وعده های پوچ سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران | فراتاب
کد خبر: 8286
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1397 - 15:25
ماجرای طرح جدید ترافیک برای شهروندان به کلاف سردرگمی تبدیل شده که با وجود ورود به سومین ماه سال هنوز تکلیف بسیاری از کسانی که به آنها سهمیه تعلق می گیرد، مشخص نیست. معاون شهردار هم گفت سهمیه ها کم بود و به خبرنگارانی که طرح نگرفتند کارت بلیت می دهیم و حرف

فراتاب - گروه اجتماعی: تنها چند روز پیش از جلسه نهایی انتخاب شهردار جدید تهران، سمیع الله حسینی مکارم در جمع خبرنگاران حاضر شد و وعده داد تا سهمیه خبرنگاران را برای طرح جدید ترافیک افزایش دهد. او اعلام کرد که لایحه دو هزار سهیمه جدید را برای خبرنگاران به شورای شهر تهران ارسال خواهد کرد. 

اما با عبور از فرآیند انتخاب شهردار و رای اعضای شورای شهر به محمدعلی افشانی، وعده سرپرست شهرداری نیز وارد بایگانی شد. حال در این بین صدها خبرنگار مانده اند که هیچ طرحی دریافت نکرده اند و حتی برخی نیز که دارای سهیمه هستند نمی دانند چه زمانی به آنها این سهمیه ها تعلق خواهد گرفت.

خبرنگارانی که هر ساله با توجه نیازهای مرسوم کار خبرنگاری، سهیمه طرح ترافیک دریافت می کردند، در مدیریت جدید شهرداری با هفت خوان رستم مواجه شده اند. اثبات خبرنگار بودن و پس از آن احراز صلاحیت توسط شهرداری، موضوعی بود که هفته ها میان رسانه ها و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری در حال رفت و برگشت بود.

در کنار احراز صلاحیت ها، سهمیه خبرنگاران تقریبا نصف شد و اسامی کسانی که طرح به آنها تعلق گرفته نیز مقرر شد برای شفاف سازی در سایت منتشر شود! ادعای اتاق شیشه ای شهرداری نیز تنها در حد حرف و وعده ماند تا مشخص نشود چه کسانی به نام خبرنگار سهیمه دریافت کرده اند. خبرنگاران در این بین با ارسال مدارک خود همچنان بلاتکلیف مانده اند و مشخص نیست به آنها طرح تعلق خواهد گرفت یا خیر.

در همین حال پور سید آقایی ، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اعتراض خبرنگاران به عدم دریافت طرح ترافیک گفته است: »بپذیرید که سقف سهمیه‌ها کاهش یافته و این در همه گروه‌های سهمیه بندی رخ داده است،‌ یعنی جانبازان، بنیاد شهید، خبرنگاران، اساتید و ... تنها بخشی از آنها سهمیه گرفته‌اند و با اینکه ما به 2000 نفر از خبرنگاران سهمیه داده‌ایم هنوز 1500 نفر پشت نوبت مانده‌اند.»

وی با بیان اینکه ما پیشنهادات مختلفی را مطرح کردیم تا موجب رضایت جامعه خبری شود اما مورد پذیرش قرار نگرفت، گفت:« ما به رسانه‌ها پیشنهاد دادیم که نحوه تخصیص سهمیه‌ها به رسانه‌ها و افراد از سوی وزارت ارشاد باشد که قبول نکردند و همچنین پیشنهاد دادیم که به رسانه‌ها در سقف اعتبارات‌مان شرایطی را فراهم کنیم که از سرویس کارپینو در ایاب و ذهابشان استفاده کنند که باز هم قبول نکردند.

وی ادامه داد: به همین دلیل پیشنهاد دادیم که کارت بلیت حمل ونقل عمومی تا 350 هزار تومان به خبرنگارانی که در سامانه ثبت نام کردند اما به آنها آرم داده نشده است در وهله اول این کارت‌ها داده شود و پس از آن سایت مجددا باز شود تا مابقی خبرنگارانی که خودرو ندارند و طرح ترافیک هم ندارند از این کارت استفاده کنند که روز گذشته دستورات آن صادر شد و تا هفته‌های آتی عملیاتی می‌شود.»

این اظهارات به معنای آن است که لایحه افزایش سهیمه طرح ترافیک خبرنگاران که وعده آن داده شده بود، مورد موافقت معاونت شهرداری نیست و عملا زیر وعده های خود زده اند. حال این سوال مطرح است تا چه زمانی قرار است تا خبرنگاران در انتظار تعیین تکلیف خود با وجود گذشت بیش از دو ماه از سال جدید باشند؟ و سوال اساسی اینکه چرا سهیمه ها و کارت های شناور به کسانی تعلق گرفته که هیچ نیازی به آن ندارند و برای فروش، بازار سیاه راه انداخته و با قیمت های  5 تا 10 میلیون تومانی به فروش می رسانند.

نظرات
آخرین اخبار