کد خبر: 874
تاریخ انتشار: 24 فروردین 1395 - 10:51
سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران می‌گوید تهران و مسکو دربارۀ تحویل سامانۀ دفاع موشکی اس-300 به ایران توافق کرده‌اند و مرحلۀ نخست قرارداد مسیر اجرایی خود را طی کرده است.

به گزارش فراتاب،حسین جابری انصاری روز دوشنبه (23 فروردین) در نشست خبری هفتگی خود این خبر را اعلام کرد.

پیشتر مقام‌های روس در تاریخ 17 فروردین اعلام کردند این کشور نخستین محموله سامانه دفاع موشکی اس-300 را در روزهای آتی به ایران تحویل خواهد داد.

پیش از آن خبرگزاری ریانووستی اعلام کرده بود اولین محمولۀ سامانۀ دفاع موشکی اس-300 در ماه‌های اوت تا سپتامبر (11 مرداد تا 10 مهر 1395) به ایران تحویل داده خواهد شد.

قرار بود اولین محمولۀ اس-300 در تاریخ 29 بهمن 1394 و در جریان سفر سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران به روسیه به ایران تحویل داده شود، اما براساس آن چه رسانه‌های روسی از آن به عنوان «اختلافات مالی» نام بردند، این موضوع به تأخیر افتاد.

سامانه اس-300 قادر به نابود کردن اهداف بالستیک است و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. این سامانه می‌تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتری نابود کند.

سامانه دفاع موشکی اس-300 در راه ایران

موگرینی هفتۀ آینده به تهران می‌آید

جابری انصاری در این نشست خبری اعلام کرد فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه هیأت بزرگی از هفت کمیسیونر اتحادیه اروپا شنبه آینده (28 فروردین) به تهران سفر می‌کند.

وی گفت: «سفر خانم موگرینی و هیأت بزرگِ همراه وی نشان دهندۀ محتوایی و جدی بودن این سفر است.»

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر روز سه‌شنبه (24 فروردین) ماتئو رنتسی، نخست وزیر ایتالیا به همراه یک هیأت 250 نفرۀ اقتصادی و سیاسی به تهران، گفت: «در سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران مجموعۀ رایزنی‌ها (ی پیشین در سفر رئیس جمهور ایران به ایتالیا) پیگیری خواهد شد و امیدواریم روابط دو کشور که در دوران سخت روابط نسبتاً متمایزی بوده است، در دوره جدید هرچه بیشتر گسترش یابد تا منافع دو کشور و دو ملت را تامین کند.»

عربستان خلاف عقربه‌های ساعت حرکت می‌کند

جابری انصاری همچنین در پاسخ به خبرنگاری به اقدام عربستان در اعلام این‌که نفتکش‎های خارجی که یکی از سه بندر آخر محل بارگیری‌شان ایران است، باید قبل از ورود به آب‌های عربستان از مقامات سعودی مجوز بگیرند، واکنش نشان داد.

وی گفت: «اقدامات و مواضع این گونه عربستان سعودی که بالاتر از ظرفیت‎های اجرایی این کشور است، ایستادگی در برابر ارادۀ بین‌المللی و اجرای توافقاتی است که بین طرف‌های مختلف ایجاد شده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران افزود: «عربستان سعودی ... نه فقط در برابر ایران بلکه در برابر منافع طرف‎های مختلف منطقه‎ای و بین‎المللی که منافع خودشان را در گسترش همکاری ‎ها و تبادلات اقتصادی ما بین ایران و کشورهای مختلف می‎بینند، در حال موضع گیری است و اقداماتی انجام می‌دهد.»

وی گفت: «عربستان سیاستی را در مسیر خلاف عقربه های ساعت دنبال می‎کند و این سیاست، سیاست عقیمی است که با موفقیت همراه نخواهد شد.»

 

منبع:پرس تی وی

 

نظرات
آخرین اخبار