کد خبر: 8375
تاریخ انتشار: 5 خرداد 1397 - 22:20
« سید ضیاء هاشمی» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در مناظره تلویزیونی باشگاه سیاسی والدای روسیه با بیان اینکه « جریان غالب رسانه ای غرب نابرابری اطلاع رسانی در عرصه جهانی بوجود آورده است» برای مقابله با این شرایط و ایجاد برابری اطلاع رسانی شرق با

فراتاب / سیاسی - هاشمی در این مناظره که عصر دیروز (جمعه) با همکاری شبکه تلویزیونی روسیه 24 با عنوان «نابرابری اطلاع رسانی؛ چگونه اطلاع رسانی در عرصه جهانی را می توان متوازن کرد» برگزار شد، خاطرنشان کرد که برای برون رفت از این نابرابری شرق و غرب جهان باید هم افزایی اطلاعاتی و رسانه ای کنیم.
در این مناظره که درحاشیه اجلاس بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ و اجلاس بین المللی خبرگزاری ها برگزار شد، علاوه بر هاشمی، مدیران ارشد چندین رسانه دیگر شرکت و دیدگاه های خود را برای مقابله با نابرابری اطلاع رسانی درعرصه جهانی بیان کردند.
هاشمی به دعوت رسمی همتای روس خود و رئیس خبرگزاری تاس به سن پترزبورگ رفته است.
مدیرعامل ایرنا تصریح کرد: این نابرابری تا حدی است که رسانه های شرقی حتی درتولید اخباراز رسانه های غربی استفاده می کنند و نمی توانند از منابع اصلی بهره بگیرند، بنابراین ما باید امکانات رسانه ای جدیدی بیابیم تا برابری اطلاعاتی و اطلاع رسانی ایجاد شود. 
وی با اشاره به هژمونی رسانه ای غرب اظهارداشت که خبرنگاران رسانه های شرقی و غربی و بسیاری از رسانه ها تحت سلطه این جریان و هژمونی قرار دارند. 
هاشمی به یک جانبه گرایی آمریکا در دوران ریاست جمهوری « دونالد ترامپ» اشاره کرد و گفت: امروز در آمریکا فردی در راس قدرت است که می گوید برای من منافع آمریکا در اولویت قرار دارد؛ برای او اعتبار آمریکا اهمیتی ندارد و متاسفانه سیاست هایی که این فرد بکار می گیرد، جنگ طلبانه است. 
مدیرعامل ایرنا افزود:اقدامات آمریکا فقط به بخش های اقتصادی روسیه ، چین و دیگر کشورهای در حال توسعه زیان وارد نمی کند بلکه آنها (مقامهای آمریکایی) در چارچوب سیاست یک جانبه گرایی نمی خواهند کشورهای دیگری در تقسیم قدرت جهانی شریک شوند. 
وی با بیان اینکه این شرایط در عرصه رسانه ای هم مشهود است، اظهارداشت: جریان غالب رسانه ای غرب نمی گذارد دیگران رشد کنند و این جریان در پشت نظام سلطه قدرت های بزرگ قرار گرفته و می خواهد جهان را تحت کنترل بگیرد بر این اساس اکنون آنها بیشتر از گذشته بر کشورهای ما فشار وارد می کنند. 
هاشمی با تاکید به اینکه باید امیدوارنه بدنبال راهکاری مناسب باشیم ، خاطرنشان کرد: اوضاع امروز جهان با 100 سال پیش فرق کرده است و تحقیقات نشان می دهد جهان در حال تحول است؛ شرق رقیب اتحادیه اروپا و آمریکا شده و آمریکایی ها از این وضع نگران هستند. 
مدیرعامل ایرنا تصریح کرد: معتقدم امروز نباید به اتحادیه اروپا به عنوان تشکیلاتی واحد نگاه کنیم چرا که در این اتحادیه هم جریان های مختلفی وجود دارد. 
وی با اشاره به سفر اخیر خود به چین گفت: در جریان این سفر پیشنهاد شد ایران، روسیه و چین با یکدیگر متحد شوند و رسانه های آنها ساختار رسانه ای جدیدی را شکل بدهند تا بتوانند در برابر نظام سلطه رسانه ای غرب بایستد. 
هاشمی با تاکید به اینکه باید با هم افزایی با جریان رسانه ای مسلط غربی مقابله کنیم، افزود: سایر کشورهای نیز می توانند به ساختار جدید رسانه ای با محوریت ایران، روسیه و چین بپیوندند چرا که برای ما ارزش های انسانی مهم تر است. 

** باید بیش از گذشته تلاش کنیم 
به گزارش ایرنا، « مارگاریتا سیمونیان» رئیس شبکه تلویزیونی راشاتودی و سردبیر خبرگزاری روسیا سگودنیا هم در این مناظره گفت: شرایط موجود در عرصه آزادی بیان و فعالیت رسانه ها در بسیاری از خبرگزاری های غربی با واقعیت مطابقت ندارد. 
وی افزود: در این شرایط باید تلاش های خود را برای اطلاع رسانی به جوامع شرق و غرب افزایش دهیم و قویتر شویم ، تجربه نشان داده است هر قدر بیشتر همکاری کنیم، قدرتمندتر می شویم. 

** جنگ اطلاعاتی در عرصه بین المللی جریان دارد 
« ارلان کارین» رئیس سازمان رادیو و تلویزیون قزاقستان هم در مناظره رسانه ای باشگاه والدای خاطرنشان کرد: عدم موازنه اطلاع رسانی همیشه وجود داشته است و در عرصه های دیگر نیز شاهد چنین مساله ای هستیم که باید برطرف شود. 
کارین با بیان اینکه موضوع اصلی عدم موازنه نیست، بلکه جنگ اطلاعاتی است، تصریح کرد: جریان رسانه ای غالب متشکل از رسانه های غربی از همه منابع و امکانات استفاده و برای ادامه برتری تلاش و از بیان نقطه نظرات دیگران جلوگیری می کنند. 

** تلاش ها را باید بیشتر کنیم
«ولادیمیر چیژوف » نماینده روسیه در اتحادیه اروپا هم که از مهمانان این مناظره تلویزیونی بود، اظهارداشت: باید تلاش های بیشتری برای مقابله با نابرابری اطلاع رسانی بین شرق وغرب صورت گیرد و این کار با هم افزایی توانایی های رسانه های مختلف ممکن خواهد شد. 
وی با اشاره به جریان غالب رسانه ای در غرب خاطرنشان کرد که این وضعیت باعث شده سطح مهارت حرفه ای در مواردی پایین تر از حد استاندارد باشد.

** تاکید بر اقدامات جمعی
« خوان ماریا کالوو» مشاور رئیس خبرگزاری افه اسپانیا هم گفت: باید کارها و اقدامات جمعی بیشتری انجام دهیم تا بتوانیم از برجسته شدن اخبار جعلی در رسانه های نوین از جمله شبکه های اجتماعی تا حد مکان جلوگیری کنیم. 
وی افزود: برای تحقق این هدف باید از منابع خبری متنوع و متفاوت استفاده کنیم و با هم افزایی منابع اطلاعاتی خود را قوی تر کنیم. 

** باید به رسانه ای قدرتمند در جهان تبدیل شویم
« لی بین » معاون شبکه تلویزیونی CGTN چین هم در این مناظره تاکید کرد که آنها نیز از جریان غالب رسانه های غربی آسیب دیده اند.
وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال تبدیل شدن به یک رسانه قدرتمند در جهان هستیم و برای این منظور تمام توان خود را به کار گرفته ایم. 
لی بین تصریح کرد: معتقدم باید سخت کار کنیم و با همکاری و تعامل مسیر رسیدن به موفقیت کوتاه تر خواهد شد. 

بیست و دومین همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ با حضور هیات ها و نمایندگانی از 140 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران با شعار «اعتمادسازی برای اقتصاد» برگزار شد.
بررسی مسائل مهم و چالش های بین المللی از جمله اقتصادی و اجتماعی، اوضاع خاورمیانه، بحران های منطقه ای، آینده جهان و روابط بین کشورها از محورهای این نشست ها بود.
در همایش امسال سن پترزبورگ همچنین بکارگیری هوش مصنوعی در بخش های اقتصادی، فناوری های پیشرفته در پزشکی، ایجاد زیرساخت های الکترونیکی و بکارگیری فناوری بلاک چین (blockchain) در تجارت و مدیریت مطرح و مورد بحث قرار گرفت.
در واقع همایش امسال سن پترزبورگ ازنظر تعداد شرکت کنندگان بی سابقه بود و بیش از یک هزار و 500 شرکت روسی و خارجی از 72 کشور در آن حضور یافتند.
حضور دو رئیس جمهوری و دو نخست وزیر و معاون رئیس جمهوری در این همایش و شمار زیادی معاونان نخست وزیر از کشورهای مختلف و بیش از 50 وزیر خارجه و 10 رئیس مجلس در این همایش گویای اهمیت این همایش است.
همایش بین المللی سنت پترزبورگ در یک دهه گذشته فرصتی برای دیدار و گفت وگوی نمایندگان کارگروه ها و بحث در باره مسائل مهم اقتصادی جهان شده است.
همزمان با این همایش هم اجلاس بین المللی خبرگزاری ها به میزبانی خبرگزاری تاس برای بررسی راهکارهای مقابله با چالش های فراروی خبرگزاری ها برگزار شد.

ایرنا

نظرات
آخرین اخبار