شگفتیهای انتخابات پارلمانی ٢٠١٨عراق | فراتاب
کد خبر: 8397
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1397 - 14:30
آزاد ولدبیگی
پیروزی لیست سائرون و راهیابی احزابی مانند نسل نو و احیای مجدد حزب اتحادیه میهنی در کنار افول قابل توجه لیست نصر به رهبری حیدر العبادی از جمله شگفتی های انتخابات اخیر در عراق بود

فرتاب گروه بین الملل: انتخابات پارلمانی عراق در ١٢ می ٢٠١٨ برگزار شد. این انتخابات از آن روی مهم است که اولین انتخابات بعد از شکست داعش می باشد. بنابر نظرسنجیهای متعددی که قبل از انتخابات انجام شد، فهرست نصر حیدر العبادی پیشتاز بود، اما در عمل لیست سائرون مقتدی صدر مقام نخست را از آن خود کرد. این تنها شگفتی انتخابات پارلمانی عراق نبود، شگفتیهای دیگری نیز در این انتخابات مشاهدە گردید که ذیلا بدان اشارە می شود:

١- این انتخابات بر خلاف انتخاباتهای پیشین، کمترین نسب مشارکت را داشت. در اولین دوره انتخابات در سال ٢٠٠٥ نسبت مشارکت ٧٩.٦% بود، این نسبت در ٢٠١٠ به ٦٢.٤% رسید و در دور سوم انتخابات در سال ٢٠١٤ به ٦٠% رسید و در دور چهارم در سال ٢٠١٨ به ٤٤.٥٢% رسید. تنازل درصد مشارکت مردمی از عدم اعتماد مردم به احزاب و نخبگان سیاسی حکایت دارد. دولت عبادی برغم تبلیغات در مبارزە با فساد اداری و مالی اما در عمل موفقیت چندانی بە دست نیاورد. وضعیت نابسامان امنیتی، کشمکش های فرقه ای و قومی، بیکاری و درصد بالای فقر در جامعه عراق و افزایش فاصله طبقاتی در بین مردم و سیاست پیشگان عراقی می توانند از دلالیل عمدە بی تفاوتی مردم به انتخابات باشد.

٢- از دیگر نکات شگفت انگیز این دور انتخابات، پیشی گرفتن فهرست سائرون وابسته به مقتدی صدر می باشد که با کسب ٥٤ کرسی به مقام نخست دست یافت. پیشتر گمان می رفت ائتلاف مقتدی صدر با حزب کمونیست عراق می تواند موجب ریزش آراء این گروە شود، اما در عمل عکس آن ثابت شد.

٣- در استانهای سلیمانیه و کرکوک، اتحادیه میهنی کردستان نتایج غیرقابل باوری به دست آورد، که موجب شگفتی دیگر احزاب کردی رقیب از جمله حزب دموکرات، جنبش گوران، همپیمانی دموکراسی و عدالت، اتحاد اسلامی کردستان و جماعت اسلامی شد. همین امر سبب شد تا این احزاب و گروهها در سلیمانیه، اتحادیه میهنی را به تقلب در انتخابات متهم نمایند. در کرکوک نیز، اتحادیه مهینی ٦ کرسی از مجموع ١٢ کرسی این استان را به دست آورد که موجب حیرت و اعتراض اعراب و ترکمنهای کرکوک شد و آنان نیز اتحادیه را به تقلب در انتخابات متهم کردند. در سلیمانیه و کرکوک احزاب و گروههای کرد، عرب و ترکمن خواستار بازشماری آراء به صورت دستی شدند. موضوعی که هنوز مورد مناقشه است و کمیسیون انتخابات هنوز در اینبارە اعلام نظر نکردە است.

٤- از نکات دیگر شگفت انگیز، درصد بالای آراء فهرست نسل نو (نه وەی نوێ) در سلیمانیه و اربیل و آراء نسبتا شگفت انگیز آن در دیگر استانها و خارج از مناطق کردنشین می باشد. نسل نو در اربیل و سلیمانیه ٤ کرسی پارلمانی را تصاحب کرد.

٥- همه احزاب و فهرستهای شیعی، کرد و عرب سنی نیز اینبار نتوانستند بصورت یکپارچه و متحد وارد میدان انتخابات شوند و به همین دلیل ائتلاف و فهرست های متعددی پا به عرصه وجود نهادند و همین امر سبب گشته تا هیچ حزب و ائتلافی نتواند درصد بالای آراء را از آن خود کند. انتظار می رود حکومت آیندە با همپیمانی چندین ائتلاف، حزب و فهرست گوناگون شیعی، کرد و سنی تشکیل شود و به احتمال زیاد حکومت شکنندە و غیرمنسجمی خواهد بود.

٦- فهرست نصر حیدر العبادی نخست وزیر فعلی، برغم تمام سرمایه گذاریهای مادی و معنوی همچون شکست داعش و سرکوب جریان استقلال طلبی کردها و حتی پشتیبانی از سوی آمریکایی ها توانست تنها ردە سوم برندگان انتخابات را به دست آورد، که موجب حیرت ناظران شدە است.

٧- در این دور انتخابات برای نخستین بار در تاریخ انتخابات عراق شمارش و جداسازی آراء بصورت الکترونیکی انجام گرفت، که شاید در نوع خود تجربه کم نظیری باشد، اما همین امر نیز سبب اعتراضات مختلف از سوی احزاب و ائتلافهای گوناگون شیعی، کرد و سنی شدە است و حتی برخی از آنان خواستار الغای نتایج انتخابات شدەاند. این مسأله کمیسیون انتخابات عراق را در مظان اتهام قرار دادە است و بحران جدیدی را در عراق بوجود آوردە است، به نحوی که سازمان ملل نیز خواستار بازشماری آراء بصورت دستی شدە است. از سوی دیگر قرار بر این است پارلمان فعلی عراق نشستی را در این زمینه انجام دهد، که بدلیل نبود حدنصاب قانونی تاکنون انجام نگرفته است.

٨- در این انتخابات پراکندگی شدیدی در میان کلیه احزاب و فهرست های شیعی، کرد و سنی مشاهدە شد، که این امر سبب گشت که هیچ لیستی نتواند اکثریت مطلق را از آن خود کند. علاوە بر پراکندگی و انشعاباتی که قبلا در گروههای کرد و سنی بوجود آمدە بود، اینبار بیت شیعی نیز دچار انشعابات و پراکندگی زیادی شد. همین موضوع سبب خواهد شد که حکومت آیندە حکومتی ائتلافی، ضعیف و شکنندە باشد.

٩- احزاب اپوزیسیون کردستان از جمله جنبش گوران، همپیمانی برای عدالت و دموکراسی، اتحاد اسلامی و جماعت اسلامی، با پیش بینی های متعدد خود انتظار داشتند اکثر آراء را از آن خود کنند، اما در عمل متحمل شکست سنگینی شدند و در کل تنها ١١ کرسی پارلمانی را آن خود کردند.     

 

آزاد ولدبیگی عضو هیات تحریریه فراتاب و کارشناس ارشد حقوق بین الملل / اربیل

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار