قصور پزشکی در بیش از 2700 پرونده | فراتاب
کد خبر: 8767
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1397 - 14:00
رئیس سازمان پزشکی قانونی خبر داد 
رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: قصور پزشکی در سال گذشته (1396) برای 2 هزار و 746 پرونده ارجاعی به پزشکی قانونی، محرز شد.
 

فراتاب-گروه اجتماعی : گاهی پیش می آید پزشک آن گونه که باید به وظایف خود عمل نمی کند و به صورت اتفاقی و غیرعادی نتیجه ای متفاوت از نتیجه معمول حاصل می شود؛ در این موارد مساله خطا، تخلف، قصور یا تقصیر پزشک مطرح می شود که پیامد حقوقی آن برای پزشک و بیمار متفاوت است.
انتظار بیمار از پزشک، داشتن دقت و مهارت است که متاسفانه گاهی نبود این دو عامل سبب بروز حوادث و تشدید بیماری افراد و حتی گاهی به فوت بیمار منجر می شود، از چنین اتفاقاتی معمولا به عنوان قصور پزشکی یاد می شود زیرا معمولا ماهیتی عمدی ندارند.
قصور پزشکی شامل دو بخش است، یکی اینکه پزشک کوتاهی کرده و دیگر آنکه در روند درمان، قصوری پیش آمده است.
احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد قصور پزشکی و پرونده های ارجاعی به این سازمان در سال گذشته افزود: در مجموع 6 هزار و 651 پرونده به مراکز پزشکی قانونی ارجاع شد که سه هزار و 905 پرونده تبرئه شدند. 
شجاعی ادامه داد: رشته زنان، زایمان و نازایی بالاترین میزان قصور پزشکی را به خود اختصاص داده‌ است که بیشتر این قصورها نیز در زایمان های اورژانسی است که در جریان زایمان، گاهی کوتاهی‌هایی صورت می گیرد و عموما منجر به این شده است که نوزاد فوت کند یا اینکه برای مادر اتفاقی رخ دهد.
وی اضافه کرد: سال گذشته، جراحی زنان و زایمان و نازایی با 833 پرونده شکایت ارجاعی به پزشکی قانونی رتبه اول بالاترین شکایات قصور پزشکی را به خود اختصاص داد که از این تعداد پرونده ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور، پزشکان در 242 پرونده مقصر شناخته شدند و در 591 پرونده نیز حکم تبرئه گرفتند. 
رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: دندانپزشکی، جراحی عمومی، جراحی ارتوپدی و پزشکی عمومی در رتبه های بعدی قصور پزشکی پس از رشته زنان، زایمان و نازایی قرار دارند.
وی افزود: در رشته دندانپزشکی 656 پرونده به پزشکی قانونی ارجاع شد که دندانپزشکان در 402 پرونده مقصر شناخته شدند و در 254پرونده حکم تبرئه به آنان داده شد. 
شجاعی گفت: در رشته های جراحی عمومی و ارتوپدی نیز درسال گذشته به ترتیب 610 و497 پرونده به پزشکی قانونی ارجاع داده شد که پزشکان در جراحی عمومی 292 پرونده مقصر و 318 پرونده نیز تبرئه شدند، در جراحی ارتوپدی نیز 138 پرونده مقصر تشخیص داده شد و برای 359 پرونده حکم تبرئه داده شد.
وی اظهار داشت: در رشته پزشکی عمومی هم 369 پرونده قصور پزشکی در سال گذشته به پزشکی قانونی ارجاع داده شد که پزشکان در 235 پرونده مقصر بودند و در 134 پرونده هم تبرئه شدند.
رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: رشته پرستاری با 268 پرونده در رتبه نهم مراجعان قصور پزشکی قرار دارد که از این شمار پرونده، 135 پرونده مقصر و 133 پرونده هم تبرئه شد.

* رشته رادیوتراپی دارای کمترین پرونده قصور پزشکی بود
شجاعی ادامه داد: رشته رادیوتراپی با سه پرونده قصور پزشکی در سال 1396 دارای کمترین پرونده بود که هر سه پرونده هم تبرئه شد.
وی ادامه داد: رشته های پزشکی قانونی و غدد هر کدام با پنج پرونده ارجاعی در زمینه قصور پزشکی درسال 96در رتبه های بعدی کمترین قصور قرار دارند که در رشته پزشکی قانونی، چهار پرونده قصور و در یک پرونده هم تبرئه اعلام شد. همچنین در رشته غدد هم یک پرونده قصور و چهار پرونده تبرئه داشتیم.
وی در مورد قصور پزشکی در رشته های اعصاب و روان هم گفت: در این رشته 19 پرونده ارجاعی در سال 96 داشتیم که پزشکان در چهار پرونده مقصر بودند و در 15 پرونده هم تبرئه شدند. 
شجاعی در مورد پرونده های قصور پزشکی گروه های غیر پزشکی در سال گذشته هم خاطرنشان کرد: در این رشته 164 پرونده ارجاعی داشتیم که 105 پرونده مقصر و 59 پرونده تبرئه شدند.

* آسیب های ایجادشده و دیه را محاکم تعیین می کنند 
وی ادامه داد: سازمان پزشکی قانونی در مورد پرونده های ارجاعی قصور پزشکی اعلام نظر می کند و پرونده به محاکم می رود و میزان قصور، میزان تاثیر قصور، عارضه یا فوت، همچنین آسیب های ایجادشده و دیه را محاکم تعیین می کنند.
رئیس سازمان پزشکی قانونی در توصیه هایی به پزشکان و بیماران گفت: هرچه پزشک معالج از تبحر بیشتری برخوردار باشد، میزان قصور هم کمتر است.
رئیس سازمان پزشکی قانون گفت: گاهی بیمار از نتایج درمان خود رضایت ندارد و اقدام به شکایت می کند. این شکایت می تواند از دو طریق انجام شود نخست اینکه بیمار به دادسرای نظام پزشکی مراجعه می کند و از پزشک معالج خود شکایت می کند که اگر اشکالی وجود داشته باشد، شکایت او مورد بررسی مسئولان ذیربط قرار می گیرد و در شکل دوم، بیمار به دادسرای جرائم پزشکی شکایت می کند و محاکم قضایی برای کارشناسی، او را به نظام پزشکی یا پزشکی قانونی ارجاع می دهند.
شجاعی تاکید کرد: به دنبال قصور پزشکی بر اثر بی توجهی یا بی مبالاتی پزشک معالج ممکن است برای بیمار نقص عضو، خسارت های جسمی، روانی یا فوت اتفاق بیفتد.
وی در مورد طرح شکایت توسط بیماران در قصور پزشکی گفت: معمولا افرادی که نتیجه مطلوب مورد انتظار از روند درمانی خود نمی گیرند یا اینکه در ادامه روند درمانی با مشکلاتی مواجه می شوند شکایت می کنند که شامل تعدادی ازبیماران می شود که بیشتر هم مربوط به اورژانس و جراحی هاست.

* دلایل افزایش میزان شکایت 
شجاعی گفت: حرفه پزشکی حرفه ای پرتنش و همراه با استرس است؛ بنابراین همراه با درصدی از قصور و کوتاهی پزشکی و به دلایل مختلفی میزان شکایت در این حرفه رو به افزایش است.
وی ادامه داد: آمار خدمات پزشکی و همچنین اعمال جراحی بالا رفته است و موضوع آگاهی بیماران برای گرفتن حق و حقوق خود و همچنین تحریکاتی که از سوی دیگران انجام می شود از دیگر عواملی است که به شکایت های بیشتر منجر می شود./ایرنا

نظرات
آخرین اخبار