افزایش مصرف قلیان در زنان ایرانی/انتقاد از خروج قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی | فراتاب
کد خبر: 8417
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1397 - 20:58
معاون وزیر بهداشت مطرح کرد
معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن ارایه آمار و ارقام مصرف سیگار در کشور و هشدار نسبت به روند افزایش استعمال قلیان در زنان، در عین حال از استفساریه خروج قهوه‌خانه‌ها از فهرست اماکن عمومی انتقاد کرد.

 

فراتاب - گروه اجتماعی: علیرضا رئیسی در نشست خبری امروز وزارت بهداشت که به مناسبت هفته دخانیات برگزار شد، اظهار کرد: کشورهای زیادی در دنیا با وضع مالیات تا حد زیادی مصرف دخانیات را در کشور خود کنترل کردند. در حال حاضر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا سیگار مصرف می‌کنند. ۸۴ درصد افراد سیگاری که مصرف روزانه دارند در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. این یک زنگ خطر به شمار می‌رود. کمتر سرطانی در دنیا پیدا می‌شود که ارتباطی با مصرف دخانیات نداشته باشد.

سالانه ۵۵میلیارد نخ سیگار در ایران دود می‌شود

وی افزود: سالیانه ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود و گردش مالی آن نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز هزینه‌های حوزه سلامت است که به دلیل مصرف دخانیات بر این حوزه تحمیل می‌شود. این رقم را با بودجه پزشک خانواده شهری که ۱۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده مقایسه کنید.

رییسی افزود: یکی از تهدید کننده‌های اصلی سلامت مردم در قرن ۲۱ قلیان است. این موضوع در دنیا نیز دیده شده که قبح قلیان از سیگار کمتر شده است.

افزایش مصرف قلیان در زنان ایرانی

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه مصرف قلیان در زنان ایرانی در حال افزایش است، تصریح کرد: اطلاع رسانی یکی از راه‌های مبارزه با این مشکل است به جز آن به سخت گیری و جریمه نیز نیاز داریم. سیگار در ایران با قیمتی بسیار ارزان عرضه می‌شود. مالیات بر خرده فروشی سیگار در ۵۸ کشور بیش از ۷۰ درصد در نظر گرفته شده است، اما در ایران تا سال گذشته این مالیات ۳ درصد بود. در تهران کمتر از چهار دقیقه وقت نیاز داریم که سیگار بخریم که قیمت آن نیز از یک بطری شیر ارزان‌تر است.

انتقاد وزارت بهداشت از استفساریه خروج قهوه‌خانه‌ها از فهرست اماکن عمومی

رئیسی با انتقاد از طرح استفساریه خروج قهوه‌خانه‌ها از فهرست اماکن عمومی اظهار کرد: اگر این اماکن خصوصی تلقی شوند کارشناسان بهداشت محیط نیز حق ورود به آن را ندارند. با توجه به اینکه مصرف مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع است، این استفساریه مطرح شده تا به این ترتیب صورت مسئله پاک شود. هر بار مصرف قلیان معادل پنج تا ۱۰ پاکت سیگار است. استشمام دود آن نیز برابر با مصرف پنج تا ۱۰ نخ سیگار است. به دلیل وجود مواد آروماتیک موجود در تنباکو و همچنین بنزن، جذب این مواد از پوست به راحتی انجام می‌شود.

وی افزود: سال ۹۴ تحقیقی در ۵۴ مدرسه کشور انجام شد که گروه هدف آن دانش آموزان ۱۳ تا ۱۵ ساله بودند. در این بررسی مشخص شد که ۱۰.۲ درصد این نوجوانان در زمان انجام طرح مصرف کننده دخانیات بودند. ۹.۲ درصد آنها نیز از مواد دخانی تدخینی استفاده می‌کردند. ۳.۴ درصد این نوجوانان نیز مصرف کننده سیگار، ۱۱.۲ درصد مصرف کننده قلیان بودند. همچنین ۲۴.۲ درصد آنها نیز در معرض مواجهه با دود دخانیات در منزل بودند.

وی ادامه داد: ۶۵ درصد از این جمعیت سیگار مصرفی خود را از مغازه‌ها، دستفروشان یا دکه‌های مطبوعاتی تهیه می‌کردند همچنین ۶۸.۵ درصد از آنان اعلام کردند که برای خرید سیگار در مورد سن آنان سوالی پرسیده نشد این در حالیست که فروش سیگار به افراد کمتر از ۱۸ سال ممنوع است. هفت نفر از هر ۱۰ دانش آموز نیز پیام‌های ضد دخانیات را از رسانه‌ها دیده بودند. ۷۶.۷ درصد از این نوجوانان به‌صورت قطعی می‌دانستند که استعمال دخانیات زیان آور است همچنین ۷۸ درصد آنان موافق ممنوعیت کامل استعمال سیگار در اماکن عمومی بودند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه از بین رفتن شغل به دلیل حذف قلیان از قهوه‌خانه‌ها استدلال درستی نیست، اظهار کرد: به‌تازگی گفته می‌شود اگر قلیان‌ها را جمع کنیم آن‌ها فعالیت خود را به صورت زیرزمینی و غیرقانونی ادامه می‌دهند و ممکن است اتفاقات دیگری نیز بیفتد چرا در مورد قلیان و مواد دخانی این مافیا دست به کار می‌شود. طرح این موضوع قوی‌ترین استدلال آنان است. استفساریه اماکن عمومی و خصوصی برای جدا کردن مراکزی مانند زندان‌ها، پادگان‌ها و وزارت اطلاعات از فهرست اماکن عمومی تدوین شده است اما این گروه کاربرد آن را به قهوه‌خانه‌ها مرتبط کردند. قانون رفتارساز است اما جریمه‌های تخلف از قوانین مربوط به دخانیات بسیار ناچیز است.

سن تجربه قلیان به ۱۴ سال رسیده است

رئیسی با بیان اینکه امروز سن تجربه مصرف قلیان به ۱۴ سال رسیده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه نوجوانان به‌صورت تفننی از قلیان استفاده می‌کنند باید مراقب آنان باشیم. تعداد زیادی از جوانان در آستانه اعتیاد هستند.

مبارزه با گردش مالی ۱۰ هزار میلیاردی راحت نیست

رئیسی در ادامه تصریح کرد: میزان سرمایه گذاری برای تولید سیگار بیش از ۸۰ میلیارد نخ سیگار است که این رقم تا ۱۲۰ میلیارد نخ سیگاز نیز اعلام می‌شود. این میزان سرمایه گذاری به چه معناست؟ آیا می‌خواهیم صادرکننده سیگار شویم و صادرات این محصول جزو شاخص‌های توسعه ما قرار دارد. مبارزه با گردش مالی ۱۰ هزار میلیارد تومان این حوزه راحت نیست. در برخی موارد به ما گفتند که حق ورود به این حوزه را ندارید. تنها مردم می‌توانند جلوی این موضوع را بگیرند.

۷۰ درصد قهوه‌خانه‌ها مجوز ندارند

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ۷۰ درصد قهوه‌خانه‌ها مجوز فعالیت ندارند،گفت: شرکت‌های دخانیات اجازه می‌دهند که محصولات‌شان به صورت قاچاق وارد کشور شود. بعد از آن آمار مصرف دخانیات را در کشور بررسی می‌کنند. برای مثال ممکن است از ۱۰ میلیون مصرف کننده ۵۰۰ هزار نفر سیگار خارجی استفاده کنند. بعد از آن اعلام می‌کنند که می‌توانیم این میزان مصرف سیگار خارجی را خودمان در کشور تولید کنیم. نیاز کاذبی ایجاد و برای آن صنعت را توجیه می‌کنند.

نظرات
آخرین اخبار