نقش تحریم ها کمتر از سومدیریت است | فراتاب
کد خبر: 88
تاریخ انتشار: 3 بهمن 1394 - 17:44
محمود رستم افشار
ایجاد امنیت سرمایه گذاری در کشور بعد از رفع تحریم ها باید در دستور کار دولت برای ایجاد رونق اقتصادی و تشویق به سرمایه گذاری در کشور کند.

فراتاب: تحریم های اقتصادی مرتبط با برنامه هسته ای ایران به طور رسمی برداشته شد. اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها باعث شده است که در تمام عرصه های اقتصادی کشور و همچنین مردم عادی نوعی امیدواری نسبت به کم شدن مشکلات اقتصادی به وجود بیاید. با این حال بیشتر کارشناسان و فعالان اقتصادی عقیده دارند که نباید منتظر تغییرات بزرگ و حل سریع معضلات اقتصادی کشور بود. این افراد معتقد هستند که کمتر از نیمی از مشکلات اقتصادی در کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم به تحریم ها ارتباط دارد و مسائلی مانند سومدیریت و ضعف فناوری در کشور تاثیر بیشتری بر مشکلات اقتصادی دارند.

رئیس کمیسیون امور گمرکی و حمل و نقل خانه اقتصاد ایران بر این عقیده است که بعد از رفع تحریم ها، ایجاد امنیت برای تشویق سرمایه گذاری در کشور باید در دستور کار دولت باشد تا از این طریق فضای مناسبی برای رونق اقتصادی و تشویق به سرمایه گذاری در کشور به وجود بیاید. محمود رستم افشار  در پاسخ به سوالی در مورد نقش تحریم ها در اقتصاد ایران، سو مدیریت را بیش از تحریم ها در بروز مشکلات اقتصادی در کشور تاثیر گذار دانست.

رستم افشار در گفت و گویی که با اتاق خبر داشت با اشاره به برداشته شدن کامل تحریم ها، برقراری سوئیفت و زمان بر بودن ابلاغ آنها گفت: رفع تحریم ها باعث ایجاد امیدواری برای فعالان اقتصادی کشور دارد.  وی در ادامه با بزرگ توصیف کردن تلاش های دولت برای رفع تحریم ها گفت: علیرغم زحماتی که برای انجام این کار بزرگ شد، باید در کشور تلاش شود که امنیت سرمایه گذاری و اعتماد برای سرمایه گذاران خارجی به وجود آید.

رئیس کمیسیون امور گمرکی و حمل و نقل خانه اقتصاد ایران در ادامه با دفاع از تک نرخی شدن قیمت ارز گفت: علیرغم اینکه بین صادرکنندگان و وارد کنندگان همواره اختلاف نظر در رابطه با قیمت ارز وجود دارد اما در مورد تک نرخی بودن آن فعالان هر دو بخش صادرات و واردات با این کار موافق هستند و از آن دفاع می کنند. یک صادر کننده در صورتی که نرخ ارز متغییر و بدون ثبات باشد در مورد قیمت نهایی محصول سردرگم خواهد شد و قادر به برنامه ریزی برای صادر کردن محصولات خود نخواهد بود. این در حالی است که محصولات صادراتی ما باید قابل رقابت در عرصه بین المللی باشد و با نوسان قیمت آن صادرکننده و وارد کننده ضرر خواهند کرد.

رستم افشار با اشاره به قیمت کنونی ارز، نرخ کنونی ارز را مناسب برای تک نرخی شدن دانست. وی در پایان گفت: امیدوار هستم تمامی نهاد ها و سازمان ها با همکاری با یکدیگر و دست اندرکاران امر اقتصاد کشور با تلاش و قانون مندی، به پیشرفت اقتصاد کشور کمک کنند.

منبع: اتاق خبر

نظرات
آخرین اخبار