نقش انقلاب اسلامي ايران درعرصه نظريه پردازي انقلاب | فراتاب
کد خبر: 8952
تاریخ انتشار: 22 مهر 1397 - 10:21
معرفی کتاب
يكي از بزرگترين و مهم ترين حوادث و رويدادهاي قرن بيستم ، وقوع انقلاب اسلامي در ايران است. اين انقلاب به رهبري امام خميني (ره) توانست بسياري از معادلات جهاني و روابط قدرت هاي بزرگ را تغيير داده و تحولات گسترده اي در نظام بين الملل ايجاد نمايد.

فراتاب - گروه کتاب: يكي از بزرگترين و مهم ترين حوادث و رويدادهاي قرن بيستم ، وقوع انقلاب اسلامي در ايران است. اين انقلاب به رهبري امام خميني (ره) توانست بسياري از معادلات جهاني و روابط قدرت هاي بزرگ را تغيير داده و تحولات گسترده اي در نظام بين الملل ايجاد نمايد. انقلاب اسلامي در دوران جنگ سرد و نظام دو قطبي به وقوع پيوست و به دليل ماهيت ديني و مذهبي خود نتايج و تاثيرات بسيار گسترده اي در جهان و به ويژه جهان اسلام ايجاد نمود و از اين حيث مي توان آن را در رديف بزرگترين رويدادهاي قرن بيستم قلمداد نمود. پيروزي انقلاب اسلامي در ايران ، بستر مناسبي را براي آزمون پذيري نظريه هاي انقلاب ايجاد نمود و زمينه دگرگوني و تغيير بسياري از نظريه هاي انقلاب را فراهم نمود.

مؤلف دراين اثر به دنبال ارائه پاسخ به این سؤال اساسی است که؛ چه عامل یا عواملی در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش داشته است؟ و به عبارت دیگر، آیا می توان گفت: باورها و ارزش های معنوی اسلام ، نقش تعیین کننده ای در این رخداد بزرگ داشته اند؟

این اثر از یک سو به بیان اهداف اساسی انقلاب اسلامی پرداخته  و از سوی دیگر به نا تمام بودن تئوری ها و ناتوانی تحلیل گران از درک این انقلاب اشاره دارد، و البته ناگفته نماند نگارنده  دراین کتاب به تبیین اصول بنیادی تفکر و اندیشه اسلامی اشاراتی نیز داشته و باوردارد؛ اعتقاد به این اصول بیشترین تأثیر را در ایجاد تحرک اجتماعی و روحیه انقلابی مردم مسلمان ایران داشته است.

این کتاب که در آغاز چهلمین سال حیات انقلاب منتشرگردیده است؛ انقلاب اسلامي ايران را ، نه تنها به عنوان يكي از شكوهمندترين انقلابات دنيا بلکه به عنوان يكي از بزرگترين و فراگيرترين آن ها ، در دنيا ، همواره مورد توجه صاحب نظران دانسته است و به همین خاطرتحليل ها ، تبيين ها و توصيف هاي متعددي از آن در این زمینه به عمل آمده است. بديهي است كه این تبيين ها و تحليل ها، مستدل ، منطقي و همه جانبه نبوده و چه بسا از كاستي ها و نواقصي نيز برخوردار باشد. اين مسأله نخست به دليل فطرت پديده هاي اجتماعي است كه ديد محدود آدمي به مكان و زمان را ، به روي همه عوامل و شرايط مؤثر بر يك پديده نمي گشايد و دوم به دليل اين كه كانال دريافت اطلاعات اوليه تحقيق درباره انقلاب اسلامي هر يك از تحليلگران متفاوت بوده و بعضا پيشداوري ها و پيش فرض هاي نادرست نيز براين «جامع نديدن» نقش داشته است؛ ضمن اين كه پديده انقلاب اسلامي با عظمت و پيچيدگي و چند لايه اي بودنش ، امكان يك بررسي همه جانبه بي طرفانه ، علمي و مستدل را كمتر فراهم مي كند و يا حداقل در ظرف زماني چندين ساله با مطالعه درمنابع قوی و محکم که برخوردار از دانش هاي مختلف جامعه شناسي ، تاريخ فلسفه ، علوم ديني، علوم تربيتي، علوم سياسي و علم روان شناسي است نياز دارد. برای تحقق این مهم، داشتن يك گروه تحقيقي كارآزموده و علاقه مند ضروری می نماید ؛ چرا كه تحقيق فوق از نوع يك تحقيق ميان رشته اي است كه با همكاري تنگاتنگ همه متخصصان امور فوق امكان پذير و ميسر مي شود. با توجه به مطالب فوق، در بررسي مکتوب حاضركه مطالعه انقلاب اسلامي و نظريه هاي انقلاب و سپس تقابل آن ها بايكديگر مدنظر بوده است ، كوشش وافري به عمل آمده تا بتوان انقلاب اسلامي را به صورت جامع ديده و از ابعاد مختلف بررسي  نمود؛ و لذا با توجه به اين كه انقلاب اسلامي درآستانه چهلمين سال حيات خود قرار دارد ، اين اثر با نام " نقش انقلاب اسلامي ايران درعرصه نظريه پردازي انقلاب" تلاش دارد به نقد و تبيين ریشه کاستی ها و نارسایی تحليل تحليل گران غربي در باره انقلاب اسلامي بپردازد و از سوي ديگراثرات انقلاب اسلامي برتحول و تغيير نظريات انقلاب را از زواياي گوناگون كه به چالش كشيده است؛ بررسي  و در معرض قضاوت افكارمردمان دنيا قراردهد.

خواندن این کتاب که در 15گفتار و با تحلیل در مباحث زیر به رشته تحریردرآمده است به علاقمندان توصیه می شود:

 درباره انقلاب وديدگاه نظريه پردازان دراين زمينه

نقش انقلاب اسلامي درعرصه نظريه پردازي انقلاب

بحث نظریه پردازی در مورد انقلاب اسلامی معاصر

اشاره اي به اقسام پنجگانه تئوری های چرایی انقلاب ا سلامی ایران

نگاه پژوهشگران غربی به انقلاب اسلامي

ریشه کاستی ها و نارسایی تحليل تحليل گران درباره انقلاب اسلامي

جان فوران و نظریه های انقلاب

تحلیل بحران اواخرحيات دوره پهلوی در ایران

بررسی علل و پویش ائتلاف انقلابی (چگونگي ائتلاف موفق)

علل و عوامل مؤثر بر انقلاب

نقش صنعت و اقتصاد درپيروزي انقلاب اسلامی ایران

تبیین بستراجتماعی پیدایش انقلاب

سرگرداني و حيراني نظريه پردازان غربي از استمرار انقلاب ا سلامي

بررسي كوتاه نقش علل سیاسی و مذهبی در وقوع انقلاب اسلامی

طرح نظریه ی انقلاب ا سلامی ازديدگاه امام خميني (ره)

نگاه مجدد به انقلاب ا سلامي

 

 

مؤلف : دكتراسدالله افشار

ناشر: الماس دانش (تلفن پخش : 66125694)

سال انتشار:1397

تعداد صفحه : 245

قيمت : 180000 ريال

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار