کد خبر: 886
تاریخ انتشار: 24 فروردین 1395 - 17:24
ظریف در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه استونی:
مارینا کالیوراند وزیر امور خارجه استونی که به همراه هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی این کشور به ایران سفر کرده است، دیروز در مهمترین دیدارهای خود با حسن روحانی رییس جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش فراتاب به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه ، حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در این دیدار، با استقبال از گسترش و تعمیق همکاری میان تهران با اتحادیه اروپا و از جمله استونی، تاکید کرد: توسعه همکاری‌های همه جانبه اتحادیه اروپا و ایران، در حل و فصل مسایل پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از نقش و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وی در ادامه به موضوع تروریسم و ضرورت مبارزه همگانی با آن پرداخت و اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران نگران بی ثباتی در برخی کشورها از شمال آفریقا تا شماری از کشورهای خاورمیانه و منطقه است. عمده این کشورها با اقدامات بی ثبات کننده تروریست‌ها و گروه‌های تروریستی مواجه اند و تلاش برای ایجاد ثبات و امنیت در این کشورها می‌تواند به ثبات منطقه و کل جهان کمک ‌کند؛ چرا که تجربه نشان داده اگر با گروه‌های تروریستی به طور جدی مبارزه نشود، این معضل می‌تواند به دیگر مناطق از جمله اروپا نیز سرایت کند. رییس جمهوری با اشاره به پذیرایی ایران از میلیون‌ها آواره و پناهجو و همچنین کمک به دولت‌ها و ملتهای منطقه برای مبارزه با گروه‌های تروریستی تصریح کرد: یکی از حوزه‌های همکاری ایران و اتحادیه اروپا، رایزنی و هماهنگی برای حفظ ثبات و امنیت منطقه است و امیدواریم با تقویت این رایزنی‌ها، شاهد همکاریهای مفید، سازنده و موثر در مسیر تقویت صلح در منطقه باشیم. وزیر خارجه استونی نیز در این دیدار از ایران به عنوان یکی از بازیگران و نقش‌آفرینان مهم منطقه‌ای و جهانی نام برد و تصریح کرد : استونی خواهان گسترش همکاری‌ها با تهران در همه حوزه‌های مورد علاقه است.کالیوراند با اشاره به حضور نمایندگان شرکت‌های بزرگ تجاری کشورش در قالب هیات همراه، گفت: پنجره فرصت‌های تازه برای گسترش همکاری‌های تهران - تالین گشوده شده و تعمیق این همکاری‌ها بی‌تردید به نفع دوملت و دو دولت خواهد بود.

توانمندی دفاعی ایران مورد مذاکره نیست

از سوی دیگر محمدجواد ظریف رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز در نشست مشترک خبری با همتای خود از استونی در واكنش اظهارات مقامات آمریكایی و وزیرخارجه این كشور درخصوص توانمندی های دفاعی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اظهارات ایشان در حدی بی اساس بوده كه وزارت خارجه آمریكا هم را آن تكذیب و ادعا كرد چنین اظهاراتی صورت نگرفته است.هم آقای كری و هم وزارت خارجه آمریكا می دانند كه بحث موشكی و توانمدی دفاعی جمهوری اسلامی ایران موضوع مذاكره نیست.

به گزارش ایرنا وی افزود: اگر دولت آمریكا در مورد مباحث دفاعی جدی است باید فروش سلاح هایی كه هر روز مردم بی گناه یمن را به خاك و خون می كشد كاهش دهد و باید متوقف كند سلاح هایی را كه با اعلام رسمی رژیم صهیونیستی برای حمله به غیرنظامیان به كار می رود. ظریف همچنین تصریح كرد: دولت آمریكا به خوبی می داند كه بحث دفاعی موضوع مذاكره و معامله نیست و برجامی برای مسائل دفاعی در كار نیست اتفاقا مسائل دفاعی به صراحت از برجام كنار گذاشته شده است و وزارت خارجه آمریكا هم بارها این موضوع را اعلام كرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خطر تروریسم و افراظ گرایی كه به عنوان خطر اصلی منطقه را تهدید می كند، زاییده حضور و اشغال توسط ایالات متحده آمریكا است و این خطری است كه قبل از حمله به عراق ما آن را پیش بینی كردیم و رسما اعلام كردیم كه اشغال سرزمین عراق باعث افراط گرایی و تروریسم در منطقه خواهد شد. متاسفانه مردم عراق و سوریه و جهان آثار شوم سیاست تهاجمی و خطرناك ایالات متحده در دوران ریاست آقای بوش را مشاهده می كنند. امروز هم خطر داعش و افراط گرایی متاسفانه توسط برخی كه به منافع كوتاه مدت نگاه می كنند و از جهتی نگران امنیت دراز مدت خود نیستن دامن زده می شود.

وی اظهار داشت: امروز باید آقای كری از متحدین خود سوال كند كه اسلحه داعش از كجا تامین می شود؟ نفت داعش را چه كسی می خرد؟ باید از متحدین خود سوال كنند كه آثار عتقیه سوریه و عراق را كه داعش می دزد در كجا به فروش می رسد؟. اینها سوالاتی است كه باید پاسخ داده شود. به جای اینكه اتهامات بی اساس و نخ نما علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح كنند نیاز است كه به طور جدی تری به مسائل منطقه نگاه كنند و بیش از این خود و دنیا را گرفتار سیاست ها و برنامه ریزی های غلط و خطرناك نكنند.

آمادگی ایران برای حل بحران قره باغ

ظریف در پاسخ به سوالی درخصوص موضع ایران درخصوص بحران قره‌باغ اظهار داشت: از ابتدای بحران جمهوری اسلامی با طرف‌های درگیر در تماس بوده است. ما از این كه درگیری‌ها در منطقه‌‌مان آغاز نشود و آنهایی كه آغاز شده متوقف شود، استقبال كرده‌ایم و در مورد بحران قره‌باغ هم همین بحث را با دو طرف داشته‌ایم و اعلام كرده‌ایم كه در صورتی كه دو طرف علاقه‌مند باشند، آمادگی داریم بر توانمندی‌هایمان برای كمك به حل و فصل منازعه استفاده كنیم.

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن ابراز خوشحالی از حضور وزیر خارجه استونی در ایران، گفت: ما از اولین كشورهایی بودیم كه استقلال استونی را بعد از فروپاشی شوروی به رسمیت شناختیم و ‌اولین بار است كه میزبان وزیر خارجه این كشور هستیم. وی همچنین درخصوص گفت‌وگوهای خود با مارینا كالیوراند اظهار داشت: در این دیدار در زمینه‌های مختلف همكاری صحبت كردیم. همكاری دو كشور می‌تواند در حوزه‌های مختلف سیاسی، پارلمانی، فرهنگی، علمی و اقتصادی باشد.

ظریف گفت: استونی از كشورهای پیشرفته دنیا در زمینه‌های دولت الكترونیك است و ما در این حوزه می‌توانیم با یكدیگر همكاری كنیم. وی با بیان این كه حجم تجارت دو كشور چندین میلیون دلار است، اظهار داشت: امكان گسترش این رقم در آینده به شدت وجود دارد و ما در اولین سفر امكان مختلف روابط دوجانبه را بررسی كردیم.

 

نظرات
آخرین اخبار