مذاکره با اروپایی‌ها اتمام حجت است | فراتاب
کد خبر: 8256
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1397 - 07:10
سردار سلیمانی شخصیت برجسته ملی است
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه مذاکرات ما با اروپایی‌ها اتمام حجت با آنها در برجام است و آنها باید در طول هفته‌های آینده درباره ادامه برجام تصمیم‌گیری کنند،‌ به صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا واکنش نشان داد و گفت: وقتی رییس سازمان

علاءالدین‌ بروجردی در حاشیه جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس در جمع خبرنگاران در ارزیابی از روند مذاکرات دولت با طرف‌های اروپایی و اینکه مقام معظم رهبری گفته‌اند که به این‌ها هم اعتماد ندارند، گفت: نکته‌ای که رهبری فرمودند بحق است. به هر حال تصمیم‌گیری مجموعه شورای عالی امنیت ملی این بود که این مذاکرات انجام شود چون اتمام حجت مهم بود.

وی ادامه داد: همانطور که همه یادشان است در زمانی که مذاکرات در برجام شروع شد جبهه متحدی از همه کشورها مقابل ما شکل گرفت که محور آن آمریکا بود، ‌امروز این جبهه شکسته است به گونه‌ای که آمریکا با چین و یاران نزدیکش در خاورمیانه همچون ژاپن و کره جنوبی به دلیل سیاست‌های ترامپ در حال جنگ اقتصادی است، این خود نشان می‌دهد که آن اتحاد سابق علیه ما وجود ندارد.

بروجردی با تاکید بر اینکه باید در این شرایط هوشمندانه کار را انجام داد، گفت: این مذاکرات اتمام حجت با اروپایی‌ها است. آنها در مقابل آزمون مهم تاریخی قرار دارند، قرار نیست برای همیشه در آینده تاریخ جهان کشوری چون آمریکا با سیاست‌های مستکبرانه و زورگویانه خود حاکم باشد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها باید نشان دهند که به دنبال حفظ منافع ملی خود هستند، گفت: از آنجا که آمریکایی‌ها روابط اقتصادی و رسمی با ما ندارند، علاقه‌مند نیستند که دیگران نیز از این منفعت بهره گیرند و از کار اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران سود ببرند. آنها می‌خواهند بازی را بر هم زنند. امیدواریم اروپایی‌ها بتوانند مقاومت کنند، ما در حال آزمودن آنها هستیم.

بروجردی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد اینکه در ارزیابی‌اش از بیانیه موگرینی، گفت: نه تنها بیانیه دیگر برای ما اعتباری ندارد که سند هم بعد از عملکرد آمریکا فاقد اعتبار است. شاید اعتبار صوری داشته باشد اما اعتبار عملی همان اقدام عملی است، ما آن را مهمترین تضمین می‌دانیم اما اقدام عملی نباشد ۱۰۰ سند هم بدهند ارزشی ندارد چون اگر قرار باشد یکسری شرکت‌های آمریکایی حضور پیدا نکرده و به تعهدات‌شان عمل نکنند یا اینکه به قراردادهایی که در دوران برجام بسته‌اند عمل نکرده و تنها شعار، بیانیه و حتی سند و امضای رسمی دهند ارزشی نخواهد داشت.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اروپایی‌ها تصمیم باید بگیرند که در طول هفته‌های آینده شرکت‌های مهم و سیستم بانکی‌شان با ایران کار جدی انجام دهد.

بروجردی در پاسخ به این سوال که طبق گفته عراقچی در جلسه غیرعلنی مجلس، شرط اروپایی‌ها برای ادامه برجام، مصوبه FATF است، گفت: این جزئی از کلیات است و حتی می‌تواند بهانه‌ای برای ادامه راه باشد. ما سردمدار مبارزه با تروریسم در دنیا هستیم. از زمانی که ناتو در افغانستان مستقر شد میزان تولید موادمخدر تا ۴۰ برابر افزایش پیدا کرد که این درآمدها یکی از پشتوانه‌های مهم تروریستی است. در زمان حاکمیت ناتو میلیاردها دلار از محل فروش موادمخدر درآمد کسب کرده‌اند، انگلیس مسئول فروش موادمخدر در افغانستان است و همچنین این کارها بدون دلیل نیست.

وی ادامه داد: آنها عملا درگیر حمایت از گروه‌های تروریستی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران هستند. ما اجازه نمی‌دهیم این اتفاق واقع شود، همان‌طور که در طول چهار دهه گذشته هم ناکام مانده‌اند. آمریکا در عراق، سوریه و لبنان شکست خورده و عملا در یمن هم شکست‌شان مشهود است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا آمریکا می‌خواهد مدل کره شمالی را درباره ایران اجرایی کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران قابل مقایسه با کره شمالی نیست، ما تنها کشوری هستیم که در جغرافیای سیاسی دنیا در عمل ثابت کردیم که دارای چنین شجاعتی هستیم که در برابر آمریکا به عنوان مدعی ابرقدرت بایستیم و حرف‌مان را بزنیم. سرباز آمریکایی تخلف می‌کند و وارد آب‌های ما می‌شود و بعد اسیر و دستگیر می‌شود، از آن طرف پهپاد آمریکا وارد فضای ما می‌شود، آمریکا درخواست رسمی برای پس گرفتن آن پهپاد را مطرح می‌کند و ما پس نمی‌دهیم.

وی افزود: همسایه ما بمب اتمی دارد و مرتب آمریکایی‌ها توسط پهپادهایشان همسایه شرقی‌مان را بمباران می‌کنند. پهپاد جاسوسی آمریکا یعنی آرکیو ۱۷۰ را به پایین کشیدیم و آمریکایی‌ها رسما درخواست استرداد کرده و ما پاسخ منفی دادیم، بعد از آن با انجام مهندسی معکوس نمونه آن را ساختیم. اینها واقعیات جمهوری اسلامی ایران است به همین دلیل ایران قابل مقایسه با هیچ کشوری نیست.

بروجردی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اعمال قانون انسداد در قبال ایران را می‌توان تضمین عملی اروپایی‌ها دانست، گفت: تضمین عملی به معنای آن است که یک مجموعه قراردادهای منعقد شده در دوران امضای برجام تاکنون متوقف نشود چون ده‌ها توافق امضا شده است. این اولین آزمون اروپایی‌ها است، آزمون دوم آن است که برای ادامه راه ما کار گسترده‌ای در عرصه انتقال تکنولوژی، همکاری‌های اقتصادی و کمیسیون مشترک داریم که باید در عمل اروپا حضور پیدا کند. اگر اروپا این گام‌های عملی را برندارد هیچ تضمین دیگری قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: این تضمین عملی شامل شرکت‌ها، بانک‌ها و دولت‌ها هستند مثلا دولت آلمان یا فرانسه اگر بخواهد بگوید که با فشار آمریکا نمی‌تواند ادامه دهد این همان نقض برجام و پیوستن آمریکا است. ما امیدواریم شاهد ظهور یک اروپای قدرتمند در جغرافیای سیاسی امروز باشیم.

بروجردی توضیح داد: اتحادیه اروپا از ۲۷ کشور تشکیل شده است که تاکنون یک نوع وادادگی در مقابل فشار آمریکا داشته‌اند. اینها باید امروز بتوانند توانمندی خود را در برابر فشار آمریکا نشان دهند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا، گفت: وقتی رییس سازمان اطلاعاتی سی‌آی‌ای را وزیر خارجه می‌گذارند، خروجی بهتر از این نخواهد داشت. او فکر می‌کند که در سازمان سیا و نه وزارت خارجه آمریکا نشسته است. ادبیات پمپئو ادبیات دیپلماتیک جهان امروز نیست، فکر می‌کند به عنوان رییس سازمان اطلاعاتی می‌خواهد دستور دهد و بقیه اجرا کنند، چنین خبرهایی نیست.

وی در واکنش به نام بردن سردار سلیمانی از سوی وزیر خارجه آمریکا، گفت: این نشان می‌دهد سردار سلیمانی نماد موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه است و مهم‌ترین چهره تاثیرگذار در شکست طرح آمریکا و گروهک‌های تروریستی در منطقه به ویژه داعش محسوب می‌شود به همین دلیل آنها با نگرانی و ناراحتی از این شخصیت برجسته ملی ما یاد می‌کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا این کمیسیون گزارشی درباره رد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را نداده است، گفت: اگر ما می‌خواستیم این لایحه را رد کنیم برایمان راحت‌ترین کار بود، یک کلمه به نام رد کلیات را می‌نوشیم اما چون بحث بسیار مهمی است و با منافع ملی گره خورده است نباید آن را با یک کلمه پاسخ داد. البته نکته‌ای که آقای لاریجانی مطرح کردند مبنی بر اینکه طی شدن زمان زیاد را قبول دارم منتهی مواردی را حضورا به آقای لاریجانی گفتم که نمی‌توان آن را علنی بیان کرد. به هر حال کمیسیون امنیت ملی یکشنبه آینده با حضور مسئولان از ارگان‌های مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد و امیدواریم نتیجه را در حداقل زمان ممکن به مجلس بدهیم.

بروجردی در مورد مهمترین ایراد این لایحه، گفت: ما به دنبال تامین منافع ملی هستیم تا عملا چارچوب و اسکله‌بندی این طرح‌های چهارگانه که در جلسه غیرعلنی هم مطرح شد، مشخص شود. ما به دنبال مبارزه با پولشویی و مقابله با تروریسم هستیم ولی در عین حال نباید فراموش کنیم که چه کسانی داعش و سازمان‌های تروریستی را ایجاد کرده‌ و چطور تامین مالی می‌کنند، آنها از روش‌های مختلفی استفاده می‌نمایند.

وی تاکید کرد: با تفکیک جدی بین گروه‌های جهادی، حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین که کشورشان اشغال شده و دفاع مشروع می‌کنند، قائل هستیم، کار آنها به هیچ وجه قابل مقایسه با گروه‌های تروریستی نیست.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: این یک خلط مبحثی است که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند،‌ باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که منافع جهان اسلام تامین شود.

بروجردی در پاسخ به این پرسش که آیا این نکات در لوایح دولت لحاظ نشده است؟‌ گفت: در هر صورت در FATF هم خروجی کمیسیون مشهود خواهد بود آن هم با نکاتی که به عنوان تحفظ قید می‌شود.

خبرنگاری از بروجردی پرسید که ظاهرا آقای عراقچی در جلسه غیرعلنی  FATF را شرط ادامه مذاکرات دانسته و آقای شمخانی حرف دیگری زده است، ارزیابی شما از این صحبت‌ها چیست، بروجردی در پاسخ گفت: آن نظری که آنها داشتند را باید از خودشان بپرسید، منتهی امروز دیدید که FATF مطرح و به کمیسیون ارجاع شد و هفته آینده جلسه خواهیم داشت.

ایسنا

نظرات
آخرین اخبار