پرداخت مطالبات معلمان حق‌التدریس آزاد بصورت ماهانه | فراتاب
کد خبر: 8299
تاریخ انتشار: 3 خرداد 1397 - 07:30
وزیر آموزش و پرورش خبر داد:
وزیر آموزش و پرورش با حضور در مجلس با بیان این که وضعیت پرداخت معلمان حق‌التدریسی بهبود پیدا کرده است، گفت: امیدواریم که تا قبل از مهر ماه نظام رتبه بندی معلمان را در دولت تصویب کنیم.

 

 

فراتاب-گروه اجتماعی:محمد بطحایی با حضور در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی به سوال روح‌الله بابایی صالح نماینده بوئین زهرا درباره‌ی دلیل عدم توجه به مطالبات معلمان و سند تحول بنیادین پاسخ داد.

وی با تبریک سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: ابتدا از همکارانم در آموزش و پرورش عذرخواهی می‌کنم که موارد مربوط به پرداخت مطالبات و نظام پرداخت در وزارت آموزش و پرورش را رسانه‌ای می‌کنم. این گلایه از بنده از سویی مطرح می‌شود که چرا تنها وضعیت پرداخت آموزش و پرورش رسانه‌ای شده و مثل سایر دستگاهها نیست؟ بنده مجبورم به دلیل پاسخ به این سوال این مطالب را بگویم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نظام متولی گفت: مرحله اول نظام متولی در سال ۹۴ آغاز شد در این مرحله حدود ۷۴۰ هزار نفر تحت پوشش این نظام قرار گرفته و به طور متوسط حدود ۳۴۰ هزار تومان به حقوق آنها معلمان اضافه شد.

وی افزود: با عنایت نمایندگان در برنامه ششم و تکلیف دولت طرح نظام رتبه بندی معلمان را مبتنی بر نظام پرداخت بر اساس تخصص و شایستگی آماده کردیم. پیش نویس این طرح در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و به دولت فرستاده شد. در کمیسیون اجتماعی دولت به آن اشکال وارد شد و مجددا به وزارت آموزش و پرورش برگشت داده شد. امیدواریم تا پایان مهر ماه بر اساس تکلیف مجلس بتوانیم آن را در دولت تصویب کرده و بعد به مجلس ارسال کنیم.

بطحایی خاطر نشان کرد: بر این اساس با توجه به آغاز مرحله اول اجرای نظام رتبه بندی میزان اندکی وضعیت معیشتی معلمان بهبود پیدا کرده و امیدواریم قدم‌های جزیی‌تری را درسال ۹۷ برداریم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص پرداخت مطالبات معلمان حق‌التدریس گفت: وضعیت ما از سال ۹۶ با اهتمام دولت و تاکید نمایندگان اندکی نسبت به سال‌های قبل بهبود پیدا کرده است؛ چون ما مطالبات سال ۹۵ را از آبان سال ۹۶ پرداخت کردیم، اما وضعیت در سال ۹۶ به گونه دیگر بود. توانستیم تا اسفند ۹۶ مطالبات را تسویه کنیم. بنابراین مطالبات معلمان حق‌التدریس شاغل که موظف رسمی هستند و اضافه کار دارند تا اسفند ۹۶ تسویه شده است امیدواریم مطالبات آنها در سه ماهه اول ۹۷ نیز بعد از خرداد پرداخت شود.

وی در مورد پرداخت مطالبات معلمان حق‌التدریسی غیر شاغل و آزاد گفت: این معلمان تنها ممر درآمدشان از محل حق‌التدریس است. پرداخت مطالبات آنها تا سال ۹۵ باع تاخیر ۳ تا ۶  ماهه بود به طوری که مطالبات سه ماهه دوم سال ۹۵ را در اسفند همان سال تصویب کردیم. اما از سال ۹۶ با تاکید نمایندگان در بودجه مطالبات این دسته از معلمان حق‌التدریس ماهانه همچون معلمان رسمی پرداخت می‌شود. بنابراین وضعیت در پرداخت حق‌التدریسی‌ها اعم از شاغل و آزاد اندکی بهبود پیداکرده به ویژه معلمان حق‌التدریس آزاد که ماهیانه پرداخت می‌شود.

بطحایی درباره‌ی سند تحول بنیادین گفت: با تاکید مقام معظم رهبری در اجرا و استقرار سند تحول تمام همت دولت و همکارانمان در وزارت آموزش و پرورش این است که این سند مبنای کار قرارگیرد. به همین دلیل از ۶ زیر نظام آن ۵ زیر نظام آن تصویب شده و ظرف ماه آینده یک زیر نظام دیگر نیز تصویب می‌شود. از این جهت وزارت آموزش و پرورش در حال اجرای تکلیف خود است.

بطحایی با اشاره به استقرار سامانه ای برای رصد سند تحول بنیادین گفت: نمایندگان می‌توانند از طریق این سامانه آخرین وضعیت اجرای سند تحول بنیادین را مشاهده کنند.

وزیر آموزش و پربورش همچنین گفت:‌ این وزارت‌خانه توانسته است اضافه  کار کارکنان اداری را در سال ۹۶ پرداخت کند.

وی در بخش دوم صحبت‌هایش با تاکید بر  این که منظور از سند تحول بنیادین عملیاتی کردن برنامه‌های آن است گفت: بهبود وضعیت معیشت معلمان و مبنا قرار گرفتن نظام پرداخت بر اساس عملکرد کیفی و کمی در زیر نظام‌های سند تحول بنیادین آمده است که این وزارتخانه به آن  توجه می‌کند.

بطحایی در واکنش به برخی  از صحبت‌های نماینده بوئین زهرا در خصوص ادامه تحصیل فرهنگیان گفت: این مقررات مربوط به همه دستگاه‌ها است. ما مکاتبات متعددی با سازمان اداری استخدامی داشتیم که وزارت آموزش و پرورش از این موضوع استثنا شود که هنوز مشخص نشده است. بنده قول می‌دهم که مجددا این موضوع را پیگیری کنم.

وزیر آموزش و پرورش در مورد وضعیت اعطای بسته‌های حمایتی کفت: با تخفیف شش ماهه سال دوم ۹۶ و دو ماهه اول ۹۷ امیدواریم بتوانیم بسته‌های حمایتی را به معلمان پرداخت کنیم.

وی در پایان درباره‌ی دلیل عدم پرداخت دو ماه از اضافه کار کارکنان اداری در سال ۹۵ گفت: در آن زمان بنده وزیر نبودم اما همان طور که می‌دانید اضافه کار مشمول دیون نمی‌شود. ما به همین دلیل تلاش کردیم که همه اضافه کارها را در سال ۹۶ پرداخت کنیم. ان‌شاءالله در آینده عملکرد مناسب‌تری خواهیم داشت./ایسنا

نظرات
آخرین اخبار