پرستویی: چه کسی اجازه پخش‌ برنامه ناصرخان‌ را نداد؟ | فراتاب
کد خبر: 8409
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1397 - 17:59
 امروز یکشنبه ۶ خرداد پیکر ناصر ملک‌مطیعی از ساختمان شماره ۲ خانه سینما به سوی بهشت‌زهرا  تشییع شد. 

فراتاب - گروه فرهنگی: در مراسم تشییع پیکر ناصر ملک‌مطیعی که بامداد شنبه ۵ خرداد در ۸۸ سالگی درگذشت، بسیاری از چهره‌های نام‌آشنای سینمای ایران از مسعود کیمیایی تا مهناز افشار و فرامرز قریبیان حضور پیدا کردند. 

علی دهکردی یکی از حاضران در این مراسم به چهل سال دوری ملک‌مطیعی از سینما اشاره کرد و گفت: «او به ما یاد داد که سکوت بُرنده‌ترین سلاح است.»‌



انتقاد تند پرستویی از صداوسیما و مهران مدیری
پرویز پرستویی بازیگر سرشناس سینِما و تلویزیون در این مراسم حاضر بود و سخنرانی کوتاهی داشت. او در انتقاد از رفتار صدا و سیما با ملک‌مطیعی گفت:‌ «صداوسیما که از پول بیت‌المال تأمین می‌شود باید منصفانه‌تر رفتار کند. چرا پس از ۴۰ سال از ناصر ملک‌مطیعی خواستید به تلویزیون بیاید و این‌گونه با او رفتار کردید؟ در ساعات گذشته صداوسیما یادش افتاده از ناصرخان بگوید، درست پس از مرگش.»

پرستویی نوک پیکان انتقاداتش را به سوی مهران مدیری هم گرفت و گفت: «آقای مهران مدیری در برنامه خودشان از مهمانان می‌پرسند عاشق شده‌اید یا نه؟ سئوال من از او این است که آیا می دانست ناصر ملک‌مطیعی به دلیل عشقی که به مردم داشت به برنامه او رفته بود؟ چرا برنامه او پخش نشد؟ مگر این طور بوده که آقای ملک مطیعی برای آمدن به صداوسیما التماس کرده باشد؟ اینکه می‌گویید از بالا به ما دستور داده‌اند یعنی چه؟ آن بالا کیست که چنین دستوری داده باشد؟»

او در پایان خطاب به اهالی سینما گفت: «ما بسیار قدرتمند هستیم و نباید یاران خود را از دست بدهیم. بیایید قدر پیشکسوتان خود را بدانیم. اگر دیشب امکان داشت که ناصر را از تلویزیون پخش کنند در همه این سال‌ها هم می‌شد که تصویر او پخش شود.»



کیمیایی: آن‌که اینجا مانده سختی بسیار می‌کشد

صحبت‌های پرویز پرستویی با تشویق مردم روبه‌رو شد و پس از او مسعود کیمیایی روی صحنه آمد که فیلم «قیصر» را با بازی ملک‌مطیعی کارگردانی کرده‌ است. کیمیایی گفت: «در حالی که ناخوشم باید می‌آمدم تا با ملک‌مطیعی وداع کنم.»

کارگردان «سربازهای جمعه» درباره سختی کار فیلمسازی در ایران هم صحبت کرد: «اینجا فیلمسازی سخت است اما ما مانده‌ایم. آنکه اینجا مانده سختی بسیار می‌کشد و به همین دلیل من به ناصر ملک‌مطیعی تعظیم می‌کنم. من «قیصر» را با او کار کردم و دیگر بخت یارم نشد که همراهش باشم.»

او در ادامه به تحسین پرستویی پرداخت و گفت: «پرستویی بی‌پروا حرف می‌زند. درود بر کسی که نمی‌ترسد. ترس دشمن جسارت است. از آدم‌های ترسو بترسید آن‌ها دروغ می‌گویند.»

فیلم «قیصر» به کارگردانی مسعود کیمیایی سال ۴۸ به سینِما عرضه شد. بهروز وثوقی، جمشید مشایخی و ناصر ملک‌مطیعی در این فیلم بازی کردند. عباس کیارستمی سازنده تیتراژ «قیصر» بود.



متوسلانی: تاریخ درباره ملک‌مطیعی و کسانی که به او ظلم کردند قضاوت می‌کند
محمد متوسلانی از بازیگران قدیمی سینمای ایران نیز در این مراسم حاضر بود و درباره ملک‌مطیعی صحبت کرد. او گفت: «صحبت درباره ملک‌مطیعی زمان زیادی می‌خواهد و جایش اینجا نیست، فقط متأسفم که دوستی عزیز و هنرمند را از دست دادیم که می‌توانست برای سینمای ایران بسیار مفید باشد. تاریخ درباره او و کسانی که ظلم کردند قضاوت خواهد کرد.»

در میان حاضر چهره‌های جوان‌تر هم حضور داشتند و برخی درباره بازیگر «سه قاپ» صحبت کردند. پژمان بازغی گفت: «من سینِمای ایران را با ملک‌مطیعی، فردین و وثوقی شناختم که ۲ نفر از آن‌ها را دیگر نداریم. قدر پیشکسوتان را بدانیم. من آخرین نفری بودم که ملک‌مطیعی را دیدم. مثل ماه شده بود.»

پخش صدای قیصر سینمای ایران بعد از 40 سال در جمع ایرانیان
محسن امیریوسفی کارگردان «خواب تلخ» هم صحبت‌های کوتاهی در مورد ملک‌مطیعی داشت: «بر سر جنازه فرمون سینمای ایران باید یادی کنیم از قیصر سینمای ایران.»

در ادمه امیریوسفی با اشاره به اینکه چند ساعت قبل با بهروز وثوقی گفت‌وگویی داشته، اعلام کرد صدای این هنرمند را در جمع حاضران پخش خواهد کرد و سپس بعد از 40 سال صدای وثوقی در جمع ایرانیان در وطن پیچید. او در این سخنان (اینجا) از فردین و ملک مطیعی به عنوان ستون های سینمای ایران نام برد.



گلایه‌های فرزند ملک‌مطیعی از صداوسیما
در این مراسم امیرعلی پسر ناصر ملک‌مطیعی درباره آرزویی صحبت کرد که با فیلم «نقش نگار» به تحقق رسید. او گفت:‌ «آرزو داشتم پدرم را روی پرده سینِما ببینم. آقای عطشانی بازی در فیلم «نقش نگار» را پیشنهاد داد و من می‌خواستم به آرزویم برسم. در دورانی که فیلم توقیف شد پرویز پرستویی بسیار کمک کرد و مردانه پشت پدرم ایستاد. حجت‌الله ایوبی هم بسیار به ما کمک کرد و من به آرزویم رسیدم. یک بار پدرم را بردم و عکسش را بر سردر سینِما نشانش دادم و او از شادی بغض کرد.»

انتقاد از صداوسیما بخش دیگری از صحبت‌های فرزند ناصر ملک‌مطیعی بود. او در این باره گفت: «وقتی پدرم زنده بود، صداوسیما نگذاشت تصویرش پخش شود، حال سؤال من این است که چرا تصویرش را همراه با خبر مرگ او در شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌کنند؟ چرا تصویر یک هنرمند پس از مرگش از تلویزیون پخش می‌شود اما در زمان حیات در حالی که دوست دارد تصویرش پخش شود، این اتفاق نمی‌افتد؟»

حجت‌الاسلام آهنگران در پایان این بخش از مراسم نماز را بر پیکر ملک‌مطیعی خواند و در ادامه پیکر این بازیگر فقید با حضور پرشور مردم راهی قطعه هنرمندان بهشت زهرا شد.

 

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار