کد خبر: 8971
تاریخ انتشار: 5 آبان 1397 - 16:36
لیلا کریمی

فراتاب گروه بین الملل: دوم اکتبر 2018 آبستن حوادث جدیدی برای ولیعهد جوان و جاه طلب عربستان بود. روزی که روزنامه نگار منتقد دولت سعودی با پای خود وارد قتلگاه شد. قتل ژورنالیست ها در خاورمیانه آشوبزده اتفاق تازه ای نیست اما چرا ماجرای قتل جمال خاشقچی پنجاه و نه ساله تا این اندازه خبرساز شد؟ ستون نویس روزنامه واشنگتن پست با مرگ خود خط بطلانی بر تمام اصلاحات این ولیعهد به ظاهر اصلاح طلب کشید تا خاطرنشان سازد این امید آینده دولت عربستان تفاوت چندانی با اسلاف خود ندارد.

روزانه هزاران نفر در منطقه خاورمیانه به دلایل مختلفی از جنگ داخلی گرفته تا بمب گذاری های انتحاری به دست افراد و گروه های مختلف از جمله اسلام گرایان افراطی جان خود را از دست می دهند، اما تنها قتل هایی که رنگ و بوی سیاسی به خود می گیرند تا مدتی در صدر اخبار رسانه های جهانی قرار می گیرند. بنظر می رسد دولت های ایران و ترکیه نیز تلاش می کنند از فرصت پیش آمده بیشترین بهره را ببرند.

ترکیه از زمان رسانه ای شدن معمای قتل این روزنامه نگار عرب در تلاش است تا وجهه قابل قبولی را از خود در همکاری با رسانه های بین المللی به نمایش بگذارد. قتل این منتقد سعودی بستر مناسبی را برای تحکیم روابط ترکیه با امریکا و غرب فراهم کرد. روابطی که به خاطر دستگیری کشیش امریکایی منتقد اردوغان و پشتیبانی امریکا از کردهای سوریه دستخوش تنش های بسیاری گشته بود. شاید بتوان گفت رییس جمهور ترکیه به نوعی شریک دزد و رفیق قافله است از سویی شواهد و مدارک در اختیار روزنامه نگاران قرار می دهد و از طرفی دیگر در سخنرانی اخیر خود ولیعهد عربستان را تکریم می کند. آشکار است دولت ترکیه تصمیم ندارد به دشمنی با عربستان برخیزد اما با دستاویز قراردادن این ماجرا و تضعیف محمد بن سلمان به دنبال این است تا نفوذ خود را در جهان عرب تحکیم بخشد.

از سویی دیگر خصومت عربستان و امریکا متحدان دیرینه اقتصادی و سیاسی با ایران بر همگان آشکار است. هر دو به دنبال کاهش نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی در منطقه هستند. ریاض به نوعی نماینده واشنگتن در تقابل با تهران می باشد، بدین ترتیب قتل خاشقچی نمی تواند منافع دراز مدت ایالات متحده با عربستان را به خطر بیندازد. بنظر می رسد خط و نشان کشیدن های دولت ترامپ ناشی از ناتوانی عربستان در سرپوش گذاشتن بر این قتل سیاسی باشد، پنهان کاری که از آن به عنوان بدترین لاپوشانی تاریخ نام برده است. قتلی که امریکا بهتر از همه می داند به دست محمد بن سلمان صورت گرفته است. در این میان ایران نیز امیدوار است با مطرح ساختن ابعاد حقوق بشری این ماجرا و مطرح ساختن آن در سطح جهانی انتقام خروج ایالات متحده از برجام را گرفته و عربستان را تحت فشار قرار دهد.

 

لیلا کریمی کارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه و عضو شورای نویسندگان فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار