عراق؛ بازاری پرفرصت و پررقیب برای ایران | فراتاب
کد خبر: 8855
تاریخ انتشار: 3 مرداد 1397 - 15:42
در نشست چشم‌انداز روابط اقتصادی ایران و عراق در افق 2020 مطرح شد:
پشنگ: فرصت ها در روابط بین الملل در خاورمیانه بسیار کم و معدود هستند و اگر تعلل کنیم به راحتی از دست می رود و چه بسا تبدیل به تهدید شوند

 فراتاب - گروه اقتصادی: نشست چشم‌انداز روابط اقتصادی ایران و عراق در افق 2020 در اتاق بازرگانی ایران با حضور ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق و اردشیر پشنگ پژوهشگر روابط بین‌المللی و کارشناس مسائل خاورمیانه با حضور اعضای اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و اتاق بازرگانی تهران در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سیدحمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به  افزایش تبادلات تجاری بین دو کشور اعلام کرد: تبادلات ایران و عراق در ماه‌های اخیر رونق داشته است و فضای بین‌المللی اخیر نتوانسته است روی روابط ایران و عراق تأثیرگذار باشد. تبادلات روز گذشته را به‌طور مثال بررسی می‌کنیم و متوجه این رونق تجاری ایران در عراق می‌شویم. آمار تبادلات روز گذشته 152 کامیون عراقی از مرز شلمچه، 279 کامیون از مرز چذابه، 264 کامیون از مرز مهران، 263 کامیون از مرز سومار و 80 کامیون از مرز خسروی عبور کرده است.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق اعلام کرد: «سال گذشته متوسط صادرات به عراق حدود 20 میلیون دلار بوده است و هم‌اکنون متوسط صادرات 25 میلیون دلار است و سال گذشته در چهار ماه اول سال دو میلیارد و 54 میلیون دلار به عراق صادرات داشتیم. امسال دو میلیارد و 584 میلیون دلار به عراق صادرات داشتیم که این رقم چیزی حدود 500 میلیون دلار افزایش صادرات به عراق را نشان می‌دهد که این مسئله باعث امیدواری است و نشان‌دهنده روند رو به رشد صادرات ایران به عراق است. از مرزهای غربی کشور روز گذشته از مرز پرویزخان 290 کامیون، تمرچین 138 کامیون، باشماق 310 کامیون و شیخ صالح 190 کامیون عبور کرده است.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر نقل و انتقالات ایران به عراق از مرزهای غربی نسبت به مرزهای اصلی عراق بیشتر صورت گرفته است که این نشان می‌دهد شروع بازسازی در موصل و کرکوک باعث شده است که صادرات ایران از مرزهای غربی کشور افزیشی پیدا کند و امیدواریم با همکاری فعالان بخش خصوصی و سافرت ایران در عراق این روند رو به رشد را بیش از پیش گسترش دهیم.

  

نیروی کار متخصص، ارزان قیمت ایرانی بالاترین مزیت ایران برای حضور در عراق

در ادامه نشست اردشیر پشنگ کارشناس مسائل خاورمیانه و عراق با اشاره به اهمیت روابط ایران و عراق گفت: در هفته های اخیر با توجه خروج آمریکا از برجام ،تنش های به وجود آمده بین ایران و آمریکا و ائتلافی که در منطقه با محوریت ریاض و تل آویو به وجود امده تلاش دارند که بر ایران فشار بیاورند و این کشور را محدود کنند. فرصت ها در روابط بین الملل در خاورمیانه بسیار کم و معدود هستند و اگر تعلل کنیم به راحتی از دست می رود و چه بسا تبدیل به تهدید می شود.

پشنگ ادامه داد: در فضای چند ماهه عراق هم بعد از انتخابات یک فضای رسانه ای در برخی از نقاط عراق علیه ایران شکل گرفت و به باور من این موضوع به رفتار ها و گفتار های برخی از مقامات ما در عراق است که بعضا مناسب نبوده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد ناتوانی دولت عراق در عمل کردن به وعده های خود تصریح کرد: دولت عراق بعد از 15 سال در بحث خدمات رسانی به مردم پیشرفت چندانی نداشته است.

وی ادامه داد: حضور ایران در عراق چند بعدی است و عراق برای ما مسئله جدی بشمار می رود. امیدوارم آنچه که در آسیای میانه سال ها پیش از دست دادیم در عراقی که دست بالا را از نظر سیاسی و اقتصادی داشته ایم تکرار نشود.

پشنگ با اشاره به چند مثال تاریخی در مورد نقش امنیت در روابط بین ایران و عراق گفت: همسابه غربی ما همیشه مسئله ای امنیتی بوده است. عراق همیشه و به خصوص از دهه 80 میلادی  مامن و محل گروه های ضد انقلاب ایران بوده و از 2003 تا 2011 حضور پررنگ آمریکا در عراق باعث بیشتر امنیتی شدن  روابط بین ایران و عراق شد. در نهایت رفراندوم کردستان عراق که ایران این موضوع را تهدید جدی امنیت ملی خود دانست.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد زمینه های همگرایی و واگرایی در روابط بین دو کشور به حضور جمعیت بزرگ شیعیان در عراق اشاره کرد و افزود: مبارزه با تروریسم، همکاری دو کشور به عنوان حافظان سایکس –پیکو،وجود عراق به عنوان همسایه ای با طولانی ترین مرزهای مشترک با ایران و همکاری دو کشور در زمینه بازسازی عراق پس از داعش از مهمترین عوامل همگرایی بین دو کشور هستند.

پشنگ مهمترین عوامل واگرایی در روابط بین ایران و عراق را عرب و عجم دیدن روابط بین دو کشور دانست و گفت: برخی سیاستمداران عراقی مانند آقای صدر بر این موضع پافشاری می کند. هرچند که به باور من خود صدر می داند که نمی تواند نقش ایران را انکار کند.

وی ادامه داد: وجود عراق به عنوان رقیب نفتی در اوپک، رقیب مذهبی بودن عراق برای ایران، روابط گرم عراق با آمریکا به عنوان متحد این کشور و همکاری عراقی ها در بیانه های ضد ایرانی اتحادیه عرب از جمله عوامل دیگر واگرایی در روابط بین ایران و عراق است.

پشنگ، سپس به آسیب شناسی اقتصادی ایران در عراق پرداخت و گفت: اقتصاد در اولویت سیاست خارجی و دیپلماسی منطقه ای و بین المللی ایدئولوژیک ایران نیست و ایران در مقابل فرصت های پیش رو نشان داده است به هیچ عنوان حرفه ای و آماده عمل نمی کند، از دست رفتن بازار آسیای میانه و حتی تشدید اختلافات سیاسی در این منطقه طی دو سال گذشته حاکی از این امر است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: تشدید بحران میان ایران و ایالات متحده، باعث افزایش محدودیت ایران در زمینه فعالیت های مختلف از جمله اقتصادی در عراق شده و از سوی دیگر افزایش بحران در روابط بین ایران و عربستان سعودی بطور خاص، و با متحدین عربی این کشور بطور عام، باعث نوعی بسیج و هماهنگی میان آنها جهت مقابله و رقابت و حتی تقابل در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی در عراق شده است.

وی افزود: ایران توانایی استفاده از مزیت های نسبی خود در زمینه تجارت و اقتصاد بین الملل از جمله مزیت قابل توجه ترانزیتی خود را نداشته و ندارد و به نوعی به انزوا و محاصره ترانزیتی توسط همسایگان خود دچار شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: امنیتی بودن موضوع خاورمیانه بطور عام و عراق بطور خاص برای ایران باعث شده است، تا زیرمجموعه ها و دستگاههای امنیتی و نظامی در محوریت سیاست سازی و سیاست گذاری قرار بگیرند، در چنین شرایطی دیپلماسی و اقتصاد از دریچه دید یک نظامی بسیار متفاوت از دریچه دید یک دیپلمات و یا در وضعیتی حرفه ای تر از دریچه دید یک تاجر و کارآفرین و فرد و یا گروه اقتصادی است، لذا این موضوع خود محدودیت های ساختاری و نهادی چندی را پیش روی بازرگانان و صاحبان سرمایه و صنایع ایران در مورد عراق ایجاد کرده است.

پشنگ از سرمایه گذاری ایران در عراق به عنوان یکی از مهمترین ابعاد در چشم انداز پیش روی روابط ایران و عراق دانست و گفت: در افق 2020 نیروی کار متخصص، ارزان قیمت و مشتاق کار ایرانی بالاترین مزیت ایران برای حضور در بازار عراق است. بیشترین سرمایه گذاری ایران در عراق می بایست در این بخش صورت پذیرد، هم بخشی از جمعیت گسترده جویای کار را خواهد توانست شاغل کند، و هم می تواند روی ارزآوری این حوزه کار کند (البته نومیدی سیاسی داخلی را باید جدی بگیرد و به مانند 6 میلیون ایرانی خارج از کشور نشود که عملاً بود و نبودشان تاثیری در چرخه اقتصادی و سیاسی ایران ندارد)

پشنگ در پایان گفت: فراموش نکنیم در عراق زمان به ضرر ماست، هرچه دیرتر بجنبیم بازار عراق جا و فضای کمتری به ما خواهد داد و رقبای منطقه ای و بین المللی ما که انگیزه های قوی سیاسی و توانمندیهای بالا و حرفه ای اقتصادی و صنعتی دارند، از تعلل و فرصت سوزی های ایران بیشترین بهره را خواهند برد پس زمان را دریابیم.

 

نگران تحریم های آمریکا نیستیم

پس از اردشیر پشنگ، نوبت به ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق رسید. مسجدی در صحبت های خود با اشاره به بی تاثیر بودن تحریم های امریکا بر روابط ایران و عراق گفت: خروج امریکا از برجام بر روابط اقتصادی ایران و عراق تاثیر نخواهد گذاشت. عراق بازار رقابت است و شرایط این کشور رو به بهبود است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به حضور افراد نظامی ایرانی در عراق گفت: نظامی ها بزرگترین استراتژیست ها و مدیران در دنیا بوده اند و اداره جنگ ها نمونه این موضوع است.

وی میزان صادرات ایران به عراق را در حدود 6.5 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: در موضوع صادرات برق در امد ما در ماه در حدود 60 میلیون دلار است. عراق به 12 هزار مگاوات برق نیاز دارد ولی ما در امروز در فروش برق به این کشور مشکل داریم.

مسجدی پیگیری مطالبات شرکت های ایرانی در عراق را یکی از اولویت های سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق عنوان کرد و افزود: در بخش توریسم مذهبی 6 ملیون توریسم بین دو کشور وجود دارد که سهم ایران 4 و عراق 2 میلیون نفر است و از راه فروش ویزا به شهروندان عراقی، ایران در حدود 60 میلیون دلار درآمد دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در پایان گفت: سایه ناامنی از عراق برداشته و شرایط عوض شده است و از همه دعوت می کنم که در اقتصاد این کشور مشارکت کنند. عراق بازار بزرگی برای همه است.

 

گزارش از محمد حسن گودرزی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار