کد خبر: 8601
تاریخ انتشار: 14 خرداد 1397 - 17:30
یک روزنامه روسی از موضع جدید مکرون درباره برجام خبر داده و نوشته است که فرانسه قصد مذاکره جدید با تهران را دارد.

فراتاب / بین الملل - یک منبع بلندپایه در وزارت خارجه فرانسه به روزنامه ايزوستيا گفت: فرانسه آماده است در رابطه با خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای، روند مذاکره جهانی با ایران را آغاز کند. در کمیسیون امور خارجه، دفاعی و امنیتی سنای فرانسه این اطلاعات تأیید شد که پاریس امکان امضای موافقتنامه جدید با تهران و خروج از موافقتنامه قدیمی را بررسی می‌کند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه قبلاً در ملاقات با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سنت پطرزبورگ امکان حفظ برنامه جامع مشترک در خصوص خلع سلاح هسته‌ای ایران و همچنین طراحی سند جامع‌تر را مطرح کرده بود که همه طرفین معامله و از جمله ایالات متحده آن را امضا می‌کنند. این امر در مذاکرات امانوئل مکرون با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هم بررسی شده بود.

در این گزارش آمده است: سند جدید باید همه بندهایی که مایه نگرانی طرفین معامله است را در بر گیرد.

این منبع وزارت امور خارجه فرانسه در ادامه به روزنامه ايزوستيا گفته است: "علاوه بر مسئله سلاح هسته‌ای، ما از فعالیت ایران در بخش موشک‌های بالستیک و همچنین حضور نظامی فزاینده آن در خاورمیانه نگران هستیم. به همین دلیل ما می‌خواهیم روند جهانی و فراگیر مذاکره با تهران را راه اندازی کنیم. ما می‌خواهیم ایران ضرورت اقدام مشترک را درک کرده و قبول نماید.

در سنای فرانسه در گفتگو با روزنامه ايزوستيا تأیید شد امانوئل مکرون سعی دارد طرفین کنونی و سابق برجام را پشت میز مذاکره گرد هم آورده و موافقتنامه چارچوبی جدید و تکمیل شده‌ای با تهران امضا کند.

روبر دل پیککیا (Robert del Picchia) سناتور فرانسوی و معاون کمیسیون امور خارجه، دفاعی و امنیتی سنای فرانسه به ايزوستيا گفت: منظور رئیس‌جمهور این است که فرانسه احتمالاً از موافقتنامه کنونی خارج شود ولی فقط برای اینکه مذاکره در مورد سند جدید و کامل‌تر را آغاز کند. بلاتردید این امر به زمان نیاز خواهد داشت.

طرفداران رویکرد جدید نسبت به برنامه هسته‌ای ایران در آلمان هم حضور دارند. نیکولاس نیودل (Nicolas Niodel) نماینده ائتلاف حاکم پارلمان آلمان می‌گوید: باید موافقتنامه جدید دقیقاً طراحی شده امضا شود که هم ایران و هم ایالات متحده در آن شرکت داشته باشند.

وی به روزنامه ايزوستيا گفت: روشن است که اوضاع خاورمیانه در نتیجه امضای برجام رو به بهبود نرفت. ایران در هر حال اوضاع منطقه را بی‌ثبات کرده و تهدیدی برای اسرائیل است. موافقتنامه جدید می‌توانست کامل‌تر و بلندمدت باشد و این امر ایالات متحده را به امضای آن متمایل می‌کند.

به گفته نیکولاس نیودل خوب می‌شد اگر رهبران اروپایی برای حل و فصل این مسئله میانجی شوند. این واقعیت که امانوئل مکرون امضای موافقتنامه جدید را به دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین پیشنهاد کرد امکان میانجی شدن اروپا نباید از قلم انداخته شود.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اواسط ماه می در اجلاس سران اتحادیه اروپا در صوفیه اعلام نمود اروپا به آرمان برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه پایبند است. رهبر فرانسه ضمناً تأکید نمود برجام برنامه هسته‌ای ایران باید تکمیل شود تا این توافق راه حل مسئله موشکی را هم در بر گیرد.

رئیس‌جمهور فرانسه طی دیدار از ایالات متحده در ماه آوریل طراحی گسترده تر موافقتنامه ایران را به دونالد ترامپ پیشنهاد کرد. رئیس کاخ سفید این پیشنهاد را رد کرد و امانوئل مکرون فی‌الواقع اولین کسی بود که رسماً به جهانیان گفت: ایالات متحده از موافقتنامه هسته‌ای خارج مي‌شود.

مکرون در همایش اقتصادی بین‌المللی سنت پطرزبورگ در آخر ماه می طی ملاقات با ولادیمیر پوتین سعی کرد رهبر روسيه را نه به تکمیل صرف سند موجود بلکه طراحی موافقتنامه جدید و کامل‌تر متقاعد کند. ولادیمیر پوتین از حفظ موافقتنامه امضا شده در سال 2015 حمایت کرده و مقید کردن آن به هر نوع شرایط مضاعف اعم از برنامه موشکی ایران، فعالیت ایران در خاورمیانه یا امکان فعالیت هسته‌ای آن در آینده را منتفی دانست.

کمیسیون اروپا برای دفاع از شرکت‌های اروپایی تصمیم گرفت "مقررات مسدود کننده" سال 1996 را به کار گیرد. این قانون از شرکت‌های اتحادیه اروپا در برابر مجازاتهای اعمال شده از طرف کشورهای ثالث دفاع کرده و جبران خسارت از محدودیت‌ها را منظور می‌دارد.

تهدید به کار گرفتن مجازات‌های آمریکا قبلاً بسیاری از شرکت‌های اروپایی را هراسان کرده است. از جمله "توتال" فرانسه از شرکت در پروژه "پارس جنوبی" بدون محوز دولت دونالد ترامپ خودداری کرد. شرکت نفت و گاز "وینترسهال" آلمان (Wintershall) به تهران گفت امکان دارد خودش مبلغ لازم برای تأمین مالی پروژه‌های نفتی ایران را نداشته باشد اما شرکت حمل نفت دانمارک MaerskTankers از قبول سفارش حمل نفت ایران در آینده خودداری می‌کند.

خبرآنلاین

نظرات
آخرین اخبار