کد خبر: 903
تاریخ انتشار: 25 فروردین 1395 - 09:51
علیرضا خمسه:

به گزارش فراتاب، زینب علیپور: معمولاً اغلب بازیگران به دلیل دیده شدن کارهای مناسبتی و پرمخاطب بودن آنها علاقه مند به حضور در این نوع سریال ها هستند. البته این قضیه در سریال هایی که برای ماه مبارک رمضان تدارک دیده می‌شود، بیشتر صدق می‌کند. اما اینکه یک بازیگر همه ساله در نوروز سر فیلمبرداری بوده و به جای اینکه این ایام در کنار خانواده اش باشد، با همکارانش سپری می کند را هر کسی دوست ندارد. علیرضا خمسه جزو معدود بازیگرانی است که سالهاست در ایام نوروز با برنامه ها و مجموعه های بسیاری روی آنتن تلویزیون بوده و همواره تعطیلات را با همکارانش سپری می‌کند و به شدت از پیشنهاد کارهای نوروزی استقبال می‌کند.
وی که چند سالی با مجموعه «پایتخت» و ایفای نقش بابا پنجعلی توانست مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار بگیرد، نوروز امسال نیز با بازی در سریال «بیمار استاندارد» و اجرای مسابقه «ثانیه ها» باز هم میهمان خانه های ما شد. گرچه وی جزو بازیگرانی است که در نقش های متفاوت بسیاری حضور داشته و توانایی بسیاری هم در بازیگری دارد، اما «پایتخت» برای او و طرفدارانش تجربه دیگری است.
از این رو با وی در این زمینه و برنامه های نوروزی اش گفت و گویی داشتیم که می خوانید:

 آقای خمسه طبق روال هر ساله باز هم توانستید امسال میهمان خانه های مردم در ایام نوروز باشید. با این تفاوت که هم بازیگر یکی از سریال ها بودید و هم مجری یکی از مسابقات و در کنار آنها به عنوان میهمان برنامه ها نیز حضور داشتید. این اتفاق برنامه ریزی شده است یا نه؟
– حقیقتش این است که من دوست دارم در ایام نوروز کار کنم. اتفاقاً نخستین حضورم هم نمایش «عید دیدنی» بود. سالها بعد هم که در دهه ۶۰ وارد تلویزیون شدم، همه ساله در برنامه های نوروزی حضور داشتم. یادم می آید اولین سالی که وارد تلویزیون شدم، برنامه «نوروزنامه» بود. سال بعد هم در برنامه «بورزید و بخندید» حضور داشتم. بنابراین از ابتدای فعالیت من در این زمینه تا به امروز، در نوروز یا تئاتر داشتم و یا کارهای تلویزیونی.
 این طور که پیداست از پیشنهادهای نوروزی به شدت استقبال می کنید؟
– بله. چند سال پیاپی که با سریال «پایتخت» شمال بودیم که کار خوب و پرمخاطبی هم بود. همین طور با مجموعه های«مرد هزار چهره» و «دارا و ندار» و… در نوروز فعالیت می کردم. آن هم به خاطر عشقی است که به نوروز دارم. نوروز برای من یعنی کار؛ آن هم در هر حوزه ای. چه تئاتر، چه تلویزیون. فرقی نمی کند. فقط دوست دارم که در این ایام به خصوص سر کار باشم و از این طریق با مردم در ارتباط باشم.
 فکر می کنم عشقی که به نوروز دارید از خاطرات خوش کودکی تان سرچشمه می گیرد. این طور نیست؟
– بله همین طور است. یادم می آید که از کودکی به اتفاق خانواده در این ایام به سینما و تئاتر می رفتیم و این پیوند دیرینه ای که من با نوروز دارم، از همان کودکی و خاطرات خوبی است که دارم.
 و چطور شد که در سریال «بیمار استاندارد» بازی کردید؟
– مهمترین انگیزه ام برای حضور در این سریال، کار در نوروز بود. البته سعید آقاخانی را هم از قبل می شناختم و خیلی دوست داشتم فرصتی مهیا شود تا با هم کار کنیم که این تجربه با سریال «بیمار استاندارد» به وقوع پیوست. ضمن اینکه فیلمنامه را هم دوست داشتم.
 خانواده با فعالیت شما در نوروز مشکلی ندارند؟
– نه دیگر آنها هم عادت کرده اند. چون از علاقه من به کار در این ایام باخبرند.
 خودتان بیننده سریال هم بوده اید؟
– متأسفانه به دلیل اینکه همزمان سر ضبط مسابقه «ثانیه ها» بودم، فرصت نشد تا سریال خودمان را ببینم. البته هیچ کدام از کارها را ندیدم و از این رو نمی توانم اظهار نظر کنم. اما مشتاقم که نظر بیننده ها را بدانم. چون همیشه نظر مردم برای من مهم بوده است.
 بنابراین بازتاب سریال را چطور دیده اید؟
– فکر می کنم هنوز تعطیلات تمام نشده است و مردم از سفر نیامده اند تا در برخوردهایی که دارم، متوجه بازتاب کار بشوم.
 خودتان کلیت کار را چطور ارزیابی کردید؟ با وجود اینکه در پخش موفق به دیدن آن نشده اید.
– به نظرم همه چیز حرفه ای بود. همه اعضای گروه منظم و آدم های حرفه ای بودند. البته دلم برای باباپنجعلی که خیلی تنگ شده است، اما بازی در این سریال را هم دوست داشتم. به هر حال هر کاری برای بازیگر و هر نقشی یک تجربه محسوب می‌شود. من هم از بازی در این کار راضی بودم.
 دل ما هم برای باباپنجعلی و سریال «پایتخت» تنگ شده است. مدتی بود که با دیدن این سریال برای ما نوروز تداعی می شد.
– بله چون سریال خوبی بود و گروه خوبی هم داشت. شخصیت های داستان و شوخی ها و ماجراها هم برای مخاطب ملموس بود. به همین دلیل مورد توجه قرار گرفت.
 نوع اجرایی که در مسابقه «ثانیه ها» داشتید، به دور از تصنع و تکرار و بسیار شیرین بود و مورد توجه هم قرار گرفت. با این حساب به کار اجرا به طور جدی در کنار بازیگری فکر می کنید؟
– آنچه که مهم است این است که گاهی فراموش می‌شود مسابقات تلویزیونی صرفاً برای بالا بردن اطلاعات نیست. از طرفی همه بیننده های تلویزیون که مخاطب مسابقات هستند، برای پرکردن اوقات فراغت مسابقه تماشا می‌کنند. از این رو بهتر است که به اندازه کافی سرگرم کننده باشد و در پس آن نکات آموزشی هم به مخاطبان منتقل شود. وگرنه برای دستیابی به اطلاعات که راه های بهتر دیگری وجود دارد. بنابراین مجری و تهیه کننده در وهله اول باید مسابقه را یک شو ببینند و مجری را شومن. پس مجری باید حضور جذاب و بانمک و شیرینی داشته باشد تا بتواند به خوبی اطلاعات را به بیننده ها منتقل کند.
 پس می توان گفت اجرا برای شما به نوعی همان بازیگری است؟
– بله و نیاز به مهارت کلامی و حضور ذهن دارد. مجری باید آماده بوده و از مهارت هایی که دارد، به خوبی استفاده کند. البته در همه جای دنیا مجری می تواند از فیزیک و بدن خودش هم در کار بهره بگیرد، اما خب در تلویزیون ما یک سری ضوابط و چارچوب ها وجود دارد که کار را محدود می‌کند.
 گویا قرار است که مسابقه همچنان ادامه داشته باشد. شما هم به عنوان مجری با گروه همراه خواهید بود؟
– من هم شنیده ام که قرار است در طول سال هم پخش آن ادامه داشته باشد. البته اگر شرایط مالی اجازه این کار را بدهد. به این دلیل که مهمترین چالشی که پیش روی ماست، مشکلات مالی و بودجه برای تولید کارهاست. مشکلی که چند سالی است گریبان تولیدات تلویزیونی را گرفته است که البته امیدوارم در سال جدید با دابیری که مدیران می اندیشند، این مشکل رفع شود.
 اگر همه چیز مهیا باشد، شما علی رغم کار بازیگری که دارید، اجرای مسابقه را ادامه خواهید داد؟
– اگر با کار بازیگری ام تداخل پیدا نکند، دوست دارم اجرای این مسابقه را ادامه بدهم. اتفاقاً سال گذشته هم پیشنهاد اجرای آن را داشتم که به دلیل اینکه سر سریال «پایتخت»بودم، داریوش کاردان در ماه رمضان اجرای آن را برعهده گرفت. بنابراین اگر به مشکلی برنخورم و سر کار نباشم، چرا که نه حتماً اجرای مسابقه را می پذیرم.
 گویا باز هم قرار است که با سیروس مقدم همکاری داشته باشید؟
– البته هنوز در حد صحبت کردن است و هیچ قراردادی بسته نشده است، اما امیدوارم و مشتاقم که با خانم غفوری و آقای مقدم باز همکاری داشته باشم.

منبع: بانی فیلم

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار