هشدار مخالفان به حزب حاکم ترکیه | فراتاب
کد خبر: 8772
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1397 - 18:41
لورا پنتل
تحلیل گران معتقدند حتی اگر نتیجه انتخابات در دور اول مشخص شود، باز هم رقبا برای شکست دادن وی تلاش می کنند. اما احزاب مخالف دل به آن بسته اند که در انتخاباتی شانه به شانه، اردوغان به یکباره متوجه شود که چگونه جنبش، در یه لحظه خلاف میل او عمل خواهد کرد.


فراتاب- بین الملل: به نظر می رسد ستاد انتخاباتی حزب حاکم ترکیه - عدالت و توسعه (آ. ک. پارتی)- در مرکز شهر آنکارا جمعیت چندانی به خود اختصاص نداده است. اما در عین حال، در این ستاد فراملی گرایانی گرد آمده اند. کمی پایین تر، آن سوی میدان کیزیلای پایتخت ترکیه چهار حزب مخالف اطراق کرده اند و در تلاشند پیروز کارزار انتخابات شوند.
فعالان سیاسی می گویند فضای انتخاباتی مخالفان آن سوی خیابان، خوش بینانه و همیارانه است. حمزه گور سوی، مهندس بازنشسته شهرسازی که با خیالی آسوده و سریع تراکت پخش می کند و عضو حزب ملی گرای «خوب» است، گفت: «ما رقیب هم هستیم، اما با هم همکاری می کنیم. ما اینجا جمع شده ایم تا به مصاف (پریزیدنت رجب طیب) اردوغان برویم.»

احزاب مخالف با یکدیگر متحد شده اند تا به مصاف اردوغان بروندبا آن که کم تر از دو هفته تا انتخابات جنجال برانگیز پارلمان و ریاست جمهوری نمانده، این مسئله دقیقاً زنگ خطری برای اعضا حزب حاکم محسوب می شود. یکی از مقامات دولتی اذعان داشت: «همه ما نگرانیم اردوغان از سال 2002 در قدرت بوده و هم چنان بر صحنه سیاسی ترکیه مسلط می باشد.»
اما همان گونه که ترکیه با آشفتگی عمیق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دست به گریبان است، برخی از نظرسنجی ها و نیز تحلیل گران اظهار می کنند وی به احتمال زیاد اکثریت پارلمانی را از دست خواهد داد؛ حتی رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری برای اولین مرتبه به دور دوم کشیده خواهد شد.
هر یک از دو سناریوی فوق، احتمالاً شکست سختی برای رهبری اردوغان که برای توجیه سبک مستبدانه حاکمیت خود به صندوق های رای وابسته است، به دنبال خواهد داشت.
انتخابات 24 ژوئن، نقطه عطفی تاریخی برای رئیس جمهوری محسوب می شود. پیروزی وی در این کارزار نه تنها پنج سال باقی ماندن در قدرت را برای او تضمین خواهد کرد، بلکه همچنین آرزوی دیرینه اش در گذار کشور از نظام پارلمانی به سیستم ریاست جمهوری را برآورده خواهد نمود. این تغییر نظام با رفراندم جنجالی سال گذشته، با اختلاف بسیار اندکی به پیروزی رسید.
زمینه اقتصادی نگرانی های اعضای آ. ک. پارتی
اعضای حزب عدالت و توسعه گلایه می کنند که چرا رقبای انتخاباتی بر حزب حاکم به دلیل پر زرق و برق نبودن انتخابات زودهنگام خرده می گیرند. آنها با فقدان نابغه ای مانند ارول اولکوک، مغز متفکر انتخاباتی که در شب کودتای نافرجام جان خود را از دست داد، مواجه هستند. یک مقام رسمی دولتی دیگر می گوید: «کسی در این دوره در جوش و خروش نیست؛ نه تنها ما دولتی بلکه رای دهندگان.» او همچنین گفت: «از حرف هایی که قبلاً میزدیم، خبری نیست؛ ما نه پل تازه ای ساختیم، نه فرودگاه های جدیدی. در این دوره شعارهای خوب و یا حتی آهنگ های خوبی نداریم.»
تحلیل گران می گویند بخش دیگری از مردم نگران اوضاع اقتصادی هستند. لیره نزدیک به یک پنجم ارزش خود را در مقابل دلار از دست داده است؛ مسئله ای که خشم اردوغان را برانگیخت. قیمت های مواد غذایی سالانه 11 درصد افزایش یافته است. تصمیمی که رئیس جمهور در ماه مارس برای تغییر قوانین انتخاباتی به منظور تداوم بخشیدن به حمایت از خود اتخاذ نمود، در نهایت نتیجه معکوس داده و به سود مخالفان تمام می شود. احزاب اکنون قادرند اتحادیه هایی تشکیل دهند و تا 10 درصد از آرای ملی را برای ورود به پارلمان کسب کنند. سه حزب مخالف تحت حمایت قانون مصوب به یکدیگر پیوستند. حزب چهارم تحت کنترل حزب خلق ها متعلق به کردها بخشی از این اتحادیه نیست، اما حمایت رقبای خود را نیز به دست آورده است.
در نتیجه، مقامات حزب حاکم از آن بیم دارند که دستیابی به اکثریت در پارلمان، برای مخالفان به آسانی رخ دهد. با درک این خطر، اردوغان به طرفدارانش هشدار داده در ریختن آرا به صندوق های رای، صرف رای به او نباشد که «گناهی بزرگ» به حساب می آید. این هفته، مشاور رئیس جمهور خاطر نشان کرد که اگر حزب حاکم اکثریت را کسب نکند، دولت می تواند خواستار انتخابات جدید شود.
حزب خوب از موتور جستجوگر گوگل برای تبلیغات استفاده می کند
رقابت ریاست جمهوری نیز مشخص نیست. مقامات حزب حاکم می گویند اطمینان خاطر دارند که اردوغان با کسب بیش از 50 درصد آرا، برنده دور نخست خواهد بود. تحلیل گران اظهار می دارند حتی اگر نتیجه انتخابات در دور اول مشخص شود، باز هم رقبا برای شکست دادن وی تلاش می کنند. اما احزاب مخالف دل به آن بسته اند که در انتخاباتی شانه به شانه، اردوغان به یکباره متوجه شود که چگونه جنبش، در یه لحظه خلاف میل او عمل خواهد کرد.
علی رغم وجود محدویت های شدید از جمله تداوم وضعیت فوق العاده کودتای نافرجام 2016 و تسلط دولت بر شبکه های اجتماعی در هفته های اخیر، مخالفان پر انرژی و خلاق ظاهر شده اند. حزب «خوب» در عوض این که تاکنون فرصت استفاده از امواج رادیویی و آنتن را نداشته است، از رسانه های اجتماعی مشهوری استفاده کرده و با خرید فضای تبلیغاتی گوگل به رای دهندگانی که کلمه آزادی را جستجو کنند، اعلام می نماید که این کلمه را روز بعد از انتخابات درخواست کنند.
محرم اینجه معلم سابق فیزیک و نامزد فعلی انتخابات ریاست جمهوری از حزب مردم سالار جمهوری خواه (CHP)، مخالف اصلی حزب حاکم رقص محلی ترکی را روی صحنه اجرا کرده و از مجموعه گسترده ای از مسائل مانند افزایش قیمت سوخت و وابستگی کشور به مواد غذایی صحبت کرده است.
در مقابل، حتی دانشجویان حاضر در میدان کیزیلای با پرچم های نارنجی، آبی و سفید اعتراف کردند که احتمال شکست کمپین آنان وجود دارد. آن ها معتقدند که در ماه مبارک رمضان محدودیت های انتخاباتی داشتند و بسیاری از اعضا حزب و رای دهندگان روزه می گرفتند. آن ها افزودند که این تصمیم غافلگیرانه اردوغان برای دعوت به انتخابات تنها 18 ماه قبل از موعد مورد نظر، آمادگی آنان را محدود کرده است.
با توجه به تاب و توان حزب حاکم، برخی از تحلیل گران با اطمینان می گویند که حزب حاکم پیروز خواهد شد. امره اردوغان استاد «دانشگاه بیلگی» استانبول که علم سیاست تدریس می کند، گفت: «من معتقدم حزب حاکم با اکثریت پیروز خواهد کرد. اردوغان بازیگری بسیار قوی است. آن ها پول زیادی صرف خواهند کرد.»
سایرین اطمینان کمتری دارند. ترکمن گوکسل از دانشگاه آنکارا گفت: «پیش بینی نتیجه این انتخابات بسیار دشوار است. شاید شاهد نتایج انتخاباتی بسیار حیرت انگیزی باشیم.»
نویسنده: لورا پیتل
منبع: فایننشال تایمز
برگردان به فارسی: علی اصغر پهلوان


بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

 

 

نظرات
آخرین اخبار