تالش از رویای موزه باستان شناسی تا اسارت در میان ساخت و ساز ویلاها! | فراتاب
کد خبر: 9058
تاریخ انتشار: 15 آذر 1397 - 13:42
محوطه ­های باستانی تالش به جای اینکه شاهد فعالیت­ های علمی باستان ­شناسی باشد به صحنه رقابت در ساخت و ساز ویلاهای رنگی که هیچ تناسبی با معماری بومی ندارد تبدیل شده است!

فراتاب – گروه اجتماعی: شهرستان تالش بزرگترین شهرستان استان گیلان می­باشد. وسعت جغرافیایی آن سبب شده است تا آثار باستانی، تاریخی و معنوی بسیاری از دورا­ن ­های مختلف را در خود جای دهد. گستردگی و پراکندگی آثار، این شهرستان را از نظر صنعت گردشگری و توریسیم در رتبه ممتاز قرار داده و در سایه این امتیاز و با حمایت مسئولان و توجه آنان، این صنعت می­تواند مشاغل و منبعی درآمدزا  برای این شهر ایجاد نماید. در این بین اما متاسفانه بی­توجهی مسئولان باعث گردیده که این منبع درآمد در حال از بین رفتن باشد و یا دست کم گفت که بخش مهمی از پتانسیل های موجود عملیاتی نشود!

در جهان امروز، صنعت توریسیم بزرگترین منبع درآمدی هر کشوری است؛ اما در ایران و بخصوص در این شهرستان با وجود آثار بی ­شمار، این رشته مورد توجه و لطف مسئولان مرتبط قرار نگیرد؛ و به جای استفاده بهینه و مناسب از پتانسل­های موجود در این شهرستان، متاسفانه آن را دچار فقر توریسمی و گردشگری کرده است. در این گزارش به چند نمونه اشاره می­گردد:

  • روستای مریان وسیع­ ترین سایت باستان ­شناسی ایران به جای اینکه به یک «سایت موزه باز» تبدیل شود و از این طریق باعث جذب گرشکران و باستان ­شناسان داخلی و خارجی را فراهم کند  و در نهایت، برای ساکنان این محوطه درآمدزایی و ایجاد شغل نمایید به صحنه رقابت و در سطحی پایین تر چشم و هم چشمی مردم و بعضاً مسئولان برای ساخت ویلاهای رنگارنگ تبدیل شده است که نتیجه آن، تخریب این گورستان باستانی ا­ست و از سوی دیگر نبود پایگاه حفاطتی ثابت، این محوطه باستانی را جولانگاه قاچاقچیان عتقیه کرده؛ و از طرف دیگر ناتمام ماندن پژوه ­های مرمت آثار تاریخی در این روستا به بهانه کمبود بوجه آنها را تبدیل به انباری از داربست ­های آهنی زنگ زده کرده که تاثیر منفی بسطایی در جذب گردشگر دارد.
  • نبود موزه اختصاصی برای اشیا کشف شده در حفاری ­های باستان ­شناسی تالش که با وجود درخواست مردمی و میراث فرهنگی استان توجهی به ایجاد آن از طرف کارگزاران شهرستان نشده است، یکی دیگر از کمبودهای این شهرستان می­باشد؛ به پیشنهاد مردم و حمایت سازمان میراث فرهنگی استان از درخواست مردمی، کاخ قشلاقی سردار امجد گزینه عالی برای تأسیس موزه بوده اما به علت اینکه این کاخ در اختیار یک نهاد دولتی قرار دارد با آن مخالفت شده و با وجود سالیان بسیار که کمپین ­های مردمی پیگیر این درخواست بودند اما هیچ کوششی از طرف مسئولان برای تحقق این خواسته مردم انجام نگرفته است. در پی این عدم توجه آثار به دست آمده در انبارهای موزه رشت و تهران درحال فراموشی می­باشد و همچنین گشایش این موزه بهترین فرصت شغلی برای فارغ التحصیلان رشته­ های مرتبط خواهد بود.

امید است مسئولان شهرستان به اهمیت صنعت توریسیم و گردشگری در ایجاد شغل و منبع درآمد توجه نشان دهند تا از این طریق  موجب پیشرفت اقتصادی شهرستان را فراهم و هموار سازند.

 

گزارش از فرزانه رحیمی پژوهشگر حوزه باستان شناسی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

عکس از بانو سیده موسوی

نظرات
آخرین اخبار