مقایسه آرای لاریجانی در مجالس هشتم تا دهم | فراتاب
کد خبر: 8480
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1397 - 10:40
رقابت تنگاتنگ لاریجانی و عارف، سبب شد تا او ۵۷ رای کمتر از سال گذشته کسب کند
لاریجانی تاکنون ۱۴ بار به‌عنوان «رئیس مجلس» از نمایندگان ۳ مجلس رأی اعتماد گرفته است. او امروز نیز با کسب ۱۴۷ رای از ۲۷۹ رای ماخوذه ریاستش را در مجلس دهم تمدید کرد.

فراتاب / سیاسی - نسرین وزیری: علاوه بر اينکه او سه بار به عنوان رئيس موقت در مجالس هشتم، نهم و دهم انتخاب شد، در طول 8 سال عمر دو مجلس هشتم و نهم نيز هر سال به عنوان رئيس دائم مجلس راي آورد. او امروز هم براي چهاردهمين بار در معرض اين راي گيري قرار گرفت و با کسب 147راي از 279 راي ماخوذه براي سومين سال متوالي رئيس مجلس دهم شد. در انتخابات سال گذشته 64 راي باطله در اين انتخابات به صندوق ریخته شد و امسال نیز 9 رای باطله وجود داشت. 

لاریجانی در انتخابات مجلس هشتم رقيبي براي رياست نداشت ولي در مجلس نهم با غلامعلي حدادعادل و در مجلس دهم نیز با محمدرضا عارف در انتخابات هيات رئيسه موقت و با مصطفي کواکبيان در انتخابات هيات رئيسه دائم رقابت کرد. او در انتخابات هيات رئيسه موقت مجلس دهم، با کسب 173 راي از عارف با 103 راي پيشي گرفت و در انتخابات هيات رئيسه دائم نخستين سال فعاليت مجلس دهم نیز با کسب 237 راي از کواکبيان با 11 راي، جلو افتاد. او در دومین سال از انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم نيز تنها نامزد رياست مجلس بود و هيچ يک از نمايندگان با او وارد رقابت نشدند. اما آرایش کمتر سال دوم بود و از 237 رای به 204 رای رسید.

اما انتخاب رئیس سومین اجلاسیه مجلس دهم، به سادگی دو سال گذشته نبود. علی لاریجانی، محمدرضا عارف و حمیدرضا حاجی‎بابایی از سوی سه فراکسیون مستقلین، امید و ولایی نامزد ریاست مجلس بودند. در دور اول رقابت، از مجموع 272 رای ماخوذه، لاریجانی با 101 رای، عارف با 114 رای و حاجی بابایی با 54 رای این انتخابات را پشت سر گذاشتند. به این ترتیب انتخابات رئیس سومین اجلاسیه مجلس دهم به دور دوم کشیده شد. البته حاجی‌بابایی به نفع آقای لاریجانی انصراف داد تا لاریجانی و عارف وارد دور دوم رقابت شوند و برای ریاست مجلس رقابت کنند. (اینجا)

در دور دوم انتخاب نیز رئیس مجلس در سومین سال کاری مجلس دهم، از مجموع 279 آرای ماخوذه، علی لاریجانی 147 رای و محمدرضا عارف 123 رای کسب کردند. به این ترتیب لاریجانی برای چهاردهمین بار توانست به عنوان «رئیس» از اهالی خانه ملت رای بگیرد. این رقابت تنگاتنگ سبب شد تا او 57 رای کمتر از سال گذشته کسب کند.

در ادوار پیشین لاريجاني با کسب 237 راي برای ریاست دومین سال مجلس دهم، رکورددار کسب راي براي رياست خانه ملت در تمامي ادوار گذشته شد.  (اینجا)

در جدول زير آراي لاريجاني در انتخابات هيات رئيسه موقت سه مجلس گذشته و هيات رئيسه دائم در سه سال کاري مجلس دهم را ببينيد:

اسامي مجالس

آرا رياست موقت

آرا رياست دائم در سال اول

آرا رياست دائم در سال دوم

آرا رياست دائم در سال سوم

هشتم

232

237

216

214

نهم

173

177

213

187

دهم

173

237

204

147

خبرآنلاین

 

نظرات
آخرین اخبار