نوامبر داغی برای ترامپ در راه است | فراتاب
کد خبر: 8945
تاریخ انتشار: 16 مهر 1397 - 19:44
محمد حسن گودرزی (روزنامه نگار حوزه بین الملل)
واقعیت این است که رییس جمهور در دومین سال خود با مشکلات داخلی رو به رو شده و این به ندرت در تاریخ سیاسی ایالات متحده رخ داده است.

تلاطمات سیاسی در آمریکا بسیار شدید و غیرقابل پییشبینی بوده  و این موضوع با مطلب روزنامه نیویورک ‌تایمز که روز چهارشنبه 5 سپتامبر منشتر شد بیشتر شده است. استراتژیست سابق کاخ سفید از آن به عنوان کودتا علیه دونالد ترامپ یاد کرد.

واقعیت این است که رییس جمهور در دومین سال خود با مشکلات داخلی رو به رو شده  و  این به ندرت در تاریخ سیاسی ایالات متحده رخ داده است.این مسئله در مورد انتخابات میان دوره ای کنگره در ماه نوامبر اهمیت زیادی دارد.جمهوری خواهان اکثریت مجلس نمایندگان و مجلس سنا را دارند، اما به دلیل سابقه ترامپ، خطر از دست دادن اکثریت را پیش روی خود می بینند.

در واقع، در میان برخی از سیاستمداران آمریکایی، این حس به وجود آمده که کشورشان به دلیل سیاست های ترامپ در حال رفتن در جهت اشتباه است.  حتی باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا با شکستن قولش در مورد عدم دخالت رؤسای جمهور سابق در مسائل سیاسی وارد کارزار انتخابات شد.

وضعیت برای ترامپ در عرصه بین الملل هم خوب نیست. اختلاف با اتحادیه اروپا که همواره متحد همیشگی آمریکا به حساب می رود به دلیل مسائل تجاری و سیاسی، جنگ اقتصادی با چین، افزایش تنش با روسیه که یکی از وعده های انتخاباتی ترامپ بازگرداندن روابط دو کشور به حالت عادی بود، خروج از پیمان های بین المللی مانند توافق آب و هوایی پاریس و و توافق هسته ای چند جانبه در سال 2015 با ایران، همه ترامپ را در سطح بین الملل فردی خطرناک به نظر برسد. همه این مسائل باعث شده است که وضعیت ترامپ و دولت او در داخل و خارج از کشور نا مساعد باشد.

اما سلاح رئیس جمهور آمریکا برای مقابله با این انتقادات چیست؟ جواب این سوال یک کلمه است، اقتصاد. علیرغم سیاست خارجی بسیار تنش زای ترامپ و افزایش فشار ها در داخل آمریکا بر وی، ترامپ به کارنامه اقتصادی خود افتخار می کند و آن را نتیجه سیاست های خود برای رشد اقتصاد این کشور می داند.

اما پاسخ رئیس جمهور ایالات متحده به این انتقادات چیست؟ پاسخ به این سوال یک کلمه است: اقتصاد. به هر حال ترامپ به کارنامه اقتصادیش افتخار می کند. براساس آمار وزارت کار آمریکا، نرخ رشد مشاغل در آمریکا در ماه آگوست از حد انتظار بازار بیشتر بوده  و در بخش غیرکشاورزی، نسبت به ماه قبل ۲۰۱ هزار شغل جدید ایجاد شد در حالیکه پیش بینی تحلیلگران حدود ۱۹۵ هزار شغل بود. نرخ بیکاری در ماه آگوست هم همچنان پایین و در سطح ۹ / ۳ درصد بود. براساس آمار وزارت کار آمریکا میانگین دستمزدهای ساعتی نسبت به سال قبل ۹ / ۲ درصد افزایش داشت که بالاترین میزان از ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی تا کنون است. اقتصاد آمریکا در سه ماهه آوریل تا ژوئن ۲ / ۴ درصد رشد داشت و برای سه ماهه جولای تا سپتامبر هم یک رشد بیش از 3 درصد پیش بینی می شود.

اما اقتصاد به تنهایی نمی تواند رئیس جمهور ایالات متحده را از لبه انتقاد حفظ کند. ترامپدر وضعیت دشواری است و نگران نتیجه انتخابات و کنترل احتمالی کنگره توسط دموکرات ها است.

مسائلی مانند اعترافات مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ در مورد پرداخت حق السکوت به به دو زن برای انکار داشتن رابطه نامشروع با ترامپ و مسئله دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 مهمترین مسائلی هستند که می تواند ترامپ را به اتهام خیانت و دروغ، استیضاح و از ریاست جمهوری برکنار کند.

قانون اساسی ایالات متحده آمریکا می‌گوید که استیضاح رئیس‌جمهور باید به تأیید نمایندگان هر دو مجلس، کنگره و سنا برسد .در حال حاضر دموکرات‌ها ۴۹ نماینده در مجلس ۱۰۰ نفره سنا دارند و اگر در انتخابات نوامبر با گرفتن دو کرسی از جمهوری‌خواهان به عدد ۵۱ برسند، باز هم برای استیضاح ترامپ حداقل به رای موافق ۱۵ سناتور جمهوری‌خواه نیاز خواهند داشت.

با این همه در صورت پیروزی دموکرات ها در انتخابات ماه نوامبر حتی اگر این پیروزی به استیضاح ترامپ منجر نشود می تواند به شدت فشار ها را بر ترامپ بیشتر و دولت وی را زمینگیر کند. کاهش محبوبیت ترامپ حتی در بین رای دهندگان به وی هم براساس نظرسنجی CNN نشان می دهد که روزهای بعد از انتخابات نوامبر برای ترامپ و دولتش  روز های بسیار سخت و تنش زایی خواهد بود.

منبع: تهران تایمز

نظرات
آخرین اخبار