پیروزی بولسونارو با شعارهای پوپولیستی علیه فساد لجام گسیخته در برزیل | فراتاب
کد خبر: 8977
تاریخ انتشار: 7 آبان 1397 - 13:26
بررسی زندگینامه و مواضع جنجالی ترامپ برزیل

فراتاب - گروه بین الملل: روز یکشنبه بیش از 150 میلیون رای دهنده واجد شرایط برزیلی فرصت این را داشتند تا با رای خود رئیس جمهور جدید این کشور را انتخاب کنند و سرانجام مطابق پیش بینی بیشتر نظر سنجی ها این کاندیدای رادیکال راست افراطی یعنی ژایر بولسونارو بود که موفق شد رقیب چپگرایش را شکست داده و بر مسند ریاست جمهوری این کشور تکیه زند. بنا بر آمار اعلام شده از کمیسیون عالی انتخابات برزیل، بولسونارو موفق شده است که 55.7 درصد آرا را از آن خود کند این در حالی بود که فرناندو حداد رقیب وی نتوانست موج قوی مخالف علیه او ایجاد کند و تنها 44 درصد آرا را از آن خود کرد.

چگونگی پیروزی بولسونارو

ظهور بولسونارو عضو سابق ارتش به عنوان یک نامزد پوپولیست با تاکتیک های خاص خود برای جلب آرای مردمی بوده است. وی که پیشتر به خاطر صحبت های جنجالی اش در محافل مختلف در برزیل شهره خاص و عام بوده، با دادن یکسری وعده های جذاب از جمله مقابله با فساد مالی و اصلاحات در نظام مالیاتی به مردم توانست بیشترین آراء را از آن خود کند.
خبرگزاری رویترز در این رابطه نوشت: نامزد راست افراطی انتخابات برزیل در حالی توانست بیشترین آرای دور اول را بدست بیاورد که مردم این کشور از سطح فساد مالی در میان مقامات خشمگین هستند. این خشم باعث شد تا اقبال عمومی از چپ گراها به سوی راست گراها در بزرگترین کشور آمریکای لاتین تغییر کند.
بولسونارو که برخی از وی به عنوان 'ترامپ برزیل' یاد کرده اند، توانست از بی اعتمادی فعلی مردم برزیل نسبت به احزاب سنتی این کشور به دلیل رسوایی های مختلف به نفع خود استفاده کند. نامزد راست افراطی انتخابات برزیل توانست با دادن وعده مقابله با فساد مالی، خشونت و جرائم سازمان یافته نظر رای دهندگان را به خود جلب کند.
میزان حمایت ها از بولسونارو باعث شد تا حزب وی (حزب سوسیال لیبرال) در انتخابات پارلمانی نیز به دومین حزب بزرگ در کنگره این کشور تبدیل شود. 
بولسونارو که حمایت احزاب اصلی را در اختیار نداشت و بودجه کمی برای فعالیتهای انتخاباتی داشت، بر استفاده ماهرانه از رسانه های اجتماعی طی رقابتهای انتخاباتی تکیه کرد. حتی حمایت ها از وی پس از مضروب شدن ماه گذشته با چاقو توسط فردی طی یک گردهمایی انتخاباتی افزایش یافت. در این میان بولسونارو به مردم وعده داده در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهوری جدید وزارت خانه های دولت را کاهش دهد و بسیاری از شرکت های دولتی را یا خصوصی کند و یا تعطیل خواهد کرد.
در سوی دیگر، برخی از انتخاب وی به عنوان یک سیاستمدار راست افراطی در سمت ریاست جمهوری برزیل ابراز نگرانی کرده اند. پیش از برگزاری انتخابات هزاران نفر از جمله زنان در تظاهراتی علیه نامزدی وی تظاهرات کردند.
در بخش اقتصاد نیز بسیاری از سرمایه گذاران خواهان عدم بازگشت حزب کارگران به قدرت هستند چون معتقدند حضور این حزب در قدرت طی سالهای 2003 تا 2016 باعث شده هشتمین اقتصاد بزرگ جهان با بدترین رکود خود طی دهه های اخیر روبرو شود.
بولسونارو در حالی در دور اول دو قطبی ترین انتخابات چند دهه اخیر برزیل بیشترین آراء را از آن خود کرد که شماری از مقامات نظامی سابق برزیل، پیشتر از دولت های تحت هدایت حزب چپ گرای کارگران انتقاد کرده و به طور علنی از مداخله نظامی در صورت تداوم فساد مالی مقامات در این کشور حمایت کرده بودند. با توجه به حمایت بولسونارو از نظامی گری ها و حکومت نظامی دهه های گذشته در برزیل و احتمال رضایت نظامی ها از حمایت مردم از بولسونارو، به نظر می رسد فضای نظامی بر آینده عرصه سیاست برزیل سایه بیندازد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس طی گزارشی در این راستا عنوان کرد: مدتها پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بسیاری از ناظران این ایده را مطرح کردند که بولسونارو 'ترامپ برزیل' است. در حالیکه بولسونارو و دونالد ترامپ تفاوت های زیادی دارند اما بیشتر تاکتیک هایی که آنها در کمپین های انتخاباتی شان استفاده کردند، مشابه یکدیگر بوده است.
شاید بزرگترین شباهت که باعث مقایسه بولسونارو و ترامپ می شود، این است که به نظر می رسد هیچ کدام از آنها کلمات و سخنان خود را ارزیابی نمی کنند. در انتخابات 2016 آمریکا، ترامپ اغلب از خود به عنوان مردی نترس در بیان اظهارات مختلف یاد می کرد. بولسونارو نیز چنین رویه ای را در پیش گرفته است. برخی از اظهار نظرهایی که بولسونارو را به دردسر انداخته، بازتاب موضع ایدئولوژیکش از جمله حمایت مداوم وی از دیکتاتوری نظامی سالهای 1964 تا 1985 برزیل است.
پائولو سوترو مدیر موسسه برزیل در اندیشکده ویلسون در واشنگتن معتقد است که ترامپ و بولسونارو از اینکه افرادی جسور جلوه داده شوند و یا اظهارنظرهای تحریک آمیز و شوکه کننده مطرح کنند، لذت می برند.
بولسونارو و سه فرزند سیاستمدارش از جریان رسانه ای اصلی برزیل انتقاد کرده و آنها را به هر چیزی از گفتن دروغ های آشکار در مورد نامزد راست افراطی انتخابات برزیل تا بی توجهی نسبت به افزایش حمایت های مردمی از او متهم کرده اند. بولسونارو و تیم انتخاباتی اش همانند ترامپ رسانه ها را به سرپا نگه داشتن نخبگان سنتی برزیل و تلاش برای منحرف کردن کمپینی که این نخبگان را تهدید کند، متهم کرده است.
برای نامزدهای انتخاباتی که به رسانه ها اعتماد نمی کنند، شبکه های اجتماعی می تواند محیط کاملی برای تبلیغات مهیا کنند. بولسونارو همچون ترامپ به طور گسترده ای از توییتر و فیس بوک برای گفتگوی مستقیم با رای دهندگان استفاده کرد. این مسئله پس از آسیب دیدن وی با چاقو بیشتر نمود پیدا کرد. بولسونارو همچون ترامپ از پسرانش در ارائه ایده ها، رد گزارش های رسانه ای مهم و اظهارنظرهای عجیب استفاده کرد. برای نمونه روز یکشنبه در حالیکه برزیلی ها به پای صندوق های رای گیری می رفتند، فلاویو بولسونارو یکی از پسران ژائیر بولسونارو ویدئویی در توییتر منتشر کرد که به نظر می رسید در یک ماشین رای گیری دستکاری شده است. چند ساعت بعد دیوان انتخاباتی برزیل گزارش این ویدئو را رد کرد. 

برخی از صحبت ها و شعارهای جنجالی بولسونارو

  • ما دیگر بیش از این نمی‌توانیم عشوه‌های چپ‌گرایی، کمونیسم، پوپولیسم و جریان چپ افراطی را تحمل کنیم
  • می‌رویم که آینده برزیل را زیر و رو کنیم
  • من هرگز تنها نبودم. همیشه حضور خداوند و قدرت مردم برزیل را حس کرده‌ام
  • بر اساس «کتاب مقدس» و قانون اساسی کشورش عمل خواهم کرد
  • بزرگ‌ترین "اشتباه" برزیل در دوران دیکتاتوری نظامی (۱۹۸۵ـ۱۹۶۴) این بوده است که فعالان چپ را به جای کشتن، شکنجه کردند
  •  جلوی پا گرفتن و ایجاد مؤسسه‌های حقوق‌بشری را می گیرم چون حقوق بشر به برزیل آسیب و صدمه زده است
  • «حتی ارزش ندارد کسی به او تجاوز کند» صحبتهای بولسونارو خطاب به خانم ماریو دوروساریو از حزب کارگر و از نمایندگان مجلس برزیل، وی به دلیل این اظهار نظر محکوم به پرداخت جریمه مالی شد
  •  به زن‌ها نباید به اندازهٔ مردها حقوق داد چون زن‌ها دورهٔ بارداری دارند.
  • اظهار نظرش پس از تولد پنجمین فرزندش که یک دختر است: «پس از داشتن چهار پسر، داشتن یک دختر لحظهٔ شکست و ضعف برای من است»

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار