بازگشت اپوزیسیون ترکیه به دیاربکر | فراتاب
کد خبر: 8773
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1397 - 17:46
زلزله محرم اینجه ادامه دارد
محرم اینجه کاندیدای ریاست جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در دیاربکر بر حل مسئله کردی تأکید و از سیاست های اردوغان علیه کردها انتقاد کرد.

فراتاب - گروه بین الملل: «محرم اینجه»، کاندیدای ریاست جمهوری حزب جمهوری خلق ترکیه، در حالی روز 21 خرداد در شهر دیاربکر میتینگ انتخاباتی برگزار کرد که حزب متبوع او 9 سال بود در این شهر فعالیت انتخاباتی نکرده بود. استقبال از محرم اینجه که در جریان میتینگ ها و سخنرانی های خوب بارها بر لزوم حل و فصل مسئله کردی تأکید کرده بسیار قابل توجه بود به طوری که خود او در جریان سخنرانی اعلام کرد: «نمی توانم ته جمعیت را ببینم.»

او در ابتدای سخنرانی اش یک شعر از شاعری اهل دیاربکر خواند و سپس گفت: من اینجا برای فریب دادن شما نیامده ام.... ترکیه درگیر مشکلات جدی است. وی با ذکر مشکلات اقتصادی مانند بیکاری بیست درصدی جوانان و ... گفت: ترکیه را اکنون از آنکارا مدیریت نمی کنند، از بروکسل و واشنگتن مدیریت می کنند. ترکیه مشکلات جدی دارد... وی با یادآوری شعار سه گانه اش، آشتی، رشد اقتصادی و تقسیم عادلانه ثروت ادامه داد از  قرائت خانه (سالن هایی برای وقت گذرانی و بازی بیکارها که اردوغان نوید درست کردن آن ها را داده است): چیزی در نمی آید. روز را در آنجا کیک می خورید اما شب ها وقتی به خانه بر می گردید با گرسنگی چه می کنید؟

 

درد من بیکاری جوانان است. اکنون 15 درصد صنایع ما تعطیل هستند. آن ها را دوباره به کار می اندازیم. این برادر شما یک آدم منتقد است که در زمان خودش حتی با حزب خودش هم مشاجره کرده است.  من وقتی در چهارم می نامزد ریاست جمهوری شدم گفتم که جمهوری فقط برای آک پارتی نیست بلکه جمهوری برای هشتاد و یک میلیون نفر است. من رئیس جمهور هشتاد و یک میلیون نفر خواهم شد.

من پرچم حزب را به یقه ام سنجاق نکردم بلکه پرچم ترکیه را نصب کردم. و پس از آن به دیدار خانم مرال آکشنر رفتم. به او تبریک گفتم و آرزوی موفقیت کردم. به دیدار تمل کارامولااوغلو رفتم و سپس به دیدار دمیرتاش رفتم و به نیز تبریک گفتم و آرزوی موفقیت کردم. و در آخر هم به دیدار آقای اردوغان رفتم و آرزوی موفقیت کردم.

محرم اینجه در اینجا به مردمی که اردوغان را هو می کردند گفت: از شما خواهش می کنم که هو نکشید. من این را نمی خواهم. هدف من ملت هشتاد و یک میلیونی را در زیر یک پرچم با صلح و آشتی جمع کردن است.

 

با مسئله کردها چه کنیم؟

اینجه ادامه داد کردها می خواهند که ارزشمند شمرده شوند. ترک ها هم درباره این موضوع نگرانی هایی دارند. در حالی که به نگرانی های ترک ها احترام می گذاریم به کردها احساس ارزشمند بودن می دهیم. از اینجا شروع می کنیم. صمیمی خواهیم بود. دروغ نخواهیم گفت.رئیس جمهور که شدم یکی از کانل های تی آر تی را به این کار اختصاص خواهم داد که در تمام ساعت های روز جلسات بحث و گفتگو و انتقاد دایر باشد. اصلا این تی آر تی که به هیچ دردی نمی خورد، حداقل در یک جا به درد بخورد.

او در ادامه با اشاره به این که در کانال های تلوزیونی از مردم خواهد خواست درباره مسئله زبان با هم گفتگو کنند و به تفاهم برسند. وی افزود: «من دنبال حل کردن مشکلات هستم نه رأی جمع کردن برای خودم. اردوغان با این کارهایش به دنبال جمع کردن رأی است. درد او رأی است. درد من حل کردن مشکلات، صلح، سازش و آرامش است.»

 

آموزش مذهبی

او با یادآوری سخنان خودش درباره موضوع آموزش زبان و تعلیمات دینی گفت: «محافظه کارانی در ترکیه هستند که می گویند هفته ای دو ساعت درس دین برای کودکان ما کم است. درس فقه و حقوق و حدیث و ... می خواهیم. جواب ما به آنان این است که شما هر چقدر بخواهید می توانید درس تعلیمات دینی انتخاب کنید. این دروس انتخابی خواهند بود. دوست دیگری که این دروس را به طور اجباری نمی خواهد هم می تواند انتخاب خودش را داشته باشد. این مشکل که چهل سال است درباره اش بحث می کنیم به همین آسانی حل شدنی است. وظیفه دولت تربیت نسل دیندار نیست. من نسل کینه دار نمی خواهم. من می خواهم به کودکان شما درس ریاضی و کوانتوم بدهم. به کودکانمان سه زبان آموزش خواهیم داد. زبان رسمی ترکی، زبان مادری و یک زبان خارجی برای پرورش نسلی جهان وطن.

 

همانطور که می بینید من آقای اردوغان را با صفت اردوغان عزیز و محترم یاد می کنم.  اما ایشان دیروز به من گفتند: به من نگاه کن محرم... من با همین شکل پاسخ می دهم. به تو نگاه کردم رجب، بگو ببینم چه می خواهی بگویی؟ آقای اردوغان من به درخواست شما به شما نگاه کردم. شما هم به در خواست من توجه کنید و بیایید در تلوزیون یک مناطره داشته باشیم.

او با اشاره به پروژه های مختلف دولتش گفت اردوغان فقط درباره ایجاد سه پروژه اش حرف زده است. ساخت قرائت خانه، استادیوم و پارک آقای اردوغان شما رییس جمهور هستی یا شهردار؟ حالا دوستانی که می خواهند روزانه کیک رایگان بخورند به او رأی بدهند و دوستانی به دنبال کار و معاش هستند به من رأی بدهند! او ادامه داد: به نظر شما تفاوت من با اردوغان چیست؟ اردوغان از چای سفید کیلویی 4000 لیر می نوشد من از همین چای های سیاهی که شما می نوشید. اردوغان در کاخش بلدرچین پرورش می دهد من مثل شما تخم مرغ هایی که از بقالی خریده ام می خورم. اردوغان در کاخ هفت ستاره اش افطار می کند من در سفره روی زمین انداخته شده. یعنی گویا اردوغان ترک سفید پوست است و من سیاه پوست این مملکت هستم. من سیاه پوستم. او در آنکارا کاخ دارد. کافی نیست، پنج کاخ هم در استانبول دارد و باز کافی نیست. اکنون در حال ساختن یک کاخ در مارماریس است. من به شما قول می دهم که اگر به خواست خدا و مردم رئیس جمهور شوم آن کاخ تابستانی مارماریس را به کودکان معلول اختصاص خواهم داد.

در این مورد نه کرد و ترک مطرح است، نه علوی و سنی، نه راست و چپ، نه زن و مرد ... این کاخ مال همه کودکان معلول است که با خانواده شان در آنجا تعطیلات را بگذرانند.

 

علامت اردوغان

او در حالی که درباره مالیات های مختلف در ترکیه صحبت می کرد و با اشاره به سنبل چهار انگشت اردوغان که در میتینگ ها و ... با دستش نشان می دهد گفت: آیا می دانید این چهار انگشت اردوغان نشانه چیست؟ من به شما می گویم. آیا در دوره اردوغان فساد هست؟ (مردم پاسخ می دهند هست،) این شماره یک، آیا در دوره اردوغان فقر هست؟ این دو، آیا در دوره اردوغان ممنوعیت ها هستند؟ سه، آیا در دوره اردوغان دروغ هست؟ این هم چهارمین انگشت... این نشانه اردوغان است.  او در انتهای سخنانش گفت: امروز با خوشحالی از دیاربکر جدا خواهم شد... من در دیاربکر چیزهای خوب و زیبایی دیدم... شما را به خدا می سپارم.

 

شقایق کمالی، خبرنگار فراتاب در آنکارا

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار