تحقق عدالت اجتماعی در اجرای طرح جدید ترافیک | فراتاب
کد خبر: 8704
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1397 - 13:16
در گفت و گو با رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر مطرح شد
رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر:یکی از مهمترین ویژگی های این طرح می توان به ایجاد شرایط یکسان و برابر برای همه آحاد جامعه اشاره کرد بدین معنا که هر فرد بنا به نیاز و ضرورت وارد محدوده طرح شود و این امکان برایش به صورت روزانه فراهم باشد .

فراتاب- گروه اجتماعی : زهرا سعیدی - زهرا صدراعظم نوری یکی از اعضای شورای شهر در گفت و گو با فراتاب گفت: طرح جدید ترافیک براساس لایحه‌ای که توسط شهرداری ارائه شده دارای  ابعاد مختلفی است که در کمیسیون اصلی و کمیسیون‌های دیگر مورد بررسی قرار گرفت که از جمله آن می توان به کمیسیون سلامت و محیط زیست اشاره کرد.به گفته وی طرح دارای  نقاط مثبتی و قابل توجهی است.بدین معنا که یکی از مهمترین ویژگی های این طرح می توان به ایجاد شرایط یکسان و برابر برای همه آحاد جامعه اشاره کرد بدین معنا که هر فرد بنا به نیاز و ضرورت وارد محدوده طرح شود و این امکان برایش به صورت روزانه فراهم باشد که ثبت نام کرده و در آن روز از محدوده ترافیک استفاده کند. این نکته‌ای است که شرایطی یکسان و عادلانه را برای همه فراهم می‌کند و چون روزانه و هفتگی این اتفاق می‌افتد و نیاز شهروندان برطرف می‌شود دیگر نیازی نیست که این ظرفیت پر شود. بلکه باقی افراد هم می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند زیرا خرید به صورت روزانه انجام می‌شود.

مدیریت زمان و هزینه به دست شهروندان

نوری افزود: به دلیل اینکه ساعات مختلفی درنظر گرفته شده است، مدیریت سفر صورت می‌گیرد زیرا در محدوده ترافیک حدود 40 درصد سفرها غیر کاری است. پس سفرهای غیرکاری می‌تواند به ساعات دیگری منتقل شود که پیک ترافیک نیست و به دلیل اینکه قیمت ورود در ساعات مختلف متفاوت است، تا 40درصد شهروندان حتما نباید در ساعات4 الی 7 بعدازظهر در محدوده باشند و می‌توانند بین روز وارد شوند که بار ترافیک هم کمتر خواهد شد و قیمت کمتری را هم پرداخت می‌کنند. درنتیجه این خود شرایطی را فراهم می‌کند که مردم انتخاب کنند که در پیک ترافیک وارد و یا خارج از طرح نشوند. همین طور از لحاظ مسائل محیط زیست از آن جهت که معاینه فنی در این طرح به‌طور جدی دنبال می‌شود و کسانی که می‌خواهند به این طرح وارد شوند حتما باید معاینه فنی داشته باشند. همچنین خود معاینه فنی در این طرح از شروط الزامی است که کمک می‌کند که اتومبیل‌ها از میزان آلایندگی‌شان کاسته شود و با رعایت اصول ایمنی خودرو به استاندارد نزدیک شوند و خودروهایی هم که معاینه فنی برتر را اخذ می‌کنند تخفیف‌هایی خواهند داشت. در مجموع اگر همکاری همه جانبه باشد و کسانی که نیاز ندارند در زمان پیک ترافیک در محدوده باشند و یا اصلاً وارد محدوده شوند، شرایطی فراهم می‌شود که حجم ترافیک کمتر شده و تردد به راحتی صورت گیرد و از آنجا که محدوده طرح ترافیک مربوط به مرکز شهر می‌باشد، شاهد ترافیک کمتر خواهیم بود.

برنامه‌ریزی و ساماندهی ترافیک در گرو انتخاب شهروندان

این عضو شورای شهر ادامه داد: در محدوده طرح ترافیک جاذبه خاصی وجود ندارد که افراد وارد آن شوند و بیشتر مربوط به کار و فعالیت است و کسانی که کاری ندارند این محدوده جاذبه برایشان نخواهد داشت. به‌هرحال در طول روز چه بسا اگر برای فرد امکان خرید باشد، امروز را انتخاب می‌کند و اگر در روزهای دیگر امکان باشد و محدودیت و الزامی نباشد می‌تواند در روزهای دیگر وارد محدوده شود. این درحالی است که در طرح قبلی اینطور نبود و کسانی که ثبت‌نام می‌کردند و مجوز اخذ می‌کردند، دیگر ظرفیت برای آنها در طول سال بود و شخص دیگر این ظرفیت را نداشت. در طول یکسال هم فرد هر روز از ظرفیت محدوده استفاده نمی‌کرد و ظرفیت برای باقی افراد محدود می‌شد. اما در طرح جدید چون به‌صورت روزانه و هفتگی هر کسی که واقعاً نیاز داشته باشد وارد طرح می‌شود و نیاز ندارد که طرح را برای یک سال بخرد و فرصت را برای باقی افراد می‌گذارد که آنها هم از طرح استفاده نمایند. این خود امکان برنامه‌ریزی و ساماندهی ترافیک و مدیریت تقاضای سفر را ایجاد می‌کند و نقطه قوت این طرح هم مدیریت تقاضای سفر است که ساعات مختلفی برایش درنظر گرفته شده است و چون افراد از تخفیف برخوردارمی‌شوند، در ساعاتی وارد محدوده می‌شوند که تخفیف شامل حالشان شود. در این طرح ابهاماتی میان شهرداری و فرمانداری وجود داشت و به همین علت در اجرای آن تاخیر وجود داشته است. اما به گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک این ابهامات رفع و زیرساخت‌ها فراهم شده است و حداکثر تا چند روز آینده طرح اجرایی خواهد شد.

نظرات
آخرین اخبار