روز پرحاشیه مجلس؛سنگ‎اندازی و داد وفریاد دلواپسان علیهCFT | فراتاب
کد خبر: 8253
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1397 - 04:00
CFTترکمانچای‌دوم است؟|ادعای تحویل‌حاج‌قاسم‌به غرب|دلواپسان پای امام‌ ورهبری را وسط‌ کشیدند
لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تأمین مالی تروریسم CFT امروز در حالی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت که باز هم فریاد نمایندگان دلواپس به هوا بلند شد و روزی را رقم زد که یادآور روز بررسی برجام در مجلس بود.

فراتاب - گروه سیاسی: به محض اعلام این دستور کار، تعدادی زیادی از نمایندگان مخالف با این طرح که عمدتا از اعضای فراکسیون ولایی بودند، مقابل تریبون مجلس جمع شدند و با در دست داشتن پلاکاردهایی مبنی بر استعماری بودن این کنوانسیون، خواستار مسکوت ماندن بررسی آن در صحن علنی مجلس شدند. ترکیب این نمایندگان شبیه همان‎هایی بود که دو هفته پیش با تجمع در همین جایگاه، برجام و پرچم آمریکا را در اعتراض به خروج این کشور از برجام، آتش زدند. «حسینعلی حاجی‌دلیگانی، محسن کوهکن، آزادی خواه، گودرزی، ابطحی، قاضی‎پور و نصرالله پژمانفر». البته این بار به جای برجام و پرچم آمریکا، پلاکاردهایی با این مضامین در دستشان بود: «ملت غیور ایران از پذیرش هر پیمان استعماری بیزار است»، «ملت ایران ما را نخواهد بخشید اگر این لایحه استعماری را مصوب کنیم». تجمع آنان در این جایگاه با این پلاکاردها تصاویر راهپیمایی‎های بیرون از مجلس و مثلا بعد از نماز جمعه را تداعی می‎کرد.

با توجه به اینکه صبح امروز فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس این لایحه را بررسی کرده و مخالفتش را با آن عنوان کرده بود، شاید می‎شد چنین واکنشی را در صحن علنی پیش بینی کرد. چه آنکه بیانیه فراکسیون نمایندگان ولایی در خصوص مخالفت با لایحه تأمین مالی تروریسم نیز در صحن علنی توزیع شده بود.

سروصدا و مخالفت‎خوانی‎های آنها برای دقایقی فضای مجلس را متشنج کردند. امیرحسن قاضی زاده عضو هیئت رئیسه مجلس در خلال داد و بیدادهای این نمایندگان از پشت تریبون گفت که تعدای از نمایندگان خواستار مسکوت ماندن این لایحه و تعدادی دیگر از نمایندگان درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی را داشتند.

اما صدای علی لاریجانی رئیس مجلس در خلال این فریادها شنیده می‎شد که می‌گفت «امکان مسکوت گذاشتن این لایحه طبق این آیین نامه وجود ندارد». او درخواست تعدادی از نمایندگان برای غیرعلنی شدن جلسه و اعلام تنفس را هم نپذیرفت و تاکید کرد: این لایحه در جلسه علنی بررسی خواهد شد.

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوش‎های مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز سعی در آرام کردن این نمایندگان را داشت که پژمانفر با فریاد اجازه صحبت به جلالی را نمی داد.

این هیاهو باعث شد که رئیس مجلس خطاب به این نمایندگان بگوید: مجلس جای گفت‌وگوست شما نظراتتان را گفتید اجازه دهید که دیگران هم نظراتشان را بگویند. با زور نمی شود نظراتتان را القا کنید. شما نقد و اعتراض دارید بگذارید صحبت شود مجلس جای تضارب آرا است.

شرّی که کمیسیون امنیت ملی به پا کرد

این همه هیاهو بر سر آن بود که کمیسیون امنیت ملی حاضر نشده بود درباره این لایحه نظر بدهد و به درخواست دولت، لایحه الحاق ایران به CFT مستقیما به صحن علنی مجلس آمده بود. شاید برای همین بود که نمایندگان معترض در جایگاه ناطقان تنها به حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که هم گرایش با آنها بود؛ اجازه سخن گفتن دادند. 
او هم درباره وتوی این لایحه در کمیسیون امنیت ملی اینچنین سخن گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پس از بررسی لایحه دولت برای الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم و پیشنهادات دولت در خصوص حق تحفظ، به چند دلیل صلاح نداست که آن را به صحن مجلس گزارش کند. از جمله آنکه این لایحه مخالف اصل سوم قانون اساسی است، چرا که استعماری است و منجر به تسلط بیگانگان بر کشور می شود. از سوی دیگر دولت تلاش کرده که با حق شرط و بیانیه های صادرشده در مقدمه لایحه، از خسارات جلوگیری کند، ولی نظر کارشناسان حقوقی این است که حق شرط (حق تحفظ) و این بیانیه ها نمی توانند از خسارات جلوگیری کنند، لذا گزارش آن را به صحن مجلس ارائه نکردیم.

سیل اخطارها و تذکرات؛ از حرام شرعی تا ترکمانچای دوم

سخنان نقوی نه تنها صحن علنی را آرام نکرد که تشنج را بیشتر هم کرد. سیلی از درخواست تذکر و اخطار راهی هیات رئیسه شد. از جمله آنکه نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در اخطاری بر اساس اصل ۱۵۲ و ۱۵۳ قانون اساسی گفت: هرگونه اقدامی که موجب سلطه بیگانگان بر منابع طبیعی، اقتصادی و نیروهای مسلح شود، ممنوع است. این کنوانسیون قرارداد ننگین و مبهم و ترکمنچای دوم است.

در ادامه هادی قوامی نماینده اسفراین نیز در تذکری گفت: دولت در این لایحه حق الشرطی آورده بود که در واقع ارزش حقوقی ندارد. آقای ظریف در جلسه غیرعلنی اعلام کرد حق الشرطی در این کنوانسیون قرار دارد. اما کارشناسان معتقدند قرار دادن حق الشرط با ذات کنوانسیون در تعارض است. وی بر این اساس خواستار بازگشت این لایحه به کمیسیون امنیت ملی شد و گفت: طبق حکم شرعی بنیانگذار انقلاب اسلامی، اگر روابط سیاسی با کشورهای بیگانه باعث اسارت سیاسی شود برقراری چنین قراردادی حرام شرعی است.

علیرضا سلیمی نماینده محلات نیز لایحه مربوط به این کنوانسیون را به معنی پذیرش سلطه تلقی کرد و گفت: اصل دوم قانون اساسی نفی هرگونه سلطه‌گری و سلطه‌پذیری و بند ۵ اصل ۳ قانون اساسی، طرد کامل استعمار را مطرح کرده است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: آقایان می‌گویند که الحاق به این کنوانسیون از موضوع FATF جداست؛ درحالی‌که در بند ۲۹ برنامه اقدام گروه ویژه اقدام مالی، چنین چیزی از ایران خواسته شده است.  اگر قرار باشد حق شرط ما را بپذیرند، چرا حالا شرط گذاشته‌اند و آقایان هم به آنها قول داده‌اند؟

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار این نماینده، با بیان اینکه این لایحه برای اولین‌بار است که به مجلس می‌آید و قبلاً تصویب نشده، یادآور شد: این مسئله با FATF هم یکی نیست.

لاریجانی: پمپئو، ارزش پاسخ دادن نداشت

سپس تریبون به حاجی دلیگانی رسید که با ارائه اخطار قانون اساسی، به اظهارات روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا و تهدیدات وی علیه جمهوری اسلامی اشاره کند و خطاب به رئیس مجلس بگوید: آیا شما به عنوان رئیس مجلس نباید در ابتدای جلسه امروز پاسخ این یاوه‌گویی‌ها و بایدها و نبایدهایی که علیه ما گفت، را می‌دادید؟

لاریجانی هم پاسخ داد: آنقدر این حرف‌ها بی‌ربط بود که ارزش جواب دادن نداشت و وزیر خارجه ما هم پاسخ او را داده است.

حاجی‌دلیگانی در ادامه گفت: ما سوگند یاد کرده‌ایم که امانتدار باشیم تا این کشور زیر سلطه نرود؛ صاحب نظران ۹ ایراد اساسی به لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم وارد کرده‌اند که کسی فردا نگوید نمی‌دانستیم. سرتاسر این لایحه، خیانت به مردم ایران است و دست و پای آنها را می‌بندد؛ نگذارید این در مجلس مطرح شود، مانند تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام که امروز به اینجا رسیده است. بررسی این لایحه مغایر اصل ۶۷ قانون اساسی و سوگند نمایندگی است.

رهبری درباره این موضوع نظری نداشته‌اند

در ادامه جلسه امروز کریمی قدوسی صفحاتی از فتوای امام در تحریرالوسیله را چاپ و در بین نمایندگان پخش کرد که با تذکر علیرضا رحیمی نماینده اصلاح طلب مجلس روبرو شد. او در اخطاری با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی گفت: این فتوای امام در زمانی بود که هنوز جمهوری اسلامی ایران قانون اساسی نداشت. قطعا در شرایطی که کشورمان دارای قانون، رهبری و چشم‌انداز ۲۰ ساله است این موارد به تحریرالوسیله تقدم دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی، ایران باید با کشورهای دنیا تعامل سازنده و موثری داشته باشد، ادامه داد: این چه وضعی است که آقایان در گوشی به نمایندگان می‌گویند که این لایحه استعماری است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی هم پشت تریبون رفته و با جانبداری آن را استعماری می‌خواند.

نماینده تهران افزود: زمان تصویب معاهده پالرمو هم از رهبری مایه می‌گذاشتند، ما به آنها می‌گفتیم که اگر چیزی است مکتوب بگویند و به نمایندگان ارائه دهند نه اینکه اکنون هم بخواهند با فشار از رهبری مایه بگذارند. اگر به دموکراسی، رای مردم و مجلس اعتماد دارید اجازه دهید مخالف و موافق صحبت کند وگرنه یک طرح سه فوریتی مبنی بر خروج ایران از سازمان ملل به همه کنوانسیون‌های بین‌المللی ارائه کنید، ایران تافته جدا بافته از دنیا نیست.

علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار رحیمی گفت: رهبری در این زمینه نظری نداشتند، ایشان گفتند مجلس و دولت خودشان تصمیم بگیرند و نظری ندارند.

رضایی و ولایتی و «حاج قاسم» را باید تحویل غرب دهیم؟

عبدالرضا مصری عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم را یک بحث ملی خواند و با بیان اینکه در چنین بزنگاه هایی است که در تاریخ مشخص می شود این مجلس چگونه مجلسی بوده است؛ در مخالفت با این لایحه گفت: اینکه کمیسیون امنیت ملی که مسئولیت بررسی این لایحه را داشته است، در مورد آن نظری نداده، جای ابهام دارد. این لایحه باید به کمیسیون بازگردد و کمیسیون نظرش را قاطع و روشن اعلام کند.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر کمیسیون در موعد مقرر در خصوص لایحه ای اظهارنظر نکند و دولت درخواست بررسی لایحه را داشته باشد، هیئت رئیسه باید آن را در دستور کار مجلس قرار دهد.

مصری گفت: خیال خامی است اگر بگوئیم در رابطه با کنوانسیونی که در حال بررسی آن هستیم، آمریکا نظری ندارد، بدون اراده آمریکا چنین کنوانسیونی ایجاد نمی شود. دوستان فکر می کنند این لایحه در مورد FATF است، در حالی که این کنوانسیون کاملاً در مورد تروریسم است. اگر فکر می کنید با پیوستن به این کنوانسیون تحریم ها از بین رفته و سوئیفت باز می شود، خیال خامی است. عضویت در این کنوانسیون هیچ دستاوردی برای ما ندارد.

وی تاکید کرد: از نظر این کنوانسیون، سپاه پاسداران سازمان تروریستی است و ما باید افرادی مانند سردار رضایی، دکتر ولایتی، حاج قاسم سلیمانی و سردار وحیدی را به عنوان مصادیق تروریسم به غرب تحویل بدهیم. اگر می توانید پا روی آرمان های انقلاب بگذارید، این کنوانسیون را تصویب کنید.

مصری ادامه داد: امکانات گروه تروریستی داعش توسط عربستان و به دستور آمریکا تامین می شود. مگر آمریکا عضو این کنوانسیون نیست؟

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی بیان کرد: بر اساس این تعریف، میرزاکوچک خان جنگلی، ستارخان و باقرخان، رئیسعلی دلواری همه تروریست هستند و به تروریست ها کمک کرده اند. آیا ملت ایران می پذیرد ستارخان به عنوان تروریست تعریف شود؟ اگر زمانی کشوری به ما حمله کرد و مردم دفاع کنند، تروریست خواهند بود؟  مگر ما عضو برجام و عضو سازمان بین المللی انرژی اتمی نیستیم؟ با همین حربه قلب راکتور اراک را درآوردند و اورانیوم های غنی شده را از ایران خارج کردند. این در حالی است که رژیم کودک کش اسرائیل تا دندان مسلح است.

مصری ادامه داد: برادران فراکسیون ولایی، امید و مستقلان، این موضوع مربوط به امنیت ملی کشور است. نمی گویم این لایحه را رد کنید، فرصت دهید تا در کمیسیون امنیت ملی بررسی شود. هرجا عجله کردید و جناحی عمل کردید، ضرر کردید.

نماینده کرمانشاه خطاب به موافقان این لایحه اظهارداشت: پشت تریبون بروید و تعهد بدهید که اگر به این لایحه ملحق شوید، تحریم های دلاری و بانکی ما برداشته می شود، من هم رای به تصویب می دهم.

به جای پرچم، عکس رئیس‌جمهور آمریکا را آتش می‌زدید

محمدکاظم دلخوش نماینده صومعه سرا تنها نماینده‎ای بود که فرصت یافت امروز در دفاع از یان لایحه از تریبون سخن بگوید. او با انتقاد از انفعال کمیسیون امنیت ملی در قبال این لایحه، خطاب به اعضای این کمیسیون گفت: شما به وظیفه خود عمل نکردید، شما باید شأن مجلس را درباره مسائل امنیتی کشور رعایت کرده و از زیر بار مسئولیتی که بر دوش شما بود شانه خالی نمی کردید. 

وی با حمایت از پیشنهاد مصری که گفت کمیته مرکب از فراکسیون‌های سیاسی مجلس برادرانه لایحه مذکور را به دور از گرایش‎های سیاسی مورد دقت نظر دقیق قرار دهند، گفت: در دیدار دو شب قبل کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری، ایشان رسیدگی به لایحه مذکور را به مجلس و دولت سپردند. اگر برای رسیدگی به آن جلسات متعدد محرمانه لازم باشد ما آمادگی کامل داریم تا به منافع و ابروی ملت خدشه وارد نشود.

به گفته وی، دبیر شورای عالی امنیت ملی یکشنبه گذشته ادله‌اش را در خصوص این لایحه مطرح کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران وارد fatf نمی شود. اما معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی را می پذیرد. پس مجلس می تواند نقایص لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم را رفع و سپس ان را تصویب کند.

توپ به زمین کمیسیون امنیت برگشت با ضرب‌الاجل دو هفته‌ای

در ادامه این مباحثات، رئیس مجلس خطاب به معترضین و مخالفین این لایحه یادآور شد: این لایحه در تاریخ ۸ آذرماه سال قبل اعلام وصول و در تاریخ ۲۵ آذرماه ۹۶ نیز آن را به کمیسیون امنیت ملی ارجاع داده ایم تا بررسی کنند. طبق آئین نامه، کمیسیون ۳ ماه فرصت داشته تا این لایحه را بررسی کند اما این کار را نکرده اند و اگر نیاز به تمدید مهلت هم داشته اند، باید از هیئت رئیسه درخواست می کردن که نکردند. لذا دولت می تواند تقاضا کرد تا این لایحه در دستور مجلس قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه ۵۰ نفر از نمایندگان درخواست کرده اند که بررسی این لایحه یکی ۲ هفته به تاخیر بیافتد تا بیشتر بررسی شود، افزود: البته دولت مخالف این است.
رئیس مجلس در نهایت از نمایندگان خواست تا نظر خود را با ارجاع دو هفته ای این لایحه به کمیسیون امنیت ملی اعلام کنند تا در صورت موافقت طی دو هفته آینده بررسی و اصلاحات لازم در آن اعمال شود و بعد از سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه، مجدداً در دستور کار قرار بگیرد.
نمایندگان نیز با ۱۳۸ رای موافق، ۹۲ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در صحن با ارجاع لایحه مذکور به کمیسیون امنیت ملی موافقت کردند. لاریجانی نیز تاکید کرد: کمیسیون امنیت ملی با دقت این مسئله را بررسی کند و نظرات وزارت خارجه، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و هر کسی را که نظری دارد دریافت کنند تا به جمع بندی مناسبی برسیم.

خبرآنلاین

نظرات
آخرین اخبار