زنی که بن لادن را همچنان می پرستد! | فراتاب
کد خبر: 8873
تاریخ انتشار: 13 مرداد 1397 - 03:34
اسامه بن لادن به روایت ام الاسامه:

 فراتاب – گروه بین الملل: خبرنگار روزنامه گاردین برای نخستین بار توانسته است با خانواده بن لادن دیدار کند و با آنها به گفتگو بنشیند. مصاحبه گاردین با مادر بن لادن در ماه ژوئن در جده انجام شده و یک مامور دولتی نیز در محل گفت‌ و گو حضور داشته اما دخالتی نداشته است.

قریب به 17 سال پس از واقعه یازده سپتامبر خانواده «اسامه بن لادن» رهبر گروه تروریستی القاعده همچنان بخش مهمی از جامعه سعودی هستند و یادآور برهه ای تاریک در تاریخ سلطنت آن.

هر کدام از اعضای خانواده درباره ی مردی که در ظهور تروریسم جهانی نقش داشت داستان خود را برای گفتن دارند، اما امروز این غانم است که با اطمینان از مردی که برای  او هنوز پسری محبوب اما به نحوی راه گم کرده است می گوید!

عالیه غانم که در اوایل دهه ی 70 سالگی اش قرار دارد، مادر اسامه بن لادن رهبر پیشین گروه تروریستی القاعده است که  اکنون  با دو پسر دیگرش احمد، حسن و محمد العطاس شوهر دوم خود در جده زندگی می کند. مادر بن‌لادن اهل  سوریه  و در خانواده  ای علوی در لاذقیه متولد شد که در اواسط دهه ۱۹۵۰ به عربستان آمد.

عالیه می گوید که اسامه بچه بسیار خوب و آرامی بود و با اطمینان می گوید که پسرش او را خیلی دوست داشت، به خاطر دوری از اسامه زندگی برایم بسیار سخت و دشوار گذشت.

مادر بن‌لادن معتقد است که اسامه در اوایل دهه ۲۰ سالگی اش وقتی در دانشگاه «ملک عبدالعزیز» در جده اقتصاد می‌خوانده است با اینکه پسر بسیار خوب و درس خوانی بود اما با کسانی آشنا شد که او را شستشوی مغزی دادند در این زمان بود که به دیدگاه‌های افراط‌گرایانه گرایش پیدا کرد.. غانم می‌گوید: در دانشگاه او را تغییر و به آدم دیگری تبدیل کردند. من همیشه به او می‌گفتم که از این افراد فاصله بگیرد و او هم، چون من را خیلی دوست داشت. هیچوقت به من نمی‌گفت که چه کار می‌کند. مادر بن‌لادن از فردی به نام «عبدالله عزام» می گوید که از اعضای اخوان‌ المسلمین بوده و تاثیر زیادی بر اسامه داشته به گونه ای که به پدر معنوی او تبدیل گشته بود.

هیچ  وقت انتطارش را نداشتم پسر ارشدم جهادی شود و هرگز چنین چیزی را برایم قابل هضم نبود: «همه ما شدیدا ناراحت بودیم و درک نمی‌کردیم که چرا به همه چیز پشت پا زد.»

اسامه در اوایل دهه ۱۹۸۰ برای مقابله با اشغال افغانستان به دست شوروی سابق به افغانستان می رود. حسن یکی از برادران اسامه می‌گوید: «در آن روزها هرکسی که  او را می‌شناخت به او احترام می‌گذاشت. اوایل خود ما هم به او افتخار می‌کردیم و حتی دولت سعودی هم با او برخورد ویژه و توام با احترامی داشت.»

خانواده بن‌لادن می‌گویند که آخرین بار در سال۱۹۹۹ در افغانستان در مقر اسامه خارج از قندهار با او دیدار کرده اند. احمد، برادر ناتنی بن‌لادن نیز ابراز داشت که  با گذشت 17 سال از آن حملات مادر اسامه هنوز واقعیت اعمال فرزندش را انکار می‌کند.

احمد می‌گوید: عالیه چنان اسامه را می‌پرستد که هیچ تقصیری را متوجه او نمی‌داند بلکه بقیه را سرزنش می‌کند او فقط بخش‌های خوب فرزندش را می بیند و از شخصیت جهادی او هیچ درکی ندارد.

حمزه پسر ارشد اسامه که آمریکا از وی به عنوان یک تروریست بین‌المللی یاد می‌کند و گمان می رود  که در افغانستان باشد ظاهرا می‌خواهد راه پدرش را برود اما احمد عموی حمزه می‌گوید: «اگر از دستم بر می‌آمد، جلویش را می‌گرفتم که راه پدرش را نرود.»

 

بازگردان به فارسی: شیما رشیدی رستمی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار