کد خبر: 896
تاریخ انتشار: 25 فروردین 1395 - 04:36

به گزارش فراتاب، محمد حقیقت-پاریس: اگر چه باید تا روز پنج شنبه ۱۴ آوریل (پس فردا) ساعت ۱۱ صبح به وقت فرانسه صبر کرد تا نام فیلمهای انتخاب شده در جلسه مطبوعاتی رسمی جشنواره کن اعلام شود، اما بسیاری ازپخش کننده ها، تهیه کننده ها و مطبوعاتی های کنجکاو، لیست فیلمهایی که در فستیوال امسال کن حاضر هستند رد وبدل می کنند!

از بین فیلم هایی که نام شان در این فهرست زودهنگام درج شده می توان به «دختر ناشناس» ساخته برادران داردن، از بلژیک اشاره کرد. این فیلم داستان یک پزشک جوان را روایت می کند که روزی دختر جوان مریضی را به مطب خود راه نداده و این کار باعث مرگ دخترشده، دکتر جوان امروزه خود را شدیدا گنهکار می داند…
برادران داردن قبلا دوباره نخل طلا به دست آورده بودند، آیا نخل سومی هم در انتظار آنهاست؟ در طول تاریخ جشنواره کن هیچکس سه بار نخل طلا بدست نیاورده است.
از انگلیس، کن لوچ که پیش تر برای «باد در مرغزار میپیچد» درسال ۲۰۰۶ برنده نخل طلا شد، حالا با فیلم جدیدش، «من، دانیل بلک» یکی از مدعیان به دست آوردن نخل طلای دیگری خواهد بود.
از کشورکانادا هم اگزاویه دولان، با «درست پایان جهان» که هنرپیشه های زیادی در این فیلم باری کردند در کن امسال است.
ازفرانسه نیز فیلم هایی ازماریون کوتیارد، ونسان کاسل، ناتالی بای، لئا سیدو و تعدادی دیگر شانس خوبی برای شرکت در بخش مسابقه دارند.
امیر کاستاریکا فیلمساز صرب و برنده دو نخل طلا، بعد از سالها که صرف وقت برای ساختن و فیلمبرداری فیلمش آخرش با نام «عشق و صلح» با شرکت مونیکا بلوچی، قرار است در مسابقه کن باشد. او هم برای به دست آوردن سومین نخل طلا تلاش می کند.
از اروپای شرقی برای نخستین بار دو کارگردان ازکشور رومانی در مسابقه باشند! اولی کریستیان مونجیو، برنده نخل طلا برای «چهارماه سه هفته و دو روز» و کارگردانی دیگر به نام «کریستی پیئیو» که پله های ترقی را تند طی می کند نیز فیلمی در بخش مسابقه دارد.
نیکولا رفن از کشور دانمارک با فیلم « نئون شیطانی»، «او» ساخته پل ورهون که در فرانسه ساخته شده و از ایتالیا هم مارکو بلوکیو با فیلم «خواب های خوش ببین» در مسابقه کن حضور دارند.
ازاسپانیا فیلم «جولیا» ساخته پدرو آلمادورا قرار بوده در مسابقه باشد اما به روایت روزنامه فیگارو ممکن است بهه خاطرموضوع فساد مالی این کارگردان و برادرش که تهیه کننده فیلم است و نگرانی از احتمال بروز جنجال در طول جشنواره کن، حذف شود. «جولیا» از جمعه گذشته در اسپانیا روی پرده سینماها رفته و طبق گزارش روزنامه فیگارو، منتقدان اسپانیایی نقدهای منفی برای فیلم نوشته اند!!
از ژاپن کیوشی کوروساوا، نیزشانس بسیاردارد که در مسابقه باشد. از فرانسه «مالوت» ساخته برونو دوما، از کارگردانان مولف و صاحب سبک، قرار است در مسابقه باشد.
از امریکا استیون اسپیلبرگ (غول بزرگ دوست داشتنی) و شان پن با اخرین فیلمش جزو کاندیداهای جدی هستند.
فعلا تنها کارگردان زن که فیلمی دربخش رسمی جشنواره کن خواهد داشت از جودی فاستر نام برده می شود با فیلمی با شرکت جرج کلونی و جولیل روبر. قبلا اسم مارتین اسکورسیزی برای شرکت در کن هم شنیده می شد که با فیلم «سکوت» در این دوره تز کن شرکت خواهد کرد…
همانگونه که قبلا اعلام شده جشنواره در روز ۱۱ ماه مه با فیلم «کافه سوسایتی» ساخته وودی آلن افتتاح می شود.
پوستر جشنواره با تصویری از فیلم «تحقیر» شاهکار ژان لوک گدار طراحی شده که در واقع ستایشی از این کارگردان است.
امسال ورک شاپ «درس سینما» توسط کارگردان آمریکائی ویلیام فردکین سازنده «جن گیر» روز ۱۸ مه برگزار می شود. گرداننده جلسه آقای میشل سیمان، سردبیر ماهنامه پوزیتیف خواهد بود.
در آخرین خبرهای شنیده شده، فیلمی کوتاه از یک خانم ایرانی در بخش سینه فونداسیون که ویژه دانشجویان سینماست، پذیرفته شده.
در این بخش فیلم های کوتاه ونیمه بلند توسط یک کمیته انتخاب جداگانه انتخاب می شوند و در پایان جشنواره نیز تعدادی ازآنها به عنوان برگزیده انتخاب شده و جایزه می گیرند. چند سال پیش «سوزن» ساخته یک خانم فیلمساز ایرانی جایزه بزرگ این بخش را بدست آورد فیلمی که در آمریکا ساخته بود.
دررابطه با رزیدانس «سینه فونداسیون کن» که در پاریس مستقر است و هرساله ازبین کاندیداهای بسیارکه از سراسر دنیا داوطلب می شوند و تنها ۶ تا ۸ نفر پذیرفته می شود، امسال علی عسگری پذیرفته شده است که همراه با دیگرپذیرفته شدگان به مدت ۵ ماهی برای گسترش سناریو بلند خود در این محل اقامت خواهند کرد. وی قبلا با فیلم کوتاه «بیشتر از دوساعت» دربخش مسابقه فیلم های کوتاه کن شرکت کرده و با فیلم کوتاه دیگرش «بچه» به بخش رسمی جشنواره ونیزهم راه یافته بود.
ازبین ایرانیانی که قبلا در این رزیدانس پذیرفته شده بودند، علیرضا خاتمی است که به تازگی اولین فیلم بلند خود رادر آرژانتین به پایان رسانده و سناریوی بسیار خوبی دارد….

منبع: بانی فیلم

نظرات
آخرین اخبار