اقتصاد قرمز یا بیمه آبی؟ | فراتاب
کد خبر: 9012
تاریخ انتشار: 14 آبان 1397 - 19:33
مارک موری
در حالی فردا انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا برگزار می شود که اشتیاق زاید الوصفی طرفداران دو حزب بزرگ این کشور را برای به مشارکت بیشتر فرا می خواند.

فراتاب - گروه بین الملل: طبق آخرین نظرسنجی مشترک روزنامه وال استریت ژورنال و ان.بی.سی نیوز با افزایش شور و شوق زنان، لاتین­ تبارها و رأی دهندگان جوان برأی انتخابات میان دوره­ای، دموکرات­ها با برتری 9 درصدی در میان رأی­دهندگان احتمالی از جمهوریخواهان پیش هستند. اما یک روز پیش برگزاری انتخابات، همان نظرسنجی میزان مقبولیت عملکرد ترامپ را نامطلوب نشان می دهد ولی رئیس جمهور و جمهوری خواهان در زمینه اقتصاد عملکردی فوق العاده از خود برجا نهاده اند. در مبارزات نفس­گیر کرسی­های مجلس نمایندگان (که بیشتر از آن­ها در حوزه سنتی جمهوری خواهان قرار دارد) باعث شده سرنوشت کنگره آینده در هاله ای از ابهام قرار گیرد. «بیل مکینتورف»، ناظر انتخاباتی جمهوری­خواهان که این نظرسنجی را همراه با ناظر انتخاباتی دموکرات­ها «فرد یانگ» و موسسه پژوهشی هارت انجام داده است می­گوید: «انتخابات نفس­گیر است.» یانگ می­افزاید: «داده‌های موجود حاکی از آن است که برتری دموکرات­ها کاهش یافته اما آن­ها هنوز هم برتری دارند ولی جمهوری خواهان هنوز هم شانس دارند.»

در نظرسنجی، 50 درصد از رأی دهندگان احتمالی ترجیح می­دهند دموکرات­ها پس از انتخابات نوامبر کنترل کنگره را در دست داشته باشند، در مقابل 41 درصدی که خواهان حفظ اکثریت جمهوری خواهان هستند (در  واقع میزان پیشتازی دموکرات ها در نظرسنجی اخیر نسبت به ماه ماه سپتامبر 1 درصد افزایش یافته است). در میان حجم وسیع رأی دهندگان ثبت نام شده برتری دموکرات‌ها 7 امتیاز است. آنها 48 به 41 از قرمزها جلو هستند ولی اختلاف 7 درصدی موجود 5 درصد از 12 درصد اختلاف  در ماه سپتامبر کمتر است. پیشتازی دموکرات­ها در میان آفریقایی-آمریکایی ها( 81 درصد به 11 درصد)، لاتین­ها( 66 درصد به 26 درصد)، زنان سفید پوست تحصیل­کرده( 61 درصد به 28 درصد)، افراد 18 تا 34 ساله( 58 درصد به 32 درصد)، همه زنان( 57 درصد به 32 درصد) و وافراد مستقل( 41 درصد به 27 درصد) است.

در واقع، این دومین نظر سنجی مستقیم NBC/WSJ است که در آن دموکرات­ها با اختلافی 12 درصدی از رقبای خود در میان زنان پیشتاز هستند. در این میان، جمهوری خواهان در میان مردان( 52 درصد به 38 درصد)، سفید پوستان( 49 درصد به 41 درصد)، و زنان سفید پوست بدون تحصیلات دانشگاهی ( 48 درصد به 40 درصد) جلو هستند. «مک اینتورف» معتقد است: «علیرغم این پیشرفت­ها [برأی جمهوری خواهان]، باید توجه کنیم شیب به کدام سمت است و جهت آن بدون تغییر مانده.»

 

اشتیاق بی­ سابقه برای مشارکت

مک اینتورف می­گوید مدل­های احتمالی رأی­دهندگان- محدود کردن نظرسنجی تنها به رأی دهندگانی که به احتمال زیاد شرکت می­کنند – از لحاظ تاریخی در انتخابات­های میان دوره­ای به نفع جمهوری خواهان بوده است. اما در این نظرسنجی، دموکرات­ها به دلیل افزایش شور و شوق در پایگاه­های کلیدی رأی خود، در میان رأی دهندگان احتمالی پیشتاز هستند. درصد زنان، لاتین تبارها و رأی­دهندگان جوان که علاقه زیادی به انتخابات میان دوره­ای نشان داده­اند، در ارقام از میانگین آن­ها در نظرسنجی­های قبلی NBC/WSJ افزایش یافته است.

 

هفتاد و دو درصد دموکرات­ها می­گویند که علاقه زیادی به شرکت در انتخابات آتی دارند، در مقابل 68 درصد از پاسخ دهندگان جمهوری خواهان.  از میان رأی دهندگان ثبت نام شده، 65 درصد تمایل زیادی به مشارکت در انتخابات دارند که بزرگترین رقم برأی هیئت انتخاب کنندگان میان­دوره­ای است پس از سال 2006 است.

یانگ ناظر انتخاباتی دموکرات­ها می­گوید: «انتخابات­های میان دوره­ای در گرو قدرت بسیج کردن است، و ما با اشتیاقی بی­سابقه در میان هر دو حزب به سمت جلو حرکت می کنیم.»

 

میزان رضایت از ترامپ

رتبه رضایت از کار ترامپ در میان رأی دهندگان ثبت شده در جایگاه 47 درصد موافق در مقابل 49 درصد مخالف ایستاده است(بالاتر از 44 درصد موافق، 52 درصد مخالف در ماه گذشته). این بالاترین رتبه او  به عنوان رییس جمهور در نظرسنجی NBC / WSJ است.

 

 

اگر چه در میان رأی دهندگان احتمالی رتبه ترامپ به 45 درصد موافق و 52 درصد مخالف کاهش می­یابد. سی و سه درصد از رأی دهندگان ثبت شده در نظرسنجی می­گویند رأی آن­ها برأی انتخابات کنگره در سال 2018 نشانه­ای از مخالفت با رییس جمهور خواهد بود؛ 29 درصد می­گویند رأی آن­ها نشانه حمایت است؛ و 36 درصد می­گویند که هیچ نشانه­ای از مخالفت یا حمایت نیست.

 

اقتصاد سرخ، بیمه آبی

این نظرسنجی جمهوری خواهان را با برتری 15 درصدی در مورد این که کدام حزب عملکرد اقتصادی بهتری داشته موفق تر نشان می­دهد.43 درصد از رأی دهندگان ثبت نام شده عقیده دارند جمهوری خواهان عملکرد بهتری در زمینه اقتصاد داشته­اند، در حالی که 28 درصد دموکرات­ها را انتخاب می­کنند.  جمهوری خواهان در رابطه با تجارت، روند نامزد شدن در دیوان عالی و تغییر در نحوه کار واشنگتن دارأی برتری هستند.  در عین حال، دموکرات­ها در حفاظت از منافع زنان، خدمات درمانی، حفاظت از طبقه متوسط و مهاجرت برتری دارند.

از رأی دهندگان پرسیده شده کدام یک از این دو موضوع مهم­ترین عامل در تصمیم­گیری آن­ها برأی رأی دادن است، 38 درصد اقتصاد و اشتغال، 31 درصد خدمات درمانی، 23 درصد تغییر در اداره امور و 22 درصد هر یک از آن­ها حمایت از طبقه متوسط و مهاجرت را انتخاب کرده­اند.

 

ایالات متفرقه!

در نهایت، نظرسنجی NBC / WSJ نشان می­دهد که 80 درصد رأی دهندگان ثبت شده( شامل 85 درصد از دموکرات­ها و 73 درصد از جمهوری خواهان) معتقدند ایالات متحده دچار افتراق و دو دستگی شده در مقابل 18 درصد که عقیده دارند آمریکا متحد است. وقتی از کسانی که پاسخ داده بودند ایالات متحده تقسیم شده است خواسته شد تا در چند کلمه توضیح دهند چه چیزی دلیل این جدایی است، بعضی پاسخ­های جمهوری خواهان عبارت از این بود: «باراک اوباما»، «لیبرال­ها»، «دموکرات­ها» و «رسانه­ ها». برخی از پاسخ­های دموکرات ها به سوال فوق نیز عبارت بودند از: «دونالد ترامپ»، «حزب جمهوری خواه» و «رسانه­ ها». یانگ معتقد است که: این پاسخ­های شدیداً متفرق و احساساتی، نشان می­دهد «انتخابات کنندگان در آشفتگی و شتاب هستند». نظرسنجی زنده NBC / WSJ در 14-17 اکتبر از 900 رأی دهنده ثبت شده (تقریبا نیمی از آن­ها از طریق تلفن همراه انجام شد) و حاشیه خطا منفی +/- 3.3 درصد است. در میان 645 رأی دهنده احتمالی در این نظرسنجی، حاشیه خطا به ترتیب -3.9 درصد است.

 

مارک مورای، تحلیلگر ان.بی.سی نیوز

منبع: ان.بی.سی نیوز

برگردان به فارسی: آرمینا آرم

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار