کد خبر: 8862
تاریخ انتشار: 8 مرداد 1397 - 14:35
سفیر ایران در عراق در گفت و گو با فراتاب:
از نظر اقتصادی روابط بین ایران و عراق بسیار گسترده است. به طور کلی ایران و عراق همواره در سال‌های اخیر روابط نزدیک و استراتژیک اقتصادی و سیاسی با یکدیگر داشته‌اند

فراتاب-گروه بین الملل: ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه در خاورمیانه از اشتراکات زیادی در عرصه های مختلف سیاسی و فرهنگی دارند. روابط دو کشور علیرغم اینکه در دهه هشتاد میلادی با جنگ ۸ ساله تیره‌ترین دوران خود را تجربه کرد؛ ولی بعد از سقوط رژیم بعث روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور به حالت عادی بازگشت. از نظر اقتصادی روابط بین ایران و عراق بسیار گسترده است. به طور کلی ایران و عراق همواره در سال‌های اخیر روابط نزدیک و استراتژیک اقتصادی و سیاسی با یکدیگر داشته‌اند، به طوری که عراق نه تنها یکی از مهمترین شرکای اقتصادی ایران در منطقه بلکه در میان تمامی کشورها به حساب می‌آید.

عراق یکی از مهمترین مقاصد صادراتی ایران در زمینه‌های مختلف از جمله لبنیات، ‌محصولات پروتئینی و غذایی و به ویژه خدمات فنی مهندسی است و همین موضوع بازار عراق را برای فعالان اقتصادی و شرکت‌های داخلی بخش خصوصی و دولتی در جایگاه ویژه قرار داده است. در همین راستا سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق روابط اقتصادی بین تهران و بغداد را رو به رشد توصیف کرد.

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفت و گویی که با فراتاب در حاشیه نشست "چشم انداز روابط اقتصادی ایران و عراق در افق 2020" که هفته گذشته در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، ضمن رو به رشد توصیف کردن روابط تهران و بغداد، در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات سفارت ایران در عراق در زمینه توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور گفت: سفارت ما در عراق کاملا در خدمت شرکت ها و فعالیت های اقتصادی آنها است. در واقع سفارت ایران در بغداد محل آمد و شد دوستان اقتصادی ما هست و این افراد حمایت می شوند.

مسجدی ادامه داد: سفارت ما در بغداد در بخش های دولتی، خصوصی و مسائل مرتبط با تجارت، خدمات فنی و مهندسی خدمات به ایرانی ها خدمات ارائه می کند. در چهار ماهه اخیر تراز تجاری بین دو کشور در چهار ماهه رشد داشته و در سال 96 نسبت به 7.95 درصد رشد در زمینه  صادرات داشته ایم. این نشان از فعالیت های ما در عراق دارد.

وی در پایان در مورد وضعیت کنونی روابط ایران و اقلیم کردستان عراق گفت: بعد از برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق خللی در روابط بین ایران و اقلیم کردستان عراق به وجود آمد که با بسته شدن مرزهای بین ایران و این منطقه رخ داد. اکنون این موضوع برطرف شده است زیرا در حال حاضر در حال کمک به بهبود روابط بین بغداد و اربیل هستیم و روابط ایران و کُردها خوب است.

 

گفت و گو از محمدحسن گودرزی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار