کد خبر: 85
تاریخ انتشار: 3 بهمن 1394 - 02:36
اودو اشتاین باخ
«اودو اشتاین باخ» یکی از برجسته ترین کارشناسان امور خاورمیانه دانشگاه ماربورگ آلمان اظهار داشت که هیچ کشوری در خاورمیانه، تحرک و پویایی ایران در منطقه را ندارد.

به گزارش فراتاب، «اودو اشتاین باخ» که بیش از 30 سال ریاست موسسه شرق شناسی هامبورگ را بر عهده داشته است، در یک سخنرانی به بهانه معرفی کتاب جدید خود گفت: ایران از ابتدای انقلاب اسلامی با اعتماد به نفس قابل توجهی سیاست خارجی خود را به پیش برده است و هیچ کشوری در خاورمیانه، آن تحرک و پویایی که ایران در منطقه دارد را ندارد.
او با متهم کردن 'رجب طیب اردوغان' به همکاری با داعش، گفت: ترکیه فقط پس از عملیات انتحاری در خاک خود، در همکاری با داعش بازنگری انجام داد. ترکیه همچنین با اینکه در گذشته با عربستان اختلافات جدی داشت، اکنون به این کشور بسیار نزدیک شده است.
وی افزود که در عربستان سعودی «تفکر فرقه گرایی» اعمال می شود و شیعیان به پایین ترین سطوح این کشور رانده شده اند و مورد تبعیض قرار دارند.
وی گفت: آمریکا نیز در این درگیری سیاسی در چارچوب سیاست های ضدایرانی خود، از این فرقه گرایی حمایت کرد. این آمریکا بود که عربستان سعودی را به عنوان قدرت منطقه بازسازی کرد. اکنون با عقب نشینی آمریکا از خاورمیانه، عربستان احساس می کند که حامی اصلی خود را از دست داده است.
اشتاین باخ با اذعان به اینکه مناقشه ایران و عربستان، یافتن یک راه حل مسالمت آمیز برای سوریه را با مشکل مواجه ساخته است، پیش بینی کرد: بحران پناهجویان از این که هست بدتر خواهد شد به ویژه اگر مساله فلسطین حل نشود.

منبع: ایرنا

نظرات
آخرین اخبار