خوابگاههای دانشجویی، رمضان و نقد همیشگی به کیفیت تغذیه! | فراتاب
کد خبر: 8689
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1397 - 23:02

فراتاب گروه اجتماعی: اکنون به روزهایی پایانی ماه مبارک رمضان و به تعبیری دیگر ماه میهمانی خدا نزدیک می شویم. ایامی که از یک سو مصادف است با گرمای بهار و از سوی دیگر با فصل امتحانات پایان ترم دانشجویان تقارن یافته است. در این بین بی شک تغذیه یکی از مسائل مهمی می باشد که در این ایام نمی توان به راحتی از آن عبور کرد. هر روزه دار باید اغذیه مناسبی را در زمان افطار و سحر صرف کند تا بتواند در طول روز بخوبی بر گرسنگی و تشنگی فارغ آید و روزه خود را بگیرد. با این حال، دانشجویان دانشگاهی که از لحاظ علمی حرف اول را در ایران میزند درحالی این ایام را سپری می کنند که باید گفت نسبتاً تغذیه مناسبی برای آنها از سوی نهاد دانشگاه تدارک دیده نشده است!

 

کیفیت نامناسب غذا در افطار و سحر

دانشجویان دانشگاه تهران اولین سحر خودرا با زرشک پلو و مرغی صرف کردند که گرچه نام خوشایندی را به خود یدک می کشد ولیکن کیفیت آن بسیار پایین است. مرغی که به خوبی پخته نشده است و خامی آن به خوبی مشخص می باشد. این افطاری نخست نشان از آن داشت که دانشجویان در ایام ماه مبارک رمضان امسال نیز قرار نیست اغذیه ی مناسبی را دریافت کنند و البته افطاری و سحری های دیگر نیز به همین منوال سپری شد.

تنها تفاوتی که دیده می شود این است که ناهارها و شام های دانشگاه جای خود را به سحری ها و افطارهای دانشگاه داده اند بدون آنکه هیچ تغییری در آنها احساس شود! درحالی که باید حداقل تفاوتی میان سحری و ناهار همچنین افطار با شام وجود داشته باشد. هنوز دانشجویان کلیپی را که در آن غذای دانشگاه تهران توسط مردم تست شد را فراموش نکرده اند که در آن مردم کیفیت غذا را تاسف بار خواندند. شاید بسیاری چیکن استراگانف، قیمه، قورمه سبزی و ... را جزء غذهای محبوب خود می دانند ولیکن از دید دانشجویان دانشگاه تهران این غذاها بدنام اند.

بسیاری از دانشجویان از خوردن این غذاها امتناع می کنند و خودشان دست به پخت و پز می شوند برخی نیز غذاها را ناتمام میخورند! برخی غذاهایی که تا دیروز کیفیت مناسبی داشتند و دانشجویان از آنها راضی بودند یا دیر به سفره غذایی دانشجو اضافه می شوند یا آنکه کیفیت شان کما فی سابق نیست. برای مثال کوردن بلو، غذایی بود که به تازگی در وعده های غذایی دانشجویان اضافه شد ولی اکنون دیر به دیر در وعده غذایی دانشجویان دیده می شود و البته کیفیت سابق را نیز ندارد. تمام دلخوشی ما به بامیه و شله زردهایی است که در کنار غذای اصلی به ما داده می شود که امیدواریم تعداد آنها افزایش یابد و زود به زود به سفره غذایی مان اضافه گردد.

غذاهایی که به وقت نامناسب داده می شوند!

بعضی از وعده های غذایی برای ایام ماه مبارک مناسب نیستند و فارغ از کیفیت پایین شان، باید آنها را در روزهای عادی صرف کرد. برای مثال قورمه سبزی و یا سبزی پلو برای برای وعده سحری نامناسب اند و در طول روز سبب تشنگی یک روزه دار می شوند. بنابراین علاوه بر اینکه این غذاها کیفیت بسیار پایینی دارند ولیکن در موقع نامناسب نیز داده می شوند.

در پایان لازم است یادآور شوم این تنها ماه رمضانی نبود که دانشجویان با کیفیت پایین غذا مواجه شده اند بلکه در دیگر ماههای سال نیز وضع به همین منوال بوده است. امیدواریم نهاد دانشگاه به راحتی از این قضیه عبور نکند و حال دانشجویان را درک نماید.

 

گزارش از محمدعلی یوسف نژاد

مطالب منتشره لزوماً دیدگاه فراتاب نیست!

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار