نامه سرگشاده نماینده پیشین ایران در سازمان ملل به لاریجانی درباره تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها | فراتاب
کد خبر: 8249
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1397 - 00:00
محمدجعفر محلاتی، استاد دانشگاه و دیپلمات پیشین ایرانی که از وی در طرح تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌ها نام برده شده ، نامه‌ای سرگشاده خطاب به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی منتشر کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

"بسم الله الرحمن الرحیم
نامه سرگشاده
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَن تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَیٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ/قرآن کریم    

جناب آقای دکتر علی لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی،

با  سلام و آرزوی توفیق برای جنابعالی، به استحضار می‌رساند که این حقیر  به عنوان شهروندی ایرانی ،  دوازده سال است که به عنوان استاد الهیات اسلامی و صلح پژوهی در یکی از دانشگاه‌های آمریکا اشتغال دارم و خرسندم که در شرایطی که اسلام و ایران هراسی بطور سیستماتیک رواج دارد، سالانه حدود یکصد نفر از دانشجویان آمریکایی را در حد بضاعت اندکی که دارم با معارف اسلامی به ویژه قرآن‌پژوهی آشنا می‌کنم. غیر از  ایامی که کلاس‌های رسمی برقرار است، ما بقی اوقات را در شیراز و در حوزه‌های علمیه و گاه‌گاه نیز در همایش‌های دانشگاه‌های شیراز و علوم پزشکی در رشته الهیات تطبیقی تحقیق و صحبت دارم.

لابد استحضار دارید که در ایالات متحده سال‌ها است دستگاه‌های پر قدرت لابی جنگ وابسته به صنایع نظامی در پی خاموش کردن هر نوع صدای ضد جنگ به انحاء مختلف هستند ولو این‌که این صدا از محافل دانشگاهی باشد. این حقیر نیز از تیغ تهمت و فحاشی ایشان در هر دو سوی آب‌ها مصون نبوده و سال‌ها بنا به سابقه کار در سازمان ملل و ماجرای قطعنامه مورد حملات مستقیم این لابی قرار داشته‌ام. 

هفت سال پیش با کمال شگفتی متوجه شدم که تارنمای خبری رجانیوز در ایران در تاریخ دوشنبه ۱۸ مهرماه ۱۳۹۰ در مقاله‌ای به قلم محمد رحمانی درست همان ادبیات لابی جنگ آمریکایی ـ صهیونیستی را علیه اینجانب بدون حذف "واو" به کار برده و با افزودن دو اتهام شدید سیاسی، مویه‌ای برای قطعنامه صلح ۵۹۸ محض چاشنی بر آن افزوده است.

هفته گذشته در حالی که مشغول کلاس‌های آخر تر م تحصیلی در رشته قرآن‌پژوهی بودم خبردار شدم که کمیته تحقیق و تفحص مجلس گزارشی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پیرامون خطر مدیران دو تابعیتی داده و از جمله مصادیق آن، از این حقیر درست با همان ادبیات رجانیوز که هفت سال پیش منتشر کرده بود بدون کوچک‌ترین تغییری نام برده، هتک حرمت کرده و اتهام سنگین زده است. شگفتا و وا اسفا از آنچه بنام شریف تحقیق و تفحص رفته است! این حقیر لااقل در مورد خودم اعلام می‌کنم که همه اتهامات دروغ محض است و در عمر حرفه‌ای خود، نه هرگز مدیر دولتی دو تابعیتی بوده، نه از بودجه دولت آمریکا برای هیچ امری سیاسی یا غیرسیاسی پشیزی گرفته، نه هرگز در فرودگاه  ایران دستگیر شده، نه در عمر چهل ساله حرفه‌ای نیتی جز خدمت به صلح و بسط معارف اسلامی و روشنگری علیه اسلام‌هراسی داشته و نه در مابقی عمر قصدی جز معلمی دارد.

از جنابعالی تقاضا دارم که در جهت تصحیح گزارش فوق که نسبت به حقیر اتهامات واهی و سراسر کذب دارد و حذف نام اینجانب که کوچکترین ربطی به موضوع گزارش ندارد دستورات و اقدامات لازم را مبذول فرمایید. 

 همچنین به عنوان یک وظیفه ملی و دینی دو نکته را خاطرنشان می‌سازم: نخست در حالی‌که اسلام و جامعه  اسلامی در آمریکای شمالی در حال گسترش  بوده و به نظر حقیر، این جامعه بلحاظ حیثیت علمی و اجتماعی و توفیقات حرفه ای ، بال تمدنی مهمی برای جامعه جهانی اسلام میباشد،  چهل سال است که   دستگاهها  و لابی های شناخته شده  تلاش دارند که سهم  فرهنگ ایرانی وتشیع  در این جامعه مغفول بماند.  در همین اوضاع شاهزاده ولید سعودی که به خلبانان جنگده های سعودی در بمب باران یمن وعده داد که به هرکدام یک اتومبیل  گرانقیمت بنتلی جایزه میدهد، همین شاهزاده هشت کرسی اسلامشناسی در دانشگاههای هاروارد و جورج تاون بنام خود ایجاد کرد.  هم اکنون دانشجویان بسیاری که در این موسسات به مطالعات اسلامی مشغولند طبعا از منویات بانی و موسس آنها اثر می پذیرند . شگفت آور است که در این  اوضاع واحوال  عده ای در  وطن مالوف همت بر آن بسته اند  که همان دو سه معلم ایرانی –شیعی باقی مانده در  رشته مطالعات اسلامی را که هنوز مشغولند  صدمه بزنند و از کار باز دارند!

نکته دوم اینکه در حالیکه  جامعه مهاجر بین المللی  برای هر کشوری سرمایه به حساب می‌اید و میدانید که اقتصاد چین را سرمایه گذاری چینی های  خارج از چین  چنین ترقی داد،  باز هم شگفت آور است که عده ای تلاش دارند که رابطه  جامعه  هفت ملیونی ایرانیان مقیم خارج را با کشور  آنهم در  زمانی قطع کنند که در خاور میانه  چند کشور منطقه  به همراهی آمریکا مشغول اجماع سازی برای محاصره  اقتصادی ایران اند!   

 از بذل مساعدت در تصحیح گزارش فوق الذکر کمال امتنان را دارم.  با  تشکر  و تبریک ایام رمضان مبارک و آرزوی خیر برای جنابعالی و سربلندی وطن.

خواهم شدن به کوی مغان آستین فشان                                         زین فتنه ها که دامن آخر زمان گرفت

محمد جعفر محلاتی، استاد الهیات  اسلامی و صلح                    یکشنبه ۳۰ اردیبهشت  ۱۳۹۷، سحرگاه پنجم رمضان المبارک

به گزارش ایسنا، محلاتی ساکن آمریکا که از ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸ سفیر ایران در سازمان ملل متحد بوده است هم‌اکنون دانشور دانشکدهٔ مطالعات اسلامی کالج ابرلین و از امنای بنیاد ایلکس است. او در سال ۱۳۷۸ دکترای مطالعات اسلامی‌اش را از دانشگاه مک گیل دریافت کرد. او در دانشگاه‌هایی چون کلمبیا، پرینستون، ییل و جورج تاون در زمینهٔ جهان اسلام تدریس کرده‌ است. او فرزند شیخ مجدالدین و نوهٔ شیخ بهاءالدین محلاتی، مرجع تقلید مقیم شیراز است.

ایسنا

نظرات
آخرین اخبار