بانه؛ شهری رو‌به آفتاب | فراتاب
کد خبر: 9008
تاریخ انتشار: 21 آبان 1397 - 11:37
از فراز بلندی های آربابا

فراتاب - گروه فراسفر: بانه شهری که در تمام سال های ۵۹ تا ۶۷ در طول جنگ ایران و عراق خط مقدم جبهه بود، امروز با همت مردم مسیر خود، را به آفتاب را پیدا کرده و به قطب گردشگری خرید در ایران تبدیل شده است.

اگر روزی خواستید داستان ایستادگی، پایداری واراده مردمانی سخت کوش را تعریف کنید و این خصوصیات را به زیبایی با اصالت، مهمان نوازی و لطیفترین صفات دنیا ترکیب کنید، داستان بانه را به یاد بیاورید. پیشتر شاید نه، اما امروز کمتر کسی است که اسم بانه به گوشش نرسیده باشد. اگر اغراق نباشد شاید بتوان گفت که در ایران دیگر کسی نیست که با این اسم آشنا نباشد.

همان شهرکوچکی که در استان کردستان، در دامنه شمالی رشته کوههای زاگرس و ‌در فاصله ۲۰ کیلومتری با مرز عراق واقع شده و قدمتش به واسطه رودهای چهار فصل و کوههای سربه فلک‌ کشیده اش به صدها سال پیش برمی گردد. شهری با جنگل های طبیعی بلوط که چهارمین شهر بزرگ استان محسوب می شود و تنها شهر بابان نشین ایران است (در کنار اردلانی و موکریانی گویش های لهجه سورانی هستند)، که لهجه و گویش مردمانش را در هیچکدام از شهرهای کردنشین ایران نمی توان یافت.

بانه همان خط مقدمی ست که در جریان جنگ هشت ساله تا مرز ویرانی کامل پیش رفت اما امروز یکی از مهمترین قطب های گردشگری ایران به شمار می رود. شهری که تمام تفاوت ها را به زیبایی هرچه تمام تر در آغوش کشیده و هارمونی آرامش بخشی ازدل آن ها بیرون آورده است.

 

بزرگترین نمایشگاه اجناس خارجی در ایران!

در حالی که بانه شهر کوچک محروم در یکی از محروم ترین استان های کشور بود که همیشه بیشترین بی مهری ها، شامل حالش شده و درست زمانی که مناطق آزاد تجاری و ‌کارخانه های عظیم در جای جای ایران تاسیس می شد در حالی که مردمانش از زمین و زمان بریده بودند کورسویی به نام مرز را برای امرار معاش روزانه پیدا کردند و با وجود کشته شدن روزانه کاسبکاران و کولبران با اراده و ‌انگیزه ای بی پایان که همان نان سفره فرزندانشان بود این منطقه تجاری را بنیاد نهادند که مصالحش از استخوان و ملاتش هم اشک و خون بود.

امروز بانه به مهمترین مقصد گردشگری خرید در ایران تبدیل شده است. در این شهر سرسبز که در میان کوههای سر به فلک‌ کشیده قد علم‌ کرده است ۱۳۰ مرکز خرید وجود دارد که بیشتر آنها دارای ساختاری شیک، مدرن و امروزی هستند و تمامی برندهای بزرگ و‌بنام دنیا همچون سونی، سامسونگ، بوش، ال جی  و بسیاری دیگر را می‌توانید در داخل ویترین های فروشگاه ها ببینید.

مراکز خرید و پاساژهای بانه در قسمت تجاری یا همان بخش شمالی این شهر متمرکز شده اند. دو قسمت شمالی و‌ جنوبی شهر با رودخانه ای از هم جدا شده اند به گونه ای که گویی دو شهر متفاوت در دل یک شهر هستند. با گشتی در داخل شهر به وضوح‌ می توانید ببینید که اصالت و‌مدرنیته به چه زیبایی تار و‌پود این شهر را تشکیل داده اند.

تمرکز مراکز خرید و پاساژها در یک سوی شهر باعث شده مسافران و گردشگران به آسانی و ‌بدون نیاز به وسیله نقلیه به گشت و‌ گذار در بین آنها بپردازند و از این پاساژ به آن پاساژ بروند.

در بانه تقریبا برای هر کالایی مکان مشخصی وجود دارد بطور مثال در صورتی که به دنبال تلویزیون، ال ای دی و یا لوازم آشپزخانه باشید می توانید مستقیما به پاساژ شهرداری مراجعه کنید. مراکز خرید گلستان، ماد، بهشت بانه و آفتاب درخشان جاهایی هستند که علاقه مندان به خرید پوشاک را به زودی به خود جذب می‌کند و پاساژ ابراهیمی هم‌ که پاسخگوی نیازهای علاقمندان به موبایل و تبلت و لپ تاپ و لوازم جانبی آن هاست. اینها، تنها چند مثال جزئی بود و تعداد فروشگاه ها و تنوع کالاها و زرق و‌ برق برندهای مختلف آن چنان متنوع و وسیع است که به سختی بتوان آنها را در نوشته ای توصیف‌ کرد. خلاصه که اینجا همان جایی است که شما می توانید به قول معروف «از شیر مرغ تا جون آدمیزاد» را پیدا کنید.

 

مشت نمونه خروار نیست

اما طی یکی دو سال و بخصوص ماههای اخیر بازار و اقتصاد بانه دستخوش مشکلات چندی بوده است مشکلاتی که حتی مردم بومی شهر بانه هم برای حل آن در رابطه با بازار بانه، راهکارهایی را به مسئولین ارائه داده اند و معتقدند این مسائل با کمی مدیریت و‌ توجه به آسانی قابل حل است. اما چه منطقی این بی توجهی ها را توجیه می‌کند؟ آیا به مانند همیشه اینها ناشی ازبی مهری های تاریخی نسبت به این شهر و‌مردمانش است یا مصلحت این است و همان بهتر است که این یک‌ کلاغ چهل کلاغ ها در رابطه با این شهر و‌ بازاری که برای خود دست و‌ پا کرده اند ادامه داشته باشد؟

انگار هر کجا که پول و درآمد باشد افراد سودجو مانند اینکه به اصطلاح «موی شان را آتش زده باشند» در چشم‌ بهم زدنی وارد عمل شده و سعی می‌کنند در کمترین زمان و با نادرست ترین شیوه سهم خود را از سفره ای که پهن شده بگیرند. بانه هم از این قاعده مستثنا نبوده و تعدادی انگشت شمار از افراد سودجو باعث درست شدن مشکلاتی برای بانه شده اند.  

از آنجا که مرز بانه در نبود کارخانه و ‌کارگاه و در روزهای سخت بی توجهی به این‌ منطقه، مردم این شهر را از مهاجرت به شهرهای بزرگ برای کارگری نجات داد و از طرفی نان سفره زن و بچه آنها را تامین می‌کند، برای بانه ای ها حکم‌ ناجی را دارد و آن را مقدس می‌ شمارند و هیچ گاه در سرچشمه ای که از آن‌ می نوشند سنگ نمی‌اندازند و آن را گل آلود نمی کنند. کسانی که سالهاست ازکالاهای با کیفیتی که از این بازار خریده اند استفاده می‌کنند شاهدان خوبی برای این واقعیت هستند. بر کسی پوشیده نیست که این سواستفاده های انگشت شمار هم‌ با توجه و مدیریت درست قابل پیشگیری است. اما مردم ما سالهاست که چوب این‌ عدم‌ مدیریت ها و بی توجهی ها و بی مهری ها را می‌خورند.

 

امنیت و آرامش سوغات بانه

در حالی واژه کردستان و بانه خاطرات تلخ دوران جنگ را برای عده ای تداعی می‌کرد، امروز مردم این شهر با مهمان نوازی و جو سالمی که در شهر به وجود آورده اند، حتی خیابان ها را هم به مکان های امن‌ برای استراحت و‌خوابیدن مسافران و گردشگران تبدیل کرده اند.

آنچه این شهرزیبا را متمایز می کند تنها مساله تجارت و‌ برندها و‌ زرق و برق آن نیست. بلکه همزمان مهمان نوازی مردمانش مساله ای است که زبانزد تمام کسانی ست که به اینجا سفر کرده اند. کجای دنیا شهری را سراغ دارید که زن‌ و کودک بدون اینکه کوچکترین ترس و استرسی به دل راه دهند، با امنیت کامل برروی پیاده رو بساط  خواب و استراحت را علم کنند و شب را صبح کنند؟ بانه شهری است که مهربانی و‌امنیت را برای مردمانی به ارمغان آورد که با ترس و دلهره از داستان سرایی های غیرمنصفانه یا خاطرات تلخ جنگ با شک و‌ تردید وارد این شهر می شدند.

 

بانه، ترکیبی چشم نواز از مدرنیته و زیبایی های طبیعی

آیا جنبه گردشگری بانه، تنها جاذبه این شهر برای گردشگران است؟ خالی از لطف نیست بدانید جنبه تجاری بانه، مراکز خرید شیک و‌مدرن و پاساژهای مملو ازبرندهای معتبر جهانی که در سالهای اخیر این شهر کوچک را به قطب گردشگری خرید تبدیل کرده است، تنها جاذبه توریستی آن نیست. به محض نزدیک شدن به بانه و عبور از تونل یک کیلومتری گردنه خان انگار قاب عکسی از طبیعت با ترکیبی هنرمندانه از کوهها و دره ها و رنگ های چشم نواز در جلو شما ظاهر می شود.

هوای معتدل و بسیار تمیز این منطقه، کوههای سربلند و سرسبزی که شهر را احاطه کرده اند همچون اربه با که نماد استقامت مردم شهر است، دریاچه سد بانه، دریاچه سد کیله با جنگل ها و درختان انبوه اطراف آن، تفریحگاه سورین و‌نجنه علیا، غار شوی، قران تاریخی هفتاش و طبیعت سخاوتمند این منطقه از جمله جاذبه های طبیعی شهرستان بانه هستند که توصیف زیبایی های هر‌کدام نوشته ای جداگانه می طلبد و در اینجا همین بس که خستگی یک سال دوندگی و فشارهای روزمره را از تن بیرون می کنند.

 

 گزارش از زریان کریمی فعال مدنی

عکسها از: غفور خلیل نژاد

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار