سقف ۱۵۰ میلیون یورویی تاسیس بانک خارجی برداشته شد | فراتاب
کد خبر: 8575
تاریخ انتشار: 13 خرداد 1397 - 18:50
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از برداشتن سقف ۱۵۰ میلیون یورویی برای تاسیس بانک برون مرزی در مناطق آزاد خبر داد.

فراتاب / اقتصادی - با تاکید بر اینکه مناطق آزاد به طور جدی بر اساس بانک‌های خارجی و یا ایجاد شعب توسط آنها در این مناطق را به طور جدی پیگیری می‌کنند، اظهار کرد: پیش از این حداقل سرمایه تخصیص بانک برون مرزی در مناطق آزاد معادل ۱۵۰ میلیون یورو بود که رئیس کل بانک مرکزی این اطمینان را به ما داد  که در صورت تمایل بانک‌های خارجی جهت تاسیس در مناطق آزاد رقم مذکور قابل تعدیل است.

وی ادامه داد: رئیس کل بانک مرکزی به مناطق آزاد اطمینان داد که در صورت تمایل بانک خارجی جهت حضور در مناطق آزاد نگرانی در خصوص سپرده‌گذاری سرمایه‌ای وجود نداشته باشد و بانک مرکزی در این زمینه کمک‌های لازم را انجام خواهد داد. بنابراین چنین موضوعی به مناطق آزاد بسیار کمک خواهد کرد و راه را برای تاسیس بانک خارجی و یا ایجاد شعب توسط آنها باز می کند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه در این رابطه بر اساس مقتضیات و شرایط کشور عمل می‌شود، گفت: در ارتباط با حضور بانک‌های خارجی در مناطق آزاد و یا ایجاد شعب توسط آنها علاوه بر محاسبات مختلف پولی و مالی شرایط و مقتضیات کشور نیز دیده می شود و در حال حاضر باید ببینیم کدام یک از بانک‌ها علاقه مند به تاسیس یا ایجاد شعبه در مناطق آزاد هستند.

بانک با اشاره به اینکه مانع بزرگی همچون حداقل سرمایه ۱۵۰ میلیون یوریی جهت تاسیس بانک برون مرزی در مناطق آزاد برداشته شده است خاطرنشان کرد: مناطق آزاد تلاش مضاعفی را در دستور کار خود قرار می دهند تا سرمایه گذاران علاقه مند در حوزه بانکی را جذب کنند؛ هر چند در این رابطه ممکن است نگرانی هایی توسط سرمایه گذاران نیز وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا، با تصویب شورای پول و اعتبار در تاریخ ۲۷ تیرماه سال ۱۳۹۵ حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس بانک برون مرزی در مناطق آزاد از ۲۵ به ۱۵۰ میلیون یورو افزایش یافت. مانعی که با اطمینان رئیس کل بانک مرکزی به دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برداشته شده تا اگر متقاضی در این خصوص وجود دارد، بتواند با تسهیل شرایط نسبت به تاسیس یا ایجاد شعبه بانک برون مرزی در مناطق آزاد اقدام کند.

ایسنا

نظرات
آخرین اخبار