ایران باید هم‌رده با دونالد ترامپ در جلسه شورای امنیت حاضر شود | فراتاب
کد خبر: 8927
تاریخ انتشار: 3 مهر 1397 - 11:56
دکتر علی خرم در گفتوگو با فراتاب:
دکتر علی خرم، دیپلمات بازنشسته وزارت امور خارجه معتقد است در صورت حضور ترامپ در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای جوسازی علیه ایران، حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز باید در این نشست شرکت کند.

فراتاب - گروه بین الملل: ما تا به امروز با غیبت در جلسات چیزی به دست نیاورده‌ایم و در مقابل متضرر هم شده‌ایم و طرف مقابل می‌تواند از آن منفعت ببرد. درحالی‌که با حضور کشورمان در نشست با دست‌پر می‌توانیم آمریکا را که نقض عهد نموده محکوم نماییم. مجمع عمومی سازمان ملل از هفته جاری آغاز به کار خواهد کرد و سران کشورهای جهان در مقر اصلی سازمان ملل متحد در نیویورک گرد خواهند آمد و دیدارهای دوجانبه و چندجانبه در کنار جلسات سخنرانی در مجمع عمومی در سر خط خبرهای سیاسی دنیا قرار خواهد گرفت.

بعد از آن‌که آمریکا ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده گرفت، سفیر این کشور اعلام کرد که این کشور جلسه‌ای در شورای امنیت درباره کشورمان به ریاست دونالد ترامپ تشکیل خواهد داد. خبری که بعدها به لغو این جلسه تغییر پیدا کرد؛ اما درنهایت دونالد ترامپ در توئیتر خود اعلام کرد که‌این جلسه برگزار خواهد شد. اهمیت حضور ایران در سازمان ملل متحد و نحوه رفتار کشورمان در مقابل آمریکا موضوع صحبت دکتر علی خرم، سفیر اسبق ایران در مقر اروپائی سازمان ملل متحد با گروه بین‌الملل پایگاه تحلیلی فراتاب شد تا از بایسته‌های این نشست با ایشان به گفتگو بنشینیم.

 

فراتاب: نگاه کشورمان به‌طورکلی به سازمان ملل متحد و مجمع عمومی چه نگاهی بوده است؟

همه کشورها از ظرفیت مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای گسترش مناسبات سیاسی خود با سایر کشورها استفاده می‌کنند. به‌طورکلی این نشست یک فرصت بی‌بدیلی است که در آن سران بسیاری از کشورهای جهان حضور پیدا می‌کنند که در نوع خود پتانسیل بی‌نظیری است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای بسیاری از متصدیان اداره کشورمان این نگاه پیش آمد که سازمان ملل متحد بازوی آمریکا است و همکاری با این سازمان را تحریم کردند. به‌طور مثال در هشت سال جنگ نگاه کشورمان به سازمان ملل متحد، نگاهی منفعلانه بود که تا سال 1367 و در جریان قطع‌نامه 598 ارتباط عملی با سازمان ملل متحد وجود نداشت.

ما بعد از پذیرش قطع‌نامه و پایان جنگ بود که حاضر به پذیرش همکاری با سازمان ملل متحد شدیم و از ظرفیت‌های آن استفاده نمودیم. از همین طریق هم دو هدفی را که در طول جنگ نتوانسته بودیم به دست آوریم، یعنی متجاوز شناخته شدن عراق و بحث خسارت‌های ایران را از طریق دیپلماتیک توانستیم با سازمان ملل متحد به دست آوریم. این موفقیت باعث تغییر نگاه به سازمان ملل متحد شد و بعد از آن همکاری‌ها با این سازمان و سایر سازمان‌های بین‌المللی گسترش پیدا کرد.

در حال حاضر نیز ما نگاه ویژه‌ای به سازمان‌های بین‌المللی داریم و با همکاری‌های نزدیکی که با آن‌ها داشته‌ایم بهره‌های خوبی نیز برده‌ایم. در دوره‌های اخیر نیز ما توانسته‌ایم با استفاده از بلندگوی سازمان ملل متحد صدای کشورمان را به گوش جهان برسانیم و با مقامات سیاسی جهانی دیدار و گفتگو داشته باشیم.

 

فراتاب: هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد را می‌توان اولین نشست بین‌المللی بعد از خروج آمریکا از برجام دانست. آیا می‌تواند این امکان را برای کشورمان فراهم آورد تا با بهره‌گیری از دیپلماسی به نحوی مقابل اقدامات آمریکا بایستیم؟

خوشبختانه از سوی سران کشورهای عضو 1+4 رسماً این موضوع اعلام شد و فضا برای ما بسیار آماده است تا خروج آمریکا از برجام را به رخ آمریکا بکشیم و پایبندی کشورمان را یک‌بار دیگر به جهان اعلام کنیم. در صورت استفاده صحیح از این فضا، می‌توانیم علیه آمریکا حلقه فشار بیشتری را ایجاد کنیم. حتی در جلسه شورای امنیت که قرار است به ریاست دونالد ترامپ برگزار شود نیز این مسئله می‌تواند به کمک ما بیاید.

 

فراتاب: از جلسه شورای امنیت صحبت کردید؛ بعد از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره دونالد ترامپ در یک توئیت اعلام کرد که این جلسه را تشکیل خواهد داد. آیا ایران در این جلسه حضور پیدا خواهد کرد و اگر حضور یابد چه سیاستی را باید در مقابل آمریکا اتخاذ کند؟

قطعاً ازنظر بنده ایران می‌بایست در این جلسه شورای امنیت حاضر باشد. ما تا به امروز با غیبت در جلسات چیزی به دست نیاورده‌ایم و در مقابل متضرر هم شده‌ایم و طرف مقابل می‌تواند از آن منفعت ببرد. درحالی‌که با حضور کشورمان در نشست با دست‌پر می‌توانیم آمریکا را که نقض عهد نموده محکوم نماییم. ما در موضوع هسته‌ای دست بالا راداریم و در موارد دیگر نیز نباید اجازه بازی به آمریکا را بدهیم.

 

فراتاب: هدف دونالد ترامپ از تشکیل چنین جلسه‌ای به نظر شما چیست؟

به نظر من هدف دونالد ترامپ از این جلسه حمله مستقیم به ایران نیست و وی بیشتر تصمیم دارد تا تابوی عدم مذاکره میان آمریکا و کشورمان را بشکند. دونالد ترامپ در تصمیم‌گیری‌های خود نشان داده است که بسیار علاقه به حضور در مقابل دوربین برای مذاکره با مقامات سیاسی جهان دارد و نمونه مشخص آن رامی توان مذاکرات با کره شمالی دید. به نظر بنده، تصمیم دونالد ترامپ برای برگزاری این نشست را هم می‌توان در راستای همین موضوع دانست.

 

فراتاب: به نظر شما ایران باید در سطح رئیس‌جمهور در نشست شرکت کند و یا حضور وزیر امور خارجه کشورمان در نشست با توجه به تسلط ایشان به زبان انگلیسی کفایت خواهد کرد.

من توصیه می‌کنم که ایران در سطح رئیس‌جمهور در نشست حضور یابد. هر شخصی به‌غیراز حسن روحانی عملاً در ذیل دونالد ترامپ قرار می‌گیرد که این موضوع اصلاً خوب نیست. بر اساس پروتکل شورای امنیت بهتر است تا هم‌رده دونالد ترامپ، یعنی رئیس‌جمهور کشومان در نشست حاضر باشد و از منافع کشورمان دفاع کند.

 

فراتاب: آیا مجمع عمومی می‌تواند به کشورمان این فرصت را دهد تا با توجه به حادثه تروریستی اهواز، اجماعی علیه گروه‌های معاند کشورمان ایجاد کنیم؟

اطلاق ما می‌تواند انجام گیرد. ما باید اقدامات تروریستی را به سایر کشورها متذکر شویم و به آن‌ها بقبولانیم که در مبارزه با تروریسم هر کشوری مسئولیتی دارد. ما باید از طریق پروسه دیپلماتیک و با همکاری با سایر کشورها نام این گروه‌ها را در زمره گروه‌های تروریستی قرار دهیم و همکاری دولت‌های دیگر و به‌خصوص دولت‌های اروپایی را در این راه کسب نماییم.

 

گفتوگو از محسن احدی، خبرنگار بین الملل

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار