حمایت دولت از طرح های خلاقانه تولید انرژی خورشیدی در کویر | فراتاب
کد خبر: 9036
تاریخ انتشار: 29 آبان 1397 - 09:44
دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی خبر داد:
کامبیز مهدی زاده فرساد دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی از حمایت دولت از طرح های نوآورانه و فناورانه در زمینه تولید انرژی از نور خورشید در مناطق کویری کشور خبر داد.

 فراتاب گروه فرادانش: اینجا گرم ترین نقطه زمین است، شهر افسانه ای کلوت ها. جایی که رنگ زمینش سیاه و شبیه ترین نقطه در زمین به کره ماه است. به گندم بریان گرم ترین نقطه زمین خوش آمدید. تابش انرژی خورشید در گندم بریان به حدی است که دما در روزهایی از سال به 70 تا 71 درجه سانتی گراد می رسد و شرایط برای زندگی سخت می شود به گونه ای که حتی باکتری زنده هم در آن وجود ندارد. اما ظهور فناوری های نو باعث شده در این نقطه نیز سازندگی داشته باشیم و از انرژی خورشیدی برای تامین نیاز برق جهان استفاده کنیم.

در همین زمینه کامبیز مهدی زاده فرساد دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی با اشاره به گام های نوپای فناوران برای استحصال انرژی از این منبع کمتر شناخته شده عنوان می کند: یک سوم خاک ایران پوشیده شده از کویر است. با نصب پنل های خورشیدی مجهز توانایی بهره برداری از انرژی خورشیدی فراهم می شود.

وی با اشاره به گزارشی از UNDP معتقد است: بر اساس این گزارش با نصب پنل های خورشیدی در منطقه گندم بریان می توان انرژی مورد نیاز یک سال تمام مردم در 5 قاره را تامین کرد. البته این گزارش زمانی مطرح شد که راندمان پنل های خورشیدی حدود 15 درصد بود اما امروزه پنل های خورشیدی راندمانی بیشتر و بین 30 تا 40 درصد را دارد.

مهدی زاده فرساد همچنین بیان می کند: پس ظرفیت و پتانسیل خدادادی در ایران وجود دارد که بهره برداری از آن مستلزم درک درست کویر است، مطالعات ناسا در ایران و لیبی نشان می دهد به علت بالا بودن انرژی خورشیدی در این مناطق نیاز به سوخت فسیلی وجود ندارد. پس با راه اندازی نیروگاه های خورشیدی در منطقه لوت علاوه بر تامین برق کشور می توان به صادرات آن نیز فکر کرد.

به گفته وی، محدودیت هایی در بهره برداری از انرژی خورشیدی در کویر وجود دارد که می توان به پوشانده شدن پنل ها با شن و ماسه اشاره کرد اما با تمیز کردن به موقع می توان مانع از کارافتادگی پنل ها شد. عدم سرمایه گذاری در این حوزه نیز از مشکلات دیگر است که راه های مختلفی برای درآمدزایی از این منطقه وجود دارد. در کویر زندگی جاری است و با تبدیل آن به منطقه توریستی و جذب گردشگر می توان درآمدزایی داشته باشیم. همچنین ایجاد نیروگاه در این منطقه علاوه بر تولید انرژی می تواند در اشتغالزایی تاثیر زیادی داشته باشد.

مهدی زاده با بیان اینکه در حال حاضر از این پتانسیل در کشور کم استفاده شده اما با عزم جدی باید در این مسیر قرار گیریم. عنوان می کند: ستاد توسعه فناوری انرژی معاونت علمی از طرح های نوآورانه و فناورانه در این زمینه حمایت می کند تا کویر مبحثی که کمتر به آن پرداخته شده در کانون توجه قرار گیرد.

نظرات
آخرین اخبار