تلاش واشنگتن برای قانع کردن حماس به پذیرش معامله قرن | فراتاب
کد خبر: 8228
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1397 - 23:46
منابع دیپلماتیک غربی فاش کردند آمریکا رایزنی‌هایی با یک کشور عربی درباره فلسطین داشته که باعث خشم فلسطینی‌ها شده است.

نابع دیپلماتیک غربی فاش کردند آمریکا رایزنی‌هایی با یک کشور عربی درباره فلسطین داشته که باعث خشم فلسطینی‌ها شده است. این در حالی است که اقدامات بین المللی برای حمایت از فلسطین افزایش یافته که از جمله آن تصویب تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی کشتارها در مرزهای غزه و نشست آتی شورای امنیت برای بررسی پیش نویس قطعنامه کویت درباره فلسطین است.

به گزارش فراتاب به نقل از  روزنامه الحیاة، منابع دیپلماتیک غربی گفتند، دو فرستاده کاخ سفید در هفته‌های اخیر به یک کشور عربی سفر کرده و مذاکراتی را انجام دادند. آنها در این مذاکرات اوضاع انسانی، امنیتی و سیاسی نوار غزه، امور سیاسی حساس مانند فرصت‌های قانع کردن جنبش حماس جهت اتخاذ گام‌های سیاسی و امنیتی و عدم مخالفت با طرح "معامله قرن" و تشکیل دولتی ویژه غزه متشکل از شخصیت‌های مستقل را مورد بررسی قرار دادند؛ شخصیت‌هایی که برای حل مشکلات انسانی غزه حمایت مالی از آمریکا و کشورهای غربی دریافت می‌کنند.

طبق اعلام این منابع، طرف‌های مختلف مورد مذاکره آمریکا در مرحله بررسی افکار ارائه شده قرار دارند.

منابع مذکور گفتند، این مذاکرات خشم محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را برانگیخت که معتقد است این تماس‌ها تلاش آمریکا برای تحت فشار گذاشتن او جهت بازگشت به روند سیاسی است.

نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز بیانیه‌ای غیر منتظره‌ در این باره صادر کرد.

این بیانیه به دنبال سفر جیسون گرین‌بلات، نماینده ویژه آمریکا در روند صلح خاورمیانه به یکی از کشورهای عربی صادر شد که در آن آمده است: "اقدامات تحریک‌آمیز آمریکاو بی حرمتی به جهان عرب و جامعه بین‌الملل هر دو به افزایش بی‌اعتمادی و تقویت توهم برقراری صلح با اعراب بدون حضور فلسطینیان از طریق دور زدن طرح صلح عربی و آسیب زدن به توازن ملی و قومی کمک کرده است.

این بیانیه خواستار یکسان‌سازی موضع فلسطین و کشورهای عربی برای مقابله با این تجاوز اسرائیلی – آمریکایی به مقدسات، حقوق ملی و قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی شد.

در این راستا، شورای امنیت طی چند روز بررسی‌های پیش‌نویس قطعنامه‌ای که کویت ارائه کرده را آغاز می‌کند و از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل می‌خواهد ظرف ۳۰ روز آتی با اعزام هیئت بین‌المللی به فلسطین گزارشی از راه‌ها و شیوه‌های تضمین امنیت غیرنظامیان فلسطینی را ارائه دهد.

پیش‌نویس قطعنامه مذکور استفاده ارتش اشغال‌گر رژیم صهیونیستی از زور از جمله گلوله جنگی علیه تظاهرکنندگان غیرنظامی را محکوم می‌کند که منجر به شهادت و زخمی شدن چندین تن از فلسطینیان شد.

مقامات دیپلماتیک احتمال دادند، پیش‌نویس قطعنامه مذکور در صورت مطرح شدن با وتوی آمریکا مواجه شود.

همچنین سفیر اسرائیل در سازمان ملل این پیش‌نویس را رد و آن را "پیشنهادی شرم‌آور" خواند که هدفش "حمایت از جنایت‌های جنگی است که حماس علیه اسرائیل و ساکنان غزه مرتکب شده، کسانی که اعزام می‌شوند تا جهت حفظ جنبش حماس جان خود را از دست بدهند"!

این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفت که روز دوشنبه در جریان اعتراضات و تظاهرات گسترده فلسطینیان به ویژه در مرزها با نوار غزه به مناسبت راهپیمایی بزرگ "بازگشت"  و محکومیت انتقال سفارت آمریکا به قدس، ۶۳ فلسطینی شهید و بیش از سه هزار و ۱۸۸ تن دیگر زخمی شدند

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار