با خروج از برجام، دیگر اروپا هم کنار آمریکا علیه ایران نمی ایستد | فراتاب
کد خبر: 8271
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1397 - 18:00
واشنگتن پست؛
متحدان اروپایی و کلیدی آمریکا نه تنها به توافق هسته ای پایبند ماندند بلکه درصدد هستند تا در برابر تحمیل تحریم های ثانویه آمریکا علیه سایر طرف های توافق مقاومت کنند.

فراتاب- گروه بین الملل: جنیفر روبین از روزنامه نگاران تندرو در واشنگتن پست نوشت: دنیس راس مذاکره کننده با سابقه خاورمیانه به عنوان یکی از منتقدین برجام، در گذشته معتقد بود که باید در مفاد مرتبط با بازرسی ها و بند غروب برجام اصلاحاتی صورت بگیرد اما اکنون وی همانند بسیاری از حامیان منطقی ( چه موافق چه مخالف برجام) بر این تاکید می کند که وضعیت فعلی به مراتب بدتر از زمان حضور آمریکا در برجام است.
در ادامه دنیس راس گفت: «ترامپ این شانس را برای موفقیت داشت که با تمرکز بر اقدام فریبکارانه(!) ایران در مورد سلاح اتمی و همراهی اروپا، ایران را منزوی کند اما با خروج آمریکا از برجام، بلافاصله دولت های بریتانیا، فرانسه و آلمان بیانیه سه جانبه ای با تاکید بر تعهد پایدار نسبت به برجام صادر کردند و از آمریکا خواستند تا تضمین کند که ساختار برجام بدون تغییر باقی بماند و از اقدامی که مانع اجرای کامل توافق از سوی سایر طرفین می شود، خودداری کند. بنابراین، متحدان اروپایی و کلیدی آمریکا نه تنها به توافق هسته ای پایبند ماندند بلکه درصدد هستند تا در برابر تحمیل تحریم های ثانویه آمریکا علیه سایر طرف های توافق مقاومت کنند. در واقع انگیزه کشورهای اروپایی در این اقدام حفظ ایران در توافق و حمایت از شرکت های اتحادیه اروپا بوده است.»
در واقع، یکی از خطرات برای امریکا این است که واشنگتن هیچ شریکی برای اعمال فشار به ایران برای تغییر رفتار و وادارسازی ایرانی ها برای مذاکره جدید در مورد مسائلی که ترامپ درصدد اصلاح آن است ندارند. در واقع آمریکا با خروج از برجام باعث شده که اتحادیه اروپا شتابان درصدد حفاظت از ایران در برابر تحریم های آمریکا باشد.
وال استریت ژورنال در گزارشی بیان کرد که مقامات اتحادیه اروپا درصدد پیشبرد برنامه هایی برای دسترسی کامل تر ایران به وام های اتحادیه اروپا و بانک سرمایه گذاری اروپا و همچنین تقویت خطوط اعتباری برای شرکت هایی است که با حداقل دخالت آمریکا درصدد سرمایه گذاری در ایران هستند.
ایرانی ها همچنین تاکید کرده اند تا زمانی که اروپایی مزایای اقتصادی مستمر ناشی از برجام را تضمین کنند، به توافق هسته ای پایبند هستند. همچنین اتحادیه اروپا به جای این که ایران را تحت فشار قرار دهد تا به نگرانی ها ترامپ جامه عمل بپوشاند، سعی در کمک به ایران در جهت یافتن راهکارهای مالی خارج از اختیارات و قدرت واشنگتن هستند.
خروج آمریکا از برجام نه تنها باعث افزایش نفوذ ما نشده، بلکه نفوذ ما کاهش پیدا کرده است. ما هیچ وقت در مورد مسائل غیرهسته ای ایران سیاست خاصی نداشتیم و تعجب آور است که هنوز هم نداریم. در حال حاضر بین ایران و اسرائیل در منطقه شاهد افزایش تنش ها و برخوردهای نظامی هستیم و احتمالاً خروج آمریکا از برجام زمینه افزایش بیشتر تنش ها را فراهم کرده است.
اریک ادلمن سفیر سابق امریکا به من گفت: «ترامپ فاقد استراتژی است و با اظهارات تکراری در مورد خروج از سوریه درصدد این است تا رفتارهای پرمخاطره بین ایران و اسرائیل را تشویق کند.»
دنیس راس می گوید که تشدید تنش ها بین ایران و اسرائیل یکی از پیامدهای ناخواسته خروج آمریکا از برجام است. وی می نویسد: «در پی تصمیم ترامپ در خروج از برجام، تعجب آور نیست که ایران به حمله اسرائیل در 9 آوریل پاسخ دهد.» برای ژنرال قاسم سلیمانی تنها یک روز طول کشید تا از خاک سوریه با موشک های ایران و حزب الله به اسرائیل حمله کند. در واقع هدف ایرانی ها از این نمایش صرفاً این نبود که اقدام اسرائیل را مقابله به مثل کنند (تلافی) بلکه درصدد بودند تا به رویکرد سخت گیرانه و افراطی آمریکا رفتار مناسبی از خود نشان دهند.
دنیس راس افزود: «اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در مورد این که آمریکا با خروج از برجام امن تر شده است بی معنی است.» جان بولتون در اظهاراتی بیان کرده بود : «آنچه که پرزیدنت ترامپ با خروج از برجام انجام داد بازگشت به هدف واقعی ما یعنی متوقف کردن رژیم خطرناک از تهدید ما و دوستان مان در سرتاسر جهان با سلاح های هسته ای بود.»
به عقیده راس، ترامپ با خروج از برجام به نفع ایران عمل کرد و هم توانست اتحاد بین آمریکا و اروپا شکافی ایجاد کند و هم اجماع بین المللی در مورد تحریم ها تضعیف شد و علاوه بر این ایران را به عنوان یک طرف بی گناه و مظلوم معرفی کرد. اما فارغ از مسئله هسته ای، این منطقه زمانی امن خواهد شد که آمریکا یک سیاست مطابق با دیپلماسی اجبار اتخاذ کند که بتواند از این طریق به بشار اسد و دو کشور حامی آن یعنی ایران و روسیه برای دست یابی به یک راه حل صلح آمیز در جنگ سوریه بدون نابودی کامل دشمنان بشار اسد به توافق برسند. بنابراین ما برای انجام این کار نیازی به خروج از برجام نداشتیم و حتی ترک این توافق می تواند باعث پافشاری بیشتر ایران برای حضورش در سوریه گردد.
منبع: انتخاب

 

نظرات
آخرین اخبار