان و شکوفایی داده می شود، در همه جا نظم وجود دارد، در اینجا دروغ مصلحتی مفهومی ندارد و از دروغ گفتن بسیار بدشان می آید، شاید اگر یک دوست سوئدی داشته باشید و یک بار یک دروغ کوچک بهش بگویید، دیگر برای همیشه دوستی تان بهم بخورد و برای همیشه اطمینان و اعتمادشان نسبت به شما از بین می رود. همچنین اگر پناهجویی کوچکترین کار غیرقانونی انجام دهد، پرونده سیاه برایش ایجاد می شود و همین می تواند باعث عدم قبولی و اخراج او گردد، یا در آینده بسیاری از فرصت های شغلی را از دست دهد.

سرانجام و پایان تلخ برای پناهجویانی است که بیش از سه سال از عمر خود را در انتظار پاسخ مثبت بوده اند ولی با پاسخ منفی روبرو می شوند، حقوقشان قطع می شود و حکم اخراجشان صادر می شود، این پناهجویان به آخرین کشوری که از آن آمده اند برگردانده می شوند، مثلا پناهجویی که از عراق به ترکیه رفته است، و از ترکیه به یکی از کشورهای اروپایی رفته است، بعد از اخراج از اروپا به آخرین کشوری که از آن آمده است، یعنی ترکیه برگردانده می شود.

 

سیامک لطفیانی پژوهشگر، فعال مدنی و حقوقدان

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار