تحریم ها و شکست های سریالی آمریکا در خاورمیانه | فراتاب
کد خبر: 9040
تاریخ انتشار: 30 آبان 1397 - 11:06
اسدالله افشار
دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران در حالی آغاز شده که در تاریخ چهل ساله روابط چالشی دو کشور تحریم ها به نتایج مورد نظر دست نیافته است.

 

فراتاب - گروه بین الملل: تحریم های دوره جدید آمریکا که پس ازخروج این کشوراز برجام بر خلاف موازین بین المللی و حقوق بین الملل بر ایران تحمیل شد؛ موجب خسارت های مادی و معنوی برملت ایران گردید. این سخن به آن معنا نیست که ایران و ایرانی تسلیم تحریم های یک جانبه و غیر عادلانه آمریکا شده است و خودش را در جهان منزوی می بیند. 40 سال است آمریکا چه با روی کاربودن جمهوری خواهان  و یا دموکرات ها از حربه تحریم استفاده و بهره برده اند و دریافته اند که انقلاب اسلامی در مسیر درست خود، تهدیدات را با کارآمدی و هوشمندی و استقامت به فرصت تبدیل کرده و هیچگاه تسلیم سیاست های قلدرمآبانه هیأت حاکمه آمریکا درهیچ دوره و برهه ای نشده است چه آن زمان که جنگ 8ساله براین ملت تحمیل شد و چه امروز که ملت جانانه در دفاع ازکیان و استقلال فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود محکم ایستاده و از آرمان های اصولی امام در انقلاب گامی به عقب نکشیده و نخواهد کشید. این نگاه به دنبال نفی آثار زیانبار تحریم ها نبوده و نیست که انکار آن امری غیر عقلایی و از منظر دیگر خود فریفتن و ملت و کشور را  به ورطه هلاکت کشاندن است. باید پذیرفت تحریم های دشمنان بار روانی برای جامعه داشته و دارد و جامعه را با  معضلات وسختی هایی مواجه می سازد که اگر برای این تحریم ها برنامه ریزی شده باشد که شده است؛ می دانیم  این انقلاب با وجود همین تحریم ها قد برافراشته و با رشادت همین مردم، تحریم ها راه به جایی نبرده است و این انقلاب 40 ساله گشته است و به بلوغ و بالندگی رسیده است. انقلاب با تحریم ها شکست نخواهد خورد و با سیاست های فشل یک جانبه گرایی آمریکاییان ازهم نخواهد پاشید. ملت ایران با تحریم ها الفتی 40 ساله دارد و همچنان از این الفت بهره مند می باشد و از فرصت های به وجود آمده دراین زمینه نیزکمال استفاده را برده است. برای آن که بتوانیم این دوره جدید از تحریم های ظالمانه آمریکا را در شرائط حساس کشور در منطقه و جهان پشت سر بگذاریم ؛ باید درکشور اجماع سیاسی محقق و دولت به وظایف مدیریتی خود در سطح کلان اهتمام جدی نشان دهد و بار سنگین تحریم ها را با اعمال سیاست های حمایتی  ازدوش مردم؛  این حامیان بی بدیل انقلاب اسلامی بردارد. دراین خصوص نکاتی وجود دارد که در ذیل مطرح می گردد:

1- تئوری به صفر رساندن صادرات نفت ایران در وعد‌ه د‌اد‌ه شده‌ ازسو ی ترامپ، که  با فرارسید‌ن 13 آبان مطرح شده بود، رنگ باخته و عملا با معاف کردن 8کشور که می توانند ازایران نفت خود را تأمین نمایند؛ تحریم های آمریکا با شکست مواجه شد‌ه است.  

2- متحدان اروپایی آمریکا، ترامپ را نه در تحریم ها همراهی کرده و نه سیاست های یک جانبه گرایی ترامپ را درخروج از پیمان بین المللی برجام مورد تأیید قرار داده اند. آمریکا در صحنه بین المللی از همیشه تنهاتر مانده و منزوی گشته است. البته این پایان خوش آمریکا در زمینه تحریم ایران نیست. بلکه شکست های آمریکا دیگر سریالی شده است. به تحولات منطقه نگاهی انداخته شود رد پای این شکست ها هویدا است؛ مثلا در سوریه، عربستان و ماجرای قتل روزنامه نگار عربستانی( خاشقجی)، یمن، افغانستان، فلسطین اشغالی، عراق، لیبی، بحرین، قطر، ترکیه و...ترامپ باید بپذیرد با استراتژی غلط او و همفکران افراطی اش به ۶ د‌هه قد‌رت هژمونیک آمریکا در منطقه پایان داده است. این همه هنر ترامپ دراین 2سال ونیم بوده است!  

3- آمریکای امروز با مدیریت غلط ترامپ در چند جبهه با جامعه بین الملل در حال جنگ های سیاسی، روانی واقتصادی است. روسیه، چین، اروپا و ایران از شاخص ترین جبهه های درگیری آمریکا بشمارمی آید. جامعه جهانی وافکار عمومی دنیا، آمریکا را به صورت قلدر لاتی می شناسد که افسار پاره کرده و زنجیرش را به هرسو می چرخاند تا کشورهایی را با ترس و ارعاب تهدید وتسلیم نماید. آمریکا باید بداند دوران اوفولش نزدیک شده و تحریم‌های فراسرزمینی اش پاسخ نمی دهد؛ ودنیا در بابر این زیاده خواهی اوکه تهد‌ید‌ی علیه هویت و استقلال خود‌ش می داند ایستاده است وکوتاه نمی آید.

4- برخی کارشناسان با استناد به دامنه تحریم های آمریکا درکشورهای آسیایی، آمریکای جنوبی و کشورهای هم پیمانش، اعتقاد دارند جهان آمادگی دارد تا تغییرات بنیادین و تاریخی در نظام مالی جهانی  را فراهم نماید و دلار را از معادلات تجاری کشورهای درگیر در تحریم آمریکا؛ خارج سازند تا از این رهگذر سلطه دلار کاهش و تخفیف دهند. چنان چه این کشورها موفق به انجام این امر شوند؛ اولا  فاتحه سلطه و آقایی دلارآمریکا را خوانده اند وثانیا کشورهای دیگر نیز ازاین الگو و مدل پیروی خواهند نمود. 

5- آمریکاییان اکنون متوجه نقش بی بدیل منطقه ای ایران شده و در یافته اند با تحریم و تهدید نمی توانند بازیگرمهمی چون ایران را از صحنه بین المللی در زمینه های تجاری و انرژی حذف نمایند. صحبت های بی مأخذ جان بولتون، مایک پمپئو و ترامپ  درچند ماه اخیردر باره ایران نشانه عجز و درماندگی آنان در مواجه با  نفوذ منطقه ای ایران است. ترامپ اکنون دریافته است با اطلاعات غلطی که به وی داده اند؛ نمی تواند با فشار اقتصادی علیه ایران، به دنبال تحقق رؤیای غیرقابل تعبیر تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. ترامپ باید شکست راهبرد تحریمی را بپذیرد و دستان خود را به عنوان تسلیم بالا ببرد.   

6- علل و عوامل شکست تحریم آمریکا را می توان در مجموع آن چه در ذیل خواهد آمد جستجو کرد:

- تکیه بر رهنمود‌ها، تدابیر و هدایت های هوشمندانه و مواضع صریح و شفاف رهبر معظم انقلاب.

-  حضور،  مقاومت ، ایستادگی و اعتماد به مردم در صحنه.

- شکست های سنگین آمریکا در عراق، سوریه، یمن، فلسطین و... با هزینه های هنگفت مالی.

- شکاف بین آمریکا و متحدان اروپایی اش .

- شکست در ائتلاف سازی میان کشورهای عربی با محوریت عربستان سعودی.

- قدرت دیپلماسی فعال ایران در منطقه و در جهان.

- تقویت قدرت دفاعی خصوصا توان موشکی ایران.

- و...

  

 

 

 

دکتر اسدالله افشار، نویسنده و پژوهشگر
بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار