درس دیپلماسی روحانی به ترامپ | فراتاب
کد خبر: 8934
تاریخ انتشار: 7 مهر 1397 - 09:15
اسدالله افشار
رئیس جمهوری ایران در هشتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد استراتژی ایران را در برخورد و مواجه با آمریکا مقابله به مثل معرفی و این استراتژی را این گونه ترسیم کردند؛ «تعهد در برابر تعهد و نقض در برابر نقض».

فراتاب - گروه بین الملل: رییس جمهور روحانی طبق روال  و سنت  6 سال گذشته؛ درهشتاد و سومین اجلاس جهانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت نمودند.  ایشان در این مجمع سالانه (سه شنبه شب  3مهرماه 1397) به ایراد سخنرانی پرداختند و مواضع خودشان را به عنوان رییس جمهور ایران اسلامی بیان داشتند. جناب روحانی در قامت رییس جمهور ملت ایران ضمن پاسخگویی منطقی و مستدل به سخنان سخیف و غیر دیپلماتیک ترامپ نسبت به ایران؛ بسیار وزین و حساب شده مواضع ملت ایران را درمورد تروریسم، برجام، اروپا، مسائل منطقه ای و فرامنطقه ای خاصه سوریه، فلسطین، یمن مطرح نمودند، وازسوی دیگردخالت های آشکارآمریکا درآشوب ها و بحران های ایران، عراق، سوریه، افغانستان، خاورمیانه و جهان را به خوبی و با بیانی دیپلماتیک و به دور از جنجال و هوچی گری یادآورشدند و به شایستگی از حقوق ملت ایران و مظلومان تحت ظلم و ستم آمریکا و متحدانش دفاع و حمایت کردند. ایشان در این نشست بین المللی نگاه استراتژی ایران را در برخورد و مواجه با آمریکا مقابله به مثل معرفی و این استراتژی را این گونه ترسیم کردند؛ «تعهد در برابر تعهد و نقض در برابر نقض». درخصوص سخنان و مواضع رییس جمهور روحانی در سازمان ملل؛ نکات فراوان گفتنی بسیاراست - و چه بسا نقدهایی هم براین مواضع ارائه شده وجود داشته باشد که جای آن  دراین یادداشت کوتاه نیست اما می تواند در مقاله و در یادداشت دیگری مورد بحث و بررسی صاحب نظران وکارشناسان نکته سنج قرارگیرد-  که در ذیل به برخی از آن ها اشاراتی خواهیم داشت: 

1- ایران خواهان امنیت، صلح وثبات جهانی است و همیشه دراین مسیرحرکت کرده و خواهد کرد. 

2- تا مادامی که منافع ملی ایران در تعهدات بین المللی تأمین شود و نادیده گرفته نشود، از هیچ تعهد بین المللی خارج نمی شود و نسبت به آن متعهد می ماند؛ اما اگر قرار باشد این منافع در نظرگرفته نشود ایران  الزامی به ماندن در هیچ تعهد بین المللی را که  یک طرفه باشد نه می پذیرد و نه زیربارآن می رود.

3-  جهان سخنان دو رییس جمهور ایران و آمریکا را شنید. افکارعمومی دنیا با توجه به مواضع و سخنان محکم و مستدل رییس جمهور ایران که مبتنی بر مفاهیم حقوقی و دیپلماسی بین المللی بود؛ دریافت آمریکا ناقض برجام است و روح یک جانبه گرایی آمریکا را که ناشی از خوی یاغی گری و گردن کشی است تقبیح و نکوهش نمود.

4- بیداری ملت های دنیا موجبات انزوا و منزوی شدن آمریکا را فراهم آورده است. فهم این موضوع بسیار راحت و ساده است. صدق این ادعای نگارنده در ماجرای شویی است که در شورای امنیت سازمان ملل متحد در دوره ریاست آمریکا بر این شورای رقم زده شد. ترامپ آمده بود ایران  را در ماجرای برجام، موشک های بالستیک و حضور تأثیرگذارش در خاورمیانه محکوم و منزوی نماید که  بدون حمایت متحدانش در اقلیت مانده و دست خالی و بدون نتیجه، صحنه را ترک کرد.

5- ترامپ ؛ درنشست امسال مجمع عمومی آن هم در نیویورک، بازنده اصلی بود. ترامپ به صورت مفتضح این نشست 83 را به حریف دیرینه اش ایران واگذارکرد. خنده سران کشورها در مواجهه با ادعا ترامپ؛ که بهترین دولت آمریکا در تمامی دوران ها می باشد و عملکرد دوساله اش این موفقیت را نشان می دهد موجب خنده حاضرین در جلسه گردید. تحلیل گران برجسته آمریکایی این مواضع را نه تنها نکوهش وآن را موجب وهن کشورشان دانستند بلکه اذهان داشتند این بیان ترامپ و خروجش از معاهدات بین المللی و مواضع جنگ طلبانه وی با دنیا؛ آمریکا را در جهان منزوی و ملت آمریکا را سرافکنده و مضحکه عالم و آدم نموده است!

6- ای کاش جناب روحانی درباب جنایات آمریکا در ایران و به خاک و خون کشیدن مردم عراق، افغانستان، سوریه، فلسطین، یمن و حمایت مستقیم و غیرمستقیم این کشور قلدر بی منطق از منافقین ، گروه های تروریستی دولتی و غیردولتی، متحدان عبری و عربی اش که زنجیر پاره کرده است سخن به میان می آوردند و از باب علامت سئوال در جامعه جهانی نیز اشاراتی به مسائل تبعیض نژادی وکشتار آنان در آمریکا می نمودند که مورد تأیید ترامپ می باشد؛ اگر این نقض حقوق بشر نیست پس چیست؟ اصرار و بیان مصادیق لازم بود که احساس می شود کاش جناب روحانی آن ها را مطرح  می کردند.

7- صاحب این قلم معتقد است رییس جمهور تلاش خودش را کرده و در این تلاش نیز موفق بوده و توانسته است جامعه جهانی را متوجه یاغی گری و گردن کشی رییس جمهور جنگ طلب و جنگ افروز نماید. دیپلماسی جناب روحانی دراین نشست سالانه سازمان ملل مشت آمریکا را در برابر جامعه جهانی بازکرده و نشان داد که نباید به این آمریکا اعتماد کرد و امنیت، صلح و ثبات جهانی را به زلف پریشان این کشور استکباری گره زد.                

جامعه جهانی مواضع جامع الاطراف ایران را ستود و بی اغراق از آن اقناع گردید و پشتیبانی نمود و آمریکا را با تمام گستاخی هایش و با تمام خط و نشان کشیدن هایش منزوی و مورد پوسخند و ریشخند زد.

دریک کلام رییس جمهور روحانی با آرامش، با متانت، با وقار، با تجربه و با استدلال مبتنی برموازین حقوقی و مفاهیم سیاسی ترامپ را کیش و مات نموده و به ایشان  و امثال ایشان درس دیپلماسی داده و سازمان های بین المللی را نیز متوجه  وظایف خطیرخود نمودند.

 

 

دکتر اسدالله افشار

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار