کد خبر: 8490
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1397 - 18:10
یک وکیل دادگستری گفت: قبل از اروپایی‌ها خود ما می‌توانیم علیه اقدام آمریکا مبنی بر نقض قرارداد بین‌المللی و تهدید منافع‌مان شکایت کنیم ولی اروپا هم می‌تواند علیه خروج آمریکا از برجام به دلیل تحریم‌هایی که برای شرکت‌های اروپایی برقرار می‌شود شکایت کند.

فراتاب / سیاسی - نبی‌الله احمدلو در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با موضوع خروج یکجانبه آمریکا از برجام و دستاوردهای حقوقی این موافقتنامه برای ایران، اظهار کرد: ما در وضعیتی قرار داشتیم که تحریم‌ها اثر خود را گذاشته و قدرت‌های جهانی و اروپا به همراه آمریکا برای فشار به ایران با این تحریم‌ها موفق شده بودند. به طور مثال میزان صدور نفت ما به زیر ۱ میلیون بشکه و حتی به جایی رسیده بود که ارائه بنزین به هواپیماهای ما برای بعضی کشورها مقدور نبود. تبادلات بانکی ما نیز با مشکل مواجه شده، بنابراین با وضعیت موجود آن زمان برجام یک قرارداد بسیار مهم و ارزشمندی بود که منعقد شد.  

وی افزود: از سوی دیگر خواسته‌هایی مانند موضوع توانایی هسته‌ای ما به رسمیت شناخته شد و این مسأله برای ما ارزشمند بود. از جمله دستاوردهای دیگر امضای برجام این بود که ما در آن زمان زیر فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار داشتیم و با این تفاهم که انجام گرفت از این قضیه خارج شدیم و سازمان ملل تمام تحریم‌هایی که از این طریق صورت گرفته بود را رفع کرد و از نظر حقوقی به هر حال روابط ما با جهان برقرار گردید.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه روابط بانکی ما قبل از امضای برجام به صورت صددرصد روابط بانکی نبود، گفت: سایر روابط بعد از امضای برجام برقرار شد که از آن جمله بیمه‌ کشتی‌هایمان بود و خیلی از شرکت‌های خارجی برای عقد قرارداد وارد ایران شدند. موضوع تحریم‌ها که بعضی قانونی بود مانند تحریم‌های سازمان ملل و برخی نیز یکطرفه و یکجانبه از سوی آمریکا با قدرتمندی صورت گرفته بود از میان رفت و خیلی از شرکت‌ها و تجار خارجی اجازه و جرأت پیدا کردند که وارد انعقاد قرارداد با ایران شوند.

احمدلو خاطرنشان کرد: در مجموع برجام در ظرفیت زمانی خود، وضعیت ما در جامعه جهانی و تبلیغات سوئی که از ناحیه دشمنان ما به ویژه اسرائیل، آل سعود و آمریکا انجام می‌پذیرفت منعقد شد و یک قرارداد بین‌المللی موثر برای ایران بود.

وی گفت:‌ اگر چه ما در بحث هسته‌ای ۲۰ درصد غنی‌سازی را کم کردیم، اما این اقدام طبیعی بود که برای یک قرارداد هر کسی باید منافع خودش را در نظر بگیرد و به نظر من قرارداد برجام یک نگرش موفقیت‌آمیز و تلاش در خور تحسین است که از ناحیه دیپلماسی ایران انجام پذیرفت و در موقعیت زمانی خود بسیار خوب و موفق بود.

این وکیل دادگستری در رابطه با شرایط حفظ برجام و حضور قدرتمندانه در آن، گفت: یکی از موضوعات مطرح در این خصوص نگرش‌های سیاسی، تئوری و یا تبلیغاتی در داخل جمهوری اسلامی است که می‌تواند خوراک داخلی یا خارجی داشته باشد ولی آنچه که فارغ از این مسائل مطرح می‌شود این است که به هر حال حفظ برجام در حال حاضر هم برای ما و هم برای اروپا مهم شده است. به هر حال اروپا طی چندین سال بعد از جنگ جهانی دوم پیرو و رهرو آمریکا بوده و به ویژه سه قدرت جهانی مانند انگلستان، فرانسه و آلمان وابستگی شدیدی در موضوعات سیاسی داشتند.

احمدلو افزود: خروج آمریکا از برجام که غیرقانونی و برخلاف قطعنامه سازمان ملل و قطعنامه‌های الزام‌آور بین‌المللی است، قبل از اینکه به ما ضرر بزند در آینده نزدیک و دور به حیثیت آمریکا لطمه سنگینی وارد خواهد کرد. در واقع خروج از آنچه که نظم جهانی را برقرار و جامعه جهانی را در یک اصولی با قوانین بین‌المللی هدایت کرده و پیش می‌برد، الزام و اجرای قراردادهای بین‌المللی است و اگر این امر نباشد هیچ اثری در جامعه جهانی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر آمریکا اقداماتی علیه ما انجام داده و اروپایی‌ها نیز با توجه به روابط تجاری خیلی سنگینی که با آمریکا دارند بعید است که در آینده به تعهدات خود پایبند بمانند، ولی در حال حاضر خروج آمریکا به رغم اثرات منفی از لحاظ قراردادها و روابط بین‌المللی و هم از نظر تحریم‌های جدیدی که اعمال می‌کند برای اروپا نیز موضوع حیثیتی شده چون هم خودشان خواستند که این موضوع حیثیتی شود و هم خانم موگرینی خیلی بر این موضوع پافشاری کرد که اروپا را مستقل و پایبند به قرارداد نشان دهد، بنابراین اروپا در این قضیه تلاش زیادی می‌کند که این قرارداد به هر جهتی حفظ شود.

این وکیل دادگستری با اشاره به وضعیت ایران بعد از خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: به طور حتم وضعیت ما، حتی اگر اروپا هم به آن پایبند نمانده و از آن خارج شود، به شرایطمان در قبل از انعقاد برجام بر نمی‌گردد. امروز افکار عمومی، جامعه جهانی و خود اروپایی‌ها پذیرفته‌اند که قراردادی را بر مبنای قواعد حقوق بین‌المللی منعقد کردند که اگر اکنون آمریکا از آن خارج شده، ایران مقصر این موضوع نیست. همانطور که رئیس آژانس بین‌المللی اتمی نیز تایید کرد که ما به تعهداتمان پایبند بوده و به آن عمل کرده‌ایم.

احمدلو گفت: به نظر می‌رسد با خروج آمریکا از برجام و ایستادگی اروپا روی پای خود که بیش از این عقب نشینی نکند، ما آسیب چندانی نبینیم.

وی افزود: ما رابطه چندانی با آمریکا نداشتیم و اگر اروپا به هر دلیلی شده حداقل برای کوتاه مدت روی این قضیه بایستد، احتمالاً در درازمدت آمریکا در مقابل افکار عمومی و فشارهای جهانی  ایستادگی نکرده و این مسأله موجب تضعیف آن در نشست‌های بین‌المللی خواهد شد.

این وکیل دادگستری درباره برخی رفتارهای تندروانه داخلی و خارجی در موضوع خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: از ابتدای انعقاد برجام عده‌ای با این مسأله مخالف بودند، اما این قدرت که کشوری یک ‌تنه در مقابل ۶ قدرت جهانی که همگی با هم هماهنگ هستند بایستد و این قرارداد را انجام دهد، جای تحسین دارد.

احمدلو گفت: در حال حاضر نیز همان عده مخالف هستند و با توجه به اینکه عقلای این گروه‌های مخالف داخلی به صراحت اعلام کردند که برجام دستاوردهای زیادی برای ما داشت، اما این افراد و گروه‌ها در حال حاضر موضوعات سیاسی و منافع خود را بر منافع ملت و جامعه ترجیح می‌دهند و مطرح کردن شکست برجام یک اشتباه بزرگ و نابخشودنی است.

وی با تاکید بر اینکه ما در وضعیت کنونی نیاز به وحدت، انسجام، هم‌رأیی و همزبانی داریم، تصریح کرد: کسی که خلف وعده کرده ما نیستیم و یکی از دلایلی که آمریکا از برجام خارج شد گزارشاتی بود که دشمنان منطقه و نفوذی‌های داخلی در اختیار آمریکا قرار دادند که اگر شما از برجام خارج شوید اختلافات در ایران تشدید شده و این عامل در نهایت منجر به ایجاد بی‌نظمی و از هم پاشیدن نظام در ایران خواهد شد.

این وکیل دادگستری در رابطه با ضرورت شکایت اروپایی‌ها به سازمان ملل در خصوص خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: قبل از اروپایی‌ها خود ما می‌توانیم علیه این اقدام آمریکا مبنی بر نقض قرارداد بین‌المللی و تهدید منافع‌مان شکایت کنیم، زیرا این قرارداد به صورت بین‌المللی منعقد شده و یک سری آیتم‌ها، پارامترها و منافعی برای ما داشته که در مقابل آن تعهدی هم ندادیم و ما پیشقدم‌تر از اروپا در این قضیه هستیم، ولی اروپا هم می‌تواند علیه خروج آمریکا از برجام به دلیل تحریم‌ها و یا جرایمی که برای شرکت‌های اروپایی برقرار می‌شود شکایت کند.

ایسنا

نظرات
آخرین اخبار