کد خبر: 8856
تاریخ انتشار: 3 مرداد 1397 - 15:00
اباذر براری

 فراتاب – گروه اقتصادی: کشور عراق در منطقه نفت خیز خلیج فارس واقع شده و حدود نیمی از ذخایر نفت و گاز عراق در اقلیم کردستان می­باشد، که منجر گردیده از آن بعنوان منطقه­ای خودمختار در بخش شمالی عراق یاد ­شود. با توجه به آنکه کردستان  مساحت قابل توجهی از این کشور را شامل می­شود، لذا در اختیار داشتن نیمی از ذخایر انرژی در مساحتی کمتر از یک پنجم کل کشور، جایگاه استراتژیک منطقه را در عراق و منطقه خاورمیانه به وضوح نشان می­دهد.

موقعیت اقتصادی و انرژی اقلیم کردستان برای کشورهای فرامنطقه به جهت فراهم آوردن منابع سوخت قابل اطمینان و بازاری برای فروش کالاهایشان دارای اهمیت می­­باشد و از لحاظ ذخایر نفت و گاز نیز از بسیاری کشورهای خاورمیانه فراتر از توقع پیشرفت نموده است. این منطقه در نقطه­ای واقع گردیده که با منافع سیاسی و اقتصادی بسیاری از کشورها ارتباط مستقیم دارد و از آنجا که موصل راههای ارتباطی عراق و ترکیه از لحاظ زمینی و هوایی به اروپا و بالعکس می­باشد، دارای اهمیتی روزافزون شده است.

اهمیت اقلیم کردستان برای عراق از نظر موقعیت معبری را می­توان به؛

۱) ارتباط زمینی و هوایی با ترکیه و اروپا،

۲) صادرات نفت به بازارهای مصرف نقاط اروپایی و

۳) واردات کالاهای ضروری از طریق ارتباط تجاری با ترکیه عنوان نمود.

همچنین این منطقه بازاری مناسب برای کالاهای کشورهای همسایه عراق است که از جمله کشورهای همسایه متقاضی، میتوان به کشورهایی نظیر ترکیه و ایران اشاره نمود که بیشترین پیوند را با اقلیم کردستان بخصوص در چند ساله اخیر به وجود آورده­اند. لیکن با توجه به مشکلات مربوط به تحریم، نوسانات ارزی و سخت­گیری­های تجارت بین­المللی با ایران و همچنین فعالیت شرکتهای ترکیه­ای در حوزه­هایی نظیر نفت و گاز، همچنین ارتباط کشور مذکور با اروپا و عدم حضور شرکتهای ایرانی دارای ظرفیت و پتانسیلهای بالا، سود بیشماری از حضور و فعالیت اقتصادی در کردستان را عائد کشور ترکیه نموده که منجر به نزول ایران به شریک دوم اقتصادی اقلیم گردیده است.

با توجه به نزدیکی ایران به  اقلیم کردستان و اهمیت افزایش ارتباطات اقتصادی و بین­المللی بعنوان راه حلی جهت نجات صادرات کشور، بایستی الزاماتی را در جهت تقویت حضور موفق از لحاظ ارتباطات بین­المللی فراهم نماییم که میتوان به لزوم رعایت اخلاق حرفه­ای تجاری و جدا کردن بحثهای سیاسی از اقتصادی اشاره نمود.

اقلیم کردستان با توجه به نزدیکی به کشور ایران و همسو بودن رفتاری آنها با مناطق کردنشین، دارای تشابهاتی بسیار از لحاظ مختلف بخصوص فرهنگ، زبان و اسطوره­ها دارد که منجر گردیده روابط بین دو کشور اعم از لحاظ اجتماعی، علمی و گردشگری تأثیرات دوسویه­ای بر روی یکدیگر بگذارند. زبان کردی در تقسیم­بندیهای مربوط به حوزه خود یکی از شاخه­های زبان ایرانی است. همچنین ایران رویکرد فرهنگی آزادانه­تری نسبت به کردها اتخاذ نموده که شرایط مذکور در سایر کشورها نه تنها در دیرباز وجود نداشته، بلکه گاهاً در حال حاضر نیز وجود ندارد و همه این موارد می تواند به گسترش بیش از پیش مناسبات کمک نماید.

  

اباذر براری مدرس دانشگاه و موسسه آموزشی وپژوهشی اتاق بازرگانی ایران

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار