بحران امنیت غذایی در ۴ استان کشور | فراتاب
کد خبر: 8408
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1397 - 16:56
رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان خبر داد:
رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان از قرار گرفتن امنیت غذایی در ۴ استان در مرز بحرانی خبر داد.

فراتاب - گروه اجتماعی: محمدنعیم امینی‌فرد (نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی) با بیان اینکه چهار استان کشور در آستانه بحران امنیت غذایی قرار گرفته‌اند، گفت: در این چهار استان، سیستان و بلوچستان با اختلاف، رتبه اول را دارد و سپس هرمزگان، بوشهر و خراسان جنوبی رتبه‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان به لحاظ شاخصه‌های توسعه‌ای و ضریب جینی در رتبه‌های پایینی قرار دارد و متاسفانه بدلیل نبود ثروت و نیز خشکسالی‌های این 18 ساله اخیر به موضوع امنیت غذایی در این استان صدمات جدی وارد شده است. این خشکسالی مردم روستاها را در شهرهای زابل، زاهدان و چابهار به حاشیه‌های شهرها کشانده و فاکتورهایی که مربوط به امنیت غذایی است را به قهقرا برده‌است.

رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بر اساس پژوهش‌های دانشگاهی به عمل آمده در این استان، میزان قد و وزن نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است، اضافه کرد: دولت باید اولاً اقدامی اضطراری در خصوص توزیع سبدهای غذایی کند و سپس توانمندسازی مردم این منطقه و ایجاد اشتغال را در دستور کار خود قرار دهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به نقش NGO ها در کاهش مشکلات غذایی استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: انجمن مردمی ضدگرسنگی اقداماتی را در خصوص توزیع، جمع آوری و انبار مواد غذایی صورت داده‌اند و اقدامات این سمن‌ها بسیار در مسئله تغذیه استان موثر بوده است. قطعاً حضور این انجمن‌ها در کنار وظایف حاکمیتی می‌تواند مشکل این منطقه را حل کند.

وی گفت: شناسایی کودکان دارای سوءتغذیه و مشکلات بهداشتی در روستاهای استان و تامین سبد غذایی آنها بسیار کمک کننده خواهد بود. نباید این را هم از خاطر ببریم که خشکسالی در سیستان و بلوچستان باعث از بین رفتن دامداری در این استان شده است. در طول 3 سال گذشته بودجه‌ای حدود 850 میلیون دلار در دشت سیستان و بلوچستان هزینه شده است اما متاسفانه این منطقه به نظر فراموش شده است.

امینی فرد با بیان اینکه در این استان به لحاظ بحث آموزش بهداشتی و نیز عادت‌های بد غذایی متاسفانه مشکلاتی وجود دارد، در خصوص عکس منتشر شده از استفاده گوشت گربه در یکی از روستاهای این استان گفت: بنده صحت این عکس را تایید نمی کنم، چرا که مردم این استان بسیار دیندار هستند و قطعاً به حلال و حرام در بحث غذایی خود دقت دارند. از این رو صحت آن را بعید می‌دانم. خود من البته میزان قابل توجهی از سوءتغذیه را در سیستان و بلوچستان دیده‌ام، اما تاکنون با چنین چیزی که مردم این استان بر اثر استفاده گوشت‌های غیرمجاز به بیمارستانی مراجعه کرده باشند و مشکلاتی از این دست پیش آمده باشد را ندیدم.

نظرات
آخرین اخبار