تکرار «تعرضات جنسی» با پنهان کاری | فراتاب
کد خبر: 8781
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1397 - 13:20
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران مطرح کرد
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با بیان اینکه واقعیت‌های اجتماعی نباید کتمان شوند، گفت: کتمان کردن مسائلی مانند تعرض جنسی، مسأله‌ای را حل نمی‌کند بلکه باعث می شود افرادی که این تعرضات را انجام می‌دهند به کارشان ادامه دهند و آن را تکرار کنند.

 

فراتاب-گروه اجتماعی : سید حسن موسوی چلک با بیان اینکه موضوع آزارهای جنسی خاص جامعه ما نیست و دنیا با آن دست به گریبان است، افزود: اخباری هم که در مدت اخیر منتشر شده، گویای آن است که این مشکل فقط به دختران اختصاص ندارد؛ مورد دانش‌آموزان مدرسه غرب تهران نشان داد که پسران نیز با این مساله مواجه هستند. این افراد قربانی هستند و خانواده‌ها باید با کمک حمایت‌های روانی اجتماعی، زمینه برای بازگشت آنها به زندگی عادی را حتی بیشتر از یک بیمار جسمی فراهم کنند.
وی با اشاره به اینکه ماندگاری عوارض منفی این نوع تعرض‌ها بسیار زیاد است و افراد در این شرایط تحت تاثیر فشارهای شدید روانی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: هم خانواده و هم جامعه باید نسبت به این افراد پذیرش داشته باشند، آنها را طرد نکنند و مورد ترحم قرار ندهند. این افراد قربانیان شرایطی هستند که در ایجاد این شرایط نقشی نداشته‌اند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با تاکید بر اینکه کتمان کردن، مساله‌ای را حل نمی‌کند بلکه باعث می‌شود افرادی که این تعرضات را انجام می‌دهند به کارشان ادامه دهند و آن را تکرار کنند، تصریح کرد: برای اینکه این مساله را کتمان نکنیم، باید بچه‌ها هم از بیان این مشکلات هراس نداشته باشند؛ باید فضایی را در خانواده و جامعه فراهم کنیم که افراد بدون نگرانی از عواقب آن در صورتی که کوچک ترین تعارضی اتفاق افتاد به موقع آن را بگویند تا بتوانیم اقدامات لازم را به موقع و اثر بخشی را انجام دهیم.
موسوی چلک در ادامه اظهار کرد: وقتی موضوع به تعرض جنسی در برمی‌گردد به دلیل تابو بودن تا جایی که بتوانیم سعی می کنیم به دلیل آبرو و ... آن را کتمان کنیم درحالیکه با سکوت ما، عوارض و فشارهای روانی اجتماعی به مراتب بیشتر می‌شود و این فشارها می‌تواند روی نقش‌های اجتماعی، سلامت روانی، آینده، رفتارهای فرد و ...تاثیر داشته باشد.

وی با بیان اینکه در این شرایط نباید «کتمان‌کردن» به عنوان استراتژی خانواده‌ها انتخاب شود، گفت: این سخن به منزله این نیست که هیاهو کنیم و همه این موضوعات را بدون منبع به رسانه‌ها اعلام کنیم بلکه باید با رویکرد واقع‌بینانه با آنها برخورد کنیم؛ این درحالیست که در حوزه آزارهای جنسی نوع برخورد ما، واقع بینانه نیست.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی در ادامه تصریح کرد: نباید درگیر این تعرضات شدن به منزله پایان زندگی اجتماعی و عدم پذیرش اجتماعی فرد در درون خانواده یا محیط اجتماعی باشد. باید این افراد را به عنوان قربانیان قبول کنیم.

موسوی چلک با اشاره به اینکه زمانیکه روح فرد آزرده خاطر شود این مساله به راحتی ترمیم نمی‌شود، افزود: گاهی در جایی که باید حمایت‌های روانی اجتماعی را تقویت کنیم برعکس عمل می‌کنیم. حساسیتی که نسبت به موضوعات مربوط به آسیب های اجتماعی وجود دارد باعث می شود آنها دیگر گفته شود و زمانیکه دیر مطرح شود لایه های زیرینی پیدا می‌کند که باعث می‌شود مداخلات بعدی مدت‌دار تر و با اثر بخشی کمتر باشد.

وی با تاکید بر اینکه حل این موارد مستلزم این است که نگاهمان را عوض کنیم و درباره این مسائل نگاه سیاسی نداشته باشیم، اظهار کرد: در حوزه فردی هم نباید طوری رفتار کنیم که با سکوتمان روی این زخمی که دارد عمیق می‌شود سرپوش بگذاریم هرچه این زخم عمیق‌تر شود، درمان طولانی تری خواهد داشت. گاهی ما اجازه می‌دهیم زخم آزارهای جنسی بیشتر شود.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی در مورد اظهارات برخی نمایندگان مجلس درباره موضوع حادثه خمینی شهر نیز تصریح کرد: برای اظهار نظر درباره این موضوعات باید اجازه دهیم ابتدا جلسه کارشناسی درباره آنها انجام شود و سپس مراجع قانونی و ذی ربط باید در مورد این موضوعات توضیح دهند. گاهی بدون اطلاعات دقیق واکنش هایی را در فضای مجازی منتشر می کنیم که این واکنش ها بیشتر از موضوعی که اتفاق افتاده تبعات منفی دارد. ما حق نداریم واقعیتهای اجتماعی را با هر دلیلی که برای خودمان داریم سرپوش بگذاریم و کتمان کنیم.

موسوی چلک در ادامه گفت: از سوی دیگر نباید بهانه‌هایی دست کسانی بدهیم که می‌خواهند از این واکنش‌ها بهره‌برداری کنند. در گذشته نمی گذاشتیم این مسائل مطرح شوند اما این درد، داخل جامعه ما وجود دارد و باید گفته شود تا حساسیت ها در حوزه سیاست گذاری و در حوزه اجرا و نقش مردم بیشتر شود.

وی اظهار کرد: اما نباید بزرگنمایی کنیم و یا منکر شویم بلکه باید سیاست میانه داشته باشیم. وقتی هم موضوعی رسانه‌ای می‌شود باید بررسی های لازم در مورد آن انجام شود. گاهی مواقع وقوع این اتفاقات می‌تواند دستگاه‌های مختلف را در این موارد پاسخگوتر کند تا شرایط اجتماعی بهتر شود اما نباید این روند باعث یاس در جامعه شود./ایسنا

نظرات
آخرین اخبار