حزب دموکراتیک خلقها کلید انتخابات ترکیه! | فراتاب
کد خبر: 8679
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1397 - 11:46
اسحاق کوجابییک
گفتگوی فراتاب با اسحاق کوجا بییک نامزد حزب دموکراتیک خلق در آنکارا

فراتاب - گروه بین الملل: طی روزهای پیش رو ترکیه شاهد برگزاری دو انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری و پارلمانی خواهد بود انتخاباتی که بنا به خواست رجب طیب اردوغان و تایید حزب حاکم یکسال پیش از موعد مقرر برگزار می شود. در همین راستا فراتاب در چارچوب پرونده ویژه خود برای انتخابات ترکیه به سراغ یکی از کاندیداهای حزب دموکراتیک خلق ها در شهر آنکارا رفته است تا وضعیت پیش روی این کشور را از زبان وی جویا شود، متن کامل گفت و گو بدنبال خواهد آمد:

لطفا در وهله نخست خود  را معرفی کنید؟

اسم من اسحاق کوجابییک İshak KOCABIYIK، بازنشسته راه آهن هستم، عضو حزب دموکراتیک خلق ها و نامزد نمایندگی مجلس از شهر آنکارا هستم.

با توجه به اینکه بیشتر نمایندگان و طرفداران حزب دموکراتیک خلق ها به (ه.د.پ) کُرد هستند، آیا شما نیز کُرد هستید؟

خیر بنده کرد نیستم و ترک هستم.

پس چطور عضو حزب ه.د.پ شده و حتی کاندیدای این حزب در پایتخت شده اید؟

برای این که کشورمان به آشتی و صلح، دموکراسی و برابری نیازمند است. در بین احزاب مختلفی که وجود دارند و به نظر من این اهداف را فقط حزب دموکراتیک خلق ها می تواند عملی کند و به همین دلیل به عنوان کاندیدای این حزب برای انتخابات پارلمانی نامزد شده ام.

آیا شما به عنوان یک ترک، از جمله افراد استثنا و خاص در حزب ه.دپ هستید یا اینکه ترکها در این حزب زیاد هستند؟

خیر من تنها کاندیدای خاص یا تنها ترک در حزب ه.د.پ نیستم، و تعداد ترکها در کل در این حزب زیاد هستند، همچنین از ملیت های دیگری غیر از کرد و ترک هم در حزب ما حضور دارند از جمله علوی ها، رمان ها، ارمنی ها و ... که هم اعضای زیادی دارند و هم تعداد زیای کاندیدا در انتخابات پیش رو دارند!

حال برگردیم به انتخابات پیش رو، پیش بینی شما از این انتخابات زودتر از مقرر و زودهنگام چیست؟ به باور شما پیروز نهایی کارزار انتخابات چه در ریاست جمهوری و چه در پارلمان چه فرد و حزبی خواهد بود؟

همانطور که می دانید که در این انتخابات دو انتخاب مختلف صورت خواهد گرفت؛ یکی نمایندگان پارلمان و دیگری انتخاب رییس جمهوری. در این بین آک پارتی و م.ه.پ یک ائتلاف تشکیل دادند. این ائتلاف را هم با هدف بیشتر شدن رای انجام داده اند. نامزد ریاست جمهوری شان هم رییس جمهور وقت یعنی رجب طیب اردوغان است. اما باید گفت ما به عنوان سمت دیگر انتخابات طبیعی است که می خواهیم پس از 16 سال تک صدایی، فضا و موقعیت تازه ای فراهم کنیم چون برداشت ما این است که وضعیت کشور رفته رفته بد و بدتر شده است. در نتیجه برای نیل به این هدف تلاش می کنیم. اما پیش بینی من از انتخابات پارلمانی این است که دو حزب موتلف و حاکم در این انتخابات کرسی های زیادی را از دست خواهند داد. همچنین در انتخابات ریاست جمهوری هم، رجب طیب اردوغان هم خواهد باخت. البته باید گفت به احتمال زیاد انتخابات ریاست جهموری به دور دوم کشیده خواهد شد. در دور دوم هم به نظر من محرم اینجه و رجب طیب اردوغان خواهند بود و باور دارم که در نهایت محرم اینجه به عنوان رییس جهمور انتخاب خواهد شد.

اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود آیا شما به حزب جمهوریخواه رای خواهدی داد؟

کلید این انتخابات حزب دموکراتیک خلق هاست. اگر ه.د.پ سد را باز کند، چشم انداز آینده ترکیه برای یک کشور دموکرات و برابری خواه، باز است. اگر سد را باز نکند آک پارتی و م.ه.پ سیاهی را ادامه خواهند داد. بنابراین اگر ه.د.پ این بند را باز کند طبیعی است که در دور دوم کسانی که در باز کردن بندها ما را یاری کردند را کمک خواهیم کرد.

موضوع دیگر مساله سلامت انتخابات و مراقبت از تخلف و احتمال تقلب است، برای این منظور چه تدابیری اندیشه اید؟

بیش از 200 هزار نفر ناظر آموزش دیده داریم که در پای صندوق ها همکاری می کنند و در این مورد با جمعیت لباس شخصی ها  همکاری داریم. همچنین با احزاب دیگر هم یک پلتفرم نوشتیم. به امنیت صندوق های رای خیلی اهمیت می دهیم. چون در انتخابات گذشته همیشه این موضوعات دچار شائبه بودند. ما در این نقطه رای هایمان را خواهیم داد و همانطور که رای دادیم از آن ها مراقبت خواهیم کرد. بر سر خود صندوق ها جلوی دزدیده شدن یا اشتباه نوشته شدن را می گیریم.

در انتخابات پیشین گویا تعداد قابل توجهی آرای بدون مُهر پیدا شد که شائبه های زیادی ایجاد کرد

بله برای اینکه آن حادثه که دیگه تکرار نشود. تدابیر لازم را انجام داده ایم. ناظران و نمایندگان نامزدهای مختلف برای مراقبت از صندوق های رای حاضر هستند و از هفته آینده آموزش لازم را به آن ها خواهیم داد. همه دوستان در احزاب دیگر هم با همکاری جمعیت لباس شخصی ها تلاش می کنیم که امنیت این صندوق ها حفظ کنیم. ما قطعا اجازه نمی دهیم که آرا دزدیده شوند!

از دوستان خارجی هم همکاری می پذیرید آیا؟

حتما، چرا که نه. مرزهای کشیده شده بین ما مرز های ما نیستند. مرزهایی هستند که دیگران برای ما کشیده اند؟ همه دنیا خانه ما است. ایرانی هم برادر ماست، ترک هم، کرد هم، همیشه منتظر شما هستیم.

درباره  ایی.پارتی که به تازگی تشکیل شد چه فکر می کنید؟ اگر به دور دوم راه پیدا کنند آیا با آن ها همکاری می کنید؟

ایی.پارتی امروز برای اولین بار در مقام مخالفت با ائتلاف آک پارتی و م ه پ ایجاد شده است. من امروز با پارتی اپوزیسون مخالفت کردن را درست نمی دانم. در این نقطه برای آن ها آرزوی موفقیت می کنم. من فکر نمی کنم که آن ها به دور دوم راه پیدا بکنند. بنابراین یک همچین نظر یا ارزیابی ای در اینجا جایی نخواهد داشت و بعد از دور دوم طبیعی است که به عنوان حزب حتما نتایج را ارزیابی خواهیم کرد.

من یک دانشجوی ایرانی هستم که مسافر کشور شماست. نظر شما درباره ما چیست؟

ایران صاحب یک تمدن بسیار ریشه دار است. برای خود من بالشخصه یک کشور معنادار و ویژه است و البته بیراه نیست که بگویم عشق قدیمی من ایرانی بود. من حافظ شاعر بزرگ ایرانی را دوست دارم و شعرهایش را می خوانم

حافظ را از کجا یاد گرفتید؟

حافظ را هم از همان دوستان قدیمی یاد گرفتم و همچنان دوستان ایرانی ای دارم که با آن ها معاشرت می کنم.  همانطور که گفتم ایران کشوری با تمدن ریشه دار است. با مردمانی بسیار روشن فکر و شایسته.

از شما سپاسگزارم.

 

گفت و گو از شقایق کمالی (عضو تحریریه فراتاب – دانشجوی دکترای جامعه شناسی)

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار