بالا گرفتن اعتراض‌های ضد دولتی در اردن و احتمال برکناری نخست‌وزیر | فراتاب
کد خبر: 8606
تاریخ انتشار: 14 خرداد 1397 - 20:50
همزمان با بالا گرفتن ناآرامی‌ها در پایتخت و دیگر استان‌های اردن که در اعتراض به قانون مالیات و سیاست‌های اقتصادی دولت است؛ احتمال برکناری نخست وزیر این کشور قوت گرفته است.

فراتاب / بین الملل - به نقل از رویترز، امان و چند شهر و استان‌ دیگر اردن عصر یکشنبه نیز شاهد تظاهرات‌ اعتراضی در مخالفت با پیش‌نویس قانون مالیات بر درآمد و سیاست‌های اقتصادی دولت بود. در چهارمین روز از  اعتراض‌ها ساکنان امان با تجمع در منطقه شمیسانی خواهان برکناری هانی الملقی، نخست وزیر اردن شدند.

همچنین درگیری‌هایی میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی که برای ممانعت از ورود تجمع کنندگان به میدان چهارم پایتخت به وقوع پیوست.

علاوه بر پایتخت در استان‌های جرش، کرک، بلقاء، العقبه و چندین شهر و استان دیگر نیز تظاهرت‌هایی مشابهی برگزار شد که طی آن تظاهرکنندگان ضمن اعتراض به قانون مالیات، افزایش قیمت‌ها و سیاست‌های دولت برکناری نخست وزیر را خواستار شدند.

تظاهرکنندگان همچنین خواهان اعتصاب سراسری در مخالفت با قانون مالیات، درخواست مجازات "فاسدان" و برکناری دولت شدند.

مجلس اعیان اردن نیز یکشنبه به دنبال نشست فوق العاده‌ای خواهان اعتصاب سراسری در روز چهارشنبه در اعتراض به مخالفت دولت با خواسته‌هایشان مبنی بر لغو قانون مالیات بر درآمد شدند.

این مجلس در بیانیه‌ای خطاب به پادشاه اردن اعلام کرد که در این شرایط حساسی که کشور در آن به سر می‌برد دخالت او الزامی است.

همچنین از تظاهرکنندگان خواسته شده تا خواسته‌هایشان را به صورت مسالمت آمیز اعلام کنند.

شاهدان عینی می‌گویند تظاهرکنندگان در میدان چهارم در امان تلاش کردند تا به مقر دولت حمله کنند.

همزمان با ناآرامی‌ها در اردن منابع سیاسی در این کشور پیش‌بینی کردند که ملک عبدالله دوم،‌ پادشاه اردن، هانی الملقی را از سمتش برکنار کند. به گفته منابع آگاه ملک عبدالله از هانی الملقی درخواست کرد که امروز (دوشنبه) به کاخ پادشاه برود.

به گفته این منابع، این اقدام تلاشی برای فرو نشاندن خشم مردم نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت است.

الملقی در مه 2016 به عنوان نخست وزیر اردن انتخاب و مکلف شد اقتصاد بحرانی اردن را احیا و اوضاع کشور را بهبود بخشد.

ایسنا

نظرات
آخرین اخبار