طرح تبدیل مدارس متروکه به دهسرا همچنان در بلاتکلیفی | فراتاب
کد خبر: 8292
تاریخ انتشار: 3 خرداد 1397 - 03:00
طرح "تبدیل مدارس متروکه به دهسرا" در روستاها که حدود یک‌ ماه پیش از سوی وزارت کشور به آموزش و پرورش پیشنهاد داده شد،هنوز بی جواب مانده است.

فراتاب - گروه اجتماعی: در نیم‌قرن اخیر روند شهرنشینی در ایران سیر صعودی داشته است؛ به طوری که براساس آمارها در سال ۱۳۹۰ جمعیت شهری ایران از مرز دو سوم کل جمعیت کشور فراتر رفت و انتظار می‌رود روند شهرنشینی در ایران همچنان به سیر صعودی خود ادامه داده و در سال ۱۴۳۰ به حدود ۸۵ درصد برسد. روند افزایشی شهرنشینی با  تبدیل سکونتگاه‌های روستایی به شهر و افزایش ثروت در شهرها پدیدار شد؛ به طوری که روستاییان برای کسب معاش روانه شهرها شدند و همین امر سبب کاهش جمعیت روستایی و به تبع آن افزایش جمعیت شهرنشینی شد.این روند به حدی پیش رفت که امروز در برخی روستاها چندین خانوار ساکن هستند و برخی نیز حتی خالی از سکنه شده‌اند.

با افزایش مهاجرت روستاییان به شهر و یا استفاده آنان از امکانات شهری برخی از فضاهای کاربردی در روستاها  بدون استفاده مانده است.به طور مثال برخی از فضاهای آموزشی در روستاها که روزگاری شاهد حضور پررنگ دانش‌آموزان بود امروزه به علت ناکارآمدی و تغییر سبک زندگی روستاییان متروکه شده که اگر به این فضاها به موقع رسیدگی نشود ممکن است  به فضاهای ناامن و پاتوق بزهکاران و معتادان تبدیل شود و این امر می‌تواند سلامت محیط را به خطر بیاندازد.

بنابراین اگر این فضاها به درستی مورد استفاده قرار گیرند، نقش موثری در اعتلای فرهنگی،بهبود معیشت و ارتقای آموزش روستاییان خواهند داشت و در آینده نیز اتفاقات مثبتی را برای روستاها رقم خواهند زد؛ زیرا توانمند سازی روستاییان و آموزش آنان منجر به افزایش کارآفرینی، تولید اشتغال و در نهایت جذب سرمایه به روستا خواهد شد.

در همین راستا چندی پیش در پیشنهادی از سوی وزارت کشور به آموزش و پرورش این موضوع مطرح شد که مدارس متروکه و بدون استفاده که تعداد آنها به حدود 2000 مدرسه می رسد در اختیار سازمان دهیاری های وزارت کشور قرار گیرد تا آنها از این مدارس به عنوان "دهسرا" یا "خانه روستا" استفاده  کنند.به عبارت دیگر قرار است این دهسراها در روستاها همان فرهنگسراهای شهری در مقیاس کوچک  باشند. که در آنها  کلاس‌های آموزشی برای زنان ،دوره‌های توانمندسازی ، دوره‌های مشاوره‌ اجتماعی و بهداشتی برای خانواده‌ها و  کلاس‌های ورزشی برای جوانان  و...برگزار شود.

در خصوص این طرح سعید رضا جندقیان-معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز به ایسنا می‌گوید: براساس نامه‌ای به استانداری و احصای این مدارس دریافتیم که در روستاهای کشور حدود ۲۰۰۰ مدرسه متروکه وجود دارد و به دلیل اینکه هزینه ساخت بنا نیز زیاد است. تصمیم گرفتیم در صورت امکان از همین مدارس استفاده کنیم. به همین دلیل قرار شد که با وزارت آموزش و پرورش هماهنگی‌های لازم صورت گیرد تا آنها این مدارس متروکه را در اختیار دهیاری‌ها قرار داده و از این مدارس به عنوان "دهسرا" یا "خانه روستا" استفاده شود. 

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه اعتبار این "دهسرا" از بودجه دهیاری‌ها تأمین می‌شود و همچنین می ‌توان این بودجه اندک را با مشارکت‌های مردمی افزایش داد،  می افزاید: این طرح برای وزیر آموزش و پرورش فرستاده شده است و منتظر پاسخ ایشان هستیم و فکر می‌کنم با توجه به رویکرد مناسب وزیر آموزش و پرورش به زودی به پاسخ برسیم.

با وجود گذشت حدود یک ماه از پیشنهاد  طرح "تبدیل مدارس متروکه به دهسرا" از سوی وزارت کشور به آموزش و پرورش، اما هنوز  پاسخی برای این پیشنهاد از جانب آموزش و پرورش داده نشده و این طرح همچنان در صف انتظار پاسخ بطحائی مانده است.

نظرات
آخرین اخبار